Konflikten rundt overtid og deltid: Departementet avviser erstatningskrav

NHO og KS mener staten må ta regninga. Departementet avviser at det er grunnlag for erstatningskrav mot staten.

AVVISER: Arbeidsminister Kjersti Stenseng har tidligere beskrevet et høyt konfliktnivå mellom partene i denne saken.
Publisert Sist oppdatert

Saken oppsummert

  • NHO har varslet søksmål mot staten om overtidsbetaling for deltidsansatte. KS støtter kravet og mener staten må ta kostnaden dersom norsk lov strider mot EU-retten.
  • Kjernen i konflikten er når deltidsansatte skal få overtid. Etter EU-retten fra 2024 kan de ha krav på overtidsbetaling når de jobber mer enn sin egen stillingsprosent, ikke først over 100 prosent.
  • Arbeidsdepartementet avviser at det finnes grunnlag for erstatningskrav mot staten. Departementet mener saken bør løses utenfor retten og viser til at partene allerede arbeider med å finne en felles løsning.

Oppsummeringen er laget med kunstig intelligens og kvalitetssikret av Fagbladets redaksjon.

I slutten av mai i år sendte NHO et brev til Arbeidsdepartementet merket: 

«Varsel om søksmål mot staten – overtidsbetaling ved merarbeid for deltidsansatte»

I forrige uke fikk de støtte fra arbeidsgiversiden i norske kommuner, KS

KS: Tor Arne Gangsø.

– KS deler NHOs vurdering av at det er statens ansvar å sørge for at norsk lov er i overensstemmelse med EU-retten, og at det naturlig følger av dette at staten må ta kostnaden hvis det er utakt mellom norsk lov og EU-retten, skrev Tor Arne Gangsø, direktør for arbeidsliv i KS, til Fagbladet. 

Uenige om overtid

Bakgrunnen er denne: En pågående uenighet rundt når deltidsansatte skal ha betalt overtid.

I dag får de overtid først når de jobber mer enn 100 prosent. Men EU-rett fra 2024 slår fast at de har krav på overtid med én gang de jobber mer enn sin egen stillingsprosent. 

Akkurat nå verserer flere saker i rettssystemet, der deltidsansatte krever mer overtid. Så langt har fagbevegelsen vunnet frem, i tråd med dommene fra EU-retten. Samtidig jobber en partssammensatt gruppe med å finne felles løsninger. 

Hvis det viser seg at norsk praksis har vært ulovlig, og arbeidsgiverne må punge ut mer i overtid – hvem skal da ta regninga til arbeidsgiverne?

NHO og KS mener altså at staten er ansvarlig, men Arbeidsdepartementet avviser nå dette.

Avviser grunnlag 

Departementet vil «avvise at det finnes grunnlag for å rette erstatningskrav mot staten,» heter det i departementets svarbrev til NHO, signert en av ekspedisjonssjefene.

De legger vekt på at de hele tiden aktivt har fulgt rettsutviklingen, og i tråd med norsk tradisjon satt ned en arbeidsgruppe med partene med sikte på å finne gode løsninger på saken. 

«Vi mener fortsatt saken løses best utenfor rettsapparatet, og har håp om og vil oppfordre til, at partene sammen kan finne en løsning som begge parter kan leve med i en rettslig krevende situasjon,» skriver departementet i sitt svar til NHO.

Powered by Labrador CMS