Deltidsansatt med overtidskrav? Oslo kommune vil utsette fristen 

NHO og KS anbefaler ikke å forlenge foreldelsesfristen for etterbetaling av overtid. Det gjør en av landets største arbeidsgivere, Oslo kommune. 

GÅR FOR UTSETTELSE: Byrådsavdelingen for finans har foreslått at overtidskravene kommunens deltidsansatte retter mot dem kan få utsatt foreldelsesfrist fram til mai 2027.
Publisert Sist oppdatert

Saken oppsummert:

  • Oslo kommune ber virksomhetene vurdere å forlenge foreldelsesfristen for krav om overtidsbetaling ved merarbeid. Bakgrunnen er stor pågang fra deltidsansatte og behov for mer avklaring.

  • Kommunen går motsatt vei av andre arbeidsgivere og organisasjoner. Verken KS, NHO, Virke eller Spekter har anbefalt å utsette foreldelsesfristen.

  • Finansbyrådsavdelingen foreslår felles praksis i kommunen. Fristen kan forlenges til 1. mai 2027, men dette gjelder ikke krav som allerede er foreldet.

Oppsummeringen er laget med kunstig intelligens og kvalitetssikret av Fagbladets redaksjon.


Skylder sjefen deg penger? Da må du sette deg inn i det som kalles foreldelsesfristen

Si at arbeidsplassen din ikke har betalt deg lønn, feriepenger eller overtid for arbeidet ditt.

For å kreve pengene må du ta ut stevning mot arbeidsgiver før det er gått tre år.

I Norge blir krav som er mer enn tre år gamle foreldet.

Det betyr at den som skylder deg penger, ikke lenger er pliktig å betale deg hvis det er gått mer enn tre år.

La oss ta et eksempel:

  • Helsefagarbeider «Siri» jobbet 20 timer overtid i juni 2023.

  • Hvis hun ikke sender inn krav om at arbeidsgiver etterbetaler henne overtid for disse timene innen juni 2026, er kravet blitt foreldet.

Kan kreve overtidsbetaling 

Dette eksempelet er for tiden aktuelt for mange deltidsansatte, etter at de to norske deltidsansatte Therese Strand (45) og André Kaldal (27) gikk til søksmål i år.

De krever at timer de har jobbet utover avtalt stillingsprosent, skal bli regnet som overtid.

Begge har sammen med advokater fra Fagforbundet og LO vunnet i tingretten, og venter nå på at sakene skal opp for lagmannsretten i løpet av høsten.

Blir dommen stående, har de krav på etterbetaling av overtidstillegg.

Det betyr at mange deltidsansatte også kan kreve etterbetaling av overtid.

Men her kommer foreldelsesfristen inn; hvis det er mer enn tre år siden, blir kravet foreldet.

Ber om forlengelse 

Derfor har advokatene fra fagforbundene, som sender inn krav på vegne av deltidsansatte rundt om i landet, bedt om at arbeidsgiverne går med på å forlenge foreldelsesfristen til de to sakene er avklart i retten.

Det er for å slippe å bruke tid og penger på rettssaker når reglene for overtid kan bli endret om kort tid, hvis de deltidsansatte vinner.

Mange arbeidsgivere vil ikke gå med på det.

Hverken KS, NHO, Virke eller Spekter har anbefalt arbeidsgiverne de organiserer å gjøre det. 

Resultatet er at deltidsansatte som ikke sender inn krav for arbeid utført i 2023, taper penger måned for måned som går.

Oslo går mot strømmen 

– Kommunens virksomheter opplever stor pågang når det gjelder krav om overtidsbetaling ved merarbeid. I påvente av ytterligere avklaring kan det være hensiktsmessig å forlenge foreldelsesfristen.

Det skriver byrådsavdelingen for finans i Oslo kommune i et brev til alle virksomheter i kommunen. De anbefaler utsettelse fram til mai 2027. 

Derfor krever deltidsansatte overtid:

  • I 2024 mente to tyske deltidsansatte sykepleiere at det var diskriminerende at deltidsansatte og heltidsansattes grenser for hva som er overtid skulle være lik. 

  • De vant i EU-domstolen.

  • Nå går den samme saken i norske rettssaler. Den ene saken dreier seg om en deltidsansatt butikkmedarbeider, og den andre om en deltidsansatt helsefagarbeider ved et sykehus. 

  • Hittil har to begge vunnet i tingretten, og venter på ankesak. 

  • De krever etterbetaling for flere hundre timer arbeid utover stillingsprosent.  

  • Samtidig har flere fagforbund varslet at de har flere saker på trappene. 

  • Hvis de vinner, vil det som i dag regnes som mertid - altså arbeidstimer utover stillingsprosent - skal regnes som og betales som overtid. 

  • Fagbevegelsen håper at denne endringen vil presse arbeidsgivere til å gi de som jobber ufrivillig deltid større stillingsprosent. 

Brevet ble sendt ut 4. juni. 

Byrådsavdelingen skriver til Fagbladet at de ikke har en sentral oversikt over antallet krav som er kommet inn fra deltidsansatte, eller hvor mange utsettelser som er gitt. 

Opptil hver kommune

Oslo kommune er den eneste kommunen som ikke er medlem av arbeidsgiverorganisasjonen for kommuner, KS. 

Selv om KS ikke vil gå ut med en oppfordring om forlengelse, understreker de derimot at kommunene står fritt til å gjøre som de vil: 

OSLO: Hallstein Bjercke (v) er finansbyråd i Oslo.

– Det er opp til den enkelte arbeidstaker å ta stilling til om vedkommende vil rette krav mot arbeidsgiver. Det er da også den enkelte arbeidsgiver som må ta stilling til om det er hensiktsmessig med en avtale om å suspendere foreldelsesfristen, skriver Tor Arne Gangsø i KS i en e-post til Fagbladet. 

Fagbladet er ikke kjent med om andre kommuner har valgt å anbefale forlengelse av foreldelsesfristen, eller om de har inngått avtaler. 

Får ikke avtaler 

Fagforbundet, Parat, Norsk Sykepleierforbund (NSF) og LO har uttrykt fortvilelse over at arbeidsgiversiden ikke har villet gå med på avtaler om å utsette foreldelsesfristen. 

Parat har imidlertid fått til to enkeltavtaler om å utsette foreldelsesfristen, forteller advokat i forbundet Sigurd Øyvind Kambestad.   

I tillegg jobber de med å ta ut stevning på vegne av flere medlemmer i 20 saker.  

– Det burde være unødvendig å bruke så mye tid og penger på å gå til retten i hvert enkelt tilfelle, sa Parat-advokat Sigurd Øyvind Kambestad til Fagbladet nylig.

Dette skriver Oslo kommune:

  • «Den enkelte byråd, styret for kommunalt foretak, etatssjef og bydelsdirektør har, innenfor sitt ansvarsområde, fullmakt til å ikke påberope foreldelse og gi utsettelse av foreldelsesfrister». 

  • Men i lys av sakene som går for retten anbefaler byrådsavdelingen for finans at:

  • «kommunen i størst mulig grad har felles formuleringer, tilpasset det enkelte kravet.»

  • De mener også at det må settes en sluttdato for forlengelsen, og foreslår fram til 1. mai 2027 – med følgende ordlyd: 

  • «Oslo kommune aksepterer forlengelse av foreldelsesfristen fra i dag (dato) til 01.05.2027 for ditt krav mot Oslo kommune fremsatt i brev datert (dato). Forlengelsen har ikke virkning for krav som allerede er foreldet».


Blir avvist 

Oslo kommune er en av de største arbeidsgiverne i landet, og har mange underliggende etater.

En av dem er helseetaten, der mange medlemmer i Fagforbundet jobber som helsefagarbeidere, assistenter, sykepleiere, portører og renholdere. 

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i etaten, Stig Berntsen, sier han har sendt inn 20 overtidskrav på vegne av medlemmer i perioden mars til april. 

AVSLAG: Ingen av kravene Stig Berntsen har sendt inn har hittil blitt godkjent.

Ikke alle er blitt besvart, men alle som har fått svar, har fått avslag. 

Det siste avslaget kom 13. mai i år. 

Fagbladet har fått innsyn i ett av dem. Der begrunner HR-lederi helseetaten avslaget med at «merarbeid gir ikke krav på overtidskompensasjon etter gjeldende lov- og avtaleverk.»

Ifølge Berntsen er sakene sendt videre til Kompetansesenteret i Fagforbundet sentralt, som skal ta stilling til hvordan de vil følge opp kravene videre. 

HR-leder i helseetaten Maude Chishamiso Chinhengo skriver til Fagbladet at de hittil har mottatt 22 krav fra deltidsansatte, og at alle er blitt avvist:

– Helseetaten har ikke tatt stilling til foreldelsesfristen, skriver hun. 

Vil gi forlengelse 

I Sykehjemsetaten har de derimot ikke fått inn noen krav fra deltidsansatte, ifølge kommunikasjonsdirektør Henrik Mevold.

Han svarer imidlertid at de kommer til å følge anbefalingen om å gi forlengelse dersom noen framsetter krav.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i sykehjemsetaten, Aud Traaholt, sier til Fagbladet at de har mottatt flere krav fra deltidsansatte, som de skal begynne å sende inn til etaten nå.

– Alle plasstillitsvalgte har fått tilsendt et skjema som de kan bruke til å finne ut om medlemmene kan ha rett på overtid, så vi forventer at det kommer inn flere krav snart.

Powered by Labrador CMS