Tap av autorisasjon

Bekymret? Slik varsler du på en kollega

Har du en kollega som gjør deg urolig? Her er noen tips hvis du lurer på om du skal varsle.

VIKTIG OG VONDT: Lill-Elin Haugan varslet om en kollega. Det var vanskelig og lærerikt.
Publisert Sist oppdatert

– Hvis du ikke er i tvil om at noe er galt – varsle leder med én gang!

Sykepleierne Lill Elin Haugan og Inger Helen Rønning er ikke i tvil om hva som er riktig i en slik situasjon. 

De har selv varslet. 

Selv om det fulgte en del ubehag i kjølvannet, er de i ettertid sikre på at de gjorde rett.

– Det er flere å ivareta, påpeker Lill Elin: 

Arbeidskolleger, pasienter – det er mange som blir ramma hvis du lar være.

Mange muligheter

Helsepersonelloven pålegger alle med autorisasjon å varsle om forhold som kan sette liv og helse i fare. 

Alle virksomheter skal ha en intern varslingsrutine. 

Det vanlige er å gå til ledelsen først. Du kan gjøre det selv, via verneombud, tillitsvalgt eller advokat. 

Du kan også varsle direkte til en offentlig tilsynsmyndighet, som statsforvalter, Helsetilsynet eller Arbeidstilsynet.

Det er lov å varsle anonymt. 

En fersk rapport fra Ukom forteller at det likevel er mange i helsesektoren som kvier seg for å si fra. 

Sykepleiernes råd

Etter å ha vært involvert i en omfattende varslingssak, har sykepleierne Lill Elin Haugan og Inger Helen Rønning noen råd til deg som er redd eller usikker på hva du bør gjøre: 

  • Be om at arbeidsplassen går gjennom varslingsrutinene, slik at alle vet hva de skal gjøre hvis det blir aktuelt å varsle.
  • Hvis det skjer noe på arbeidsplassen og leder ikke er til stede: Ring og be lederen komme for selv å vurdere om det er grunnlag for et varsel. Da slipper du å stå ansvarlig.
  • I etterkant av en varsling: Be om et møte mellom ledere og ansatte, slik at dere kan snakke gjennom det som har skjedd. 

Tap av autorisasjon

autorisasjon

Powered by Labrador CMS