Dårlig ytringsklima i helsevesenet
Utrygt og nytteløst. Sånn opplever helse- og omsorgsarbeidere at det er å varsle om kritikkverdige forhold. Derfor lar de heller være.

«Trygg pasientbehandling krever et åpent ytringsklima» er tittelen på en ny rapport fra Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom).
Utgangspunktet for rapporten er mange bekymringsmeldinger fra ansatte på ulike nivåer i sykehusene.
De opplever frykt for sanksjoner og manglende støtte når de sier fra om kritikkverdige forhold. Derfor lar de heller være.
– Funnene i rapporten er svært urovekkende, mener fagdirektør for undersøkelsesmetode og læring i Ukom, Synnøve Serigstad.
Utrygt arbeidsmiljø
Serigstad mener funnene er bekymringsfulle og alvorlige, både for helsepersonell og pasienter.
– Et åpent og trygt ytringsklima er avgjørende for pasientsikkerheten, sier hun i en pressemelding fra Ukom.
– Dette er et tema som må adresseres, både i det offentlige rom og på den enkelte arbeidsplass. Vi har rett og slett ikke råd til å la være, sier hun.

Rapporten viser:
- Mange medarbeidere opplever frykt for sanksjoner og manglende støtte når de ytrer seg.
- Dårlig ytringsklima kan føre til pasientskader, forsinket behandling og økt sykefravær.
- Ledere står ofte i en presset situasjon med stramme økonomiske rammer, rollekonflikter, krevende drift og bemanningsutfordringer. De kan mangle støttefunksjoner. Dette går ut over arbeid med kvalitet, pasientsikkerhet og arbeidsmiljø.
- Ufin kommunikasjon, uklarhet om hva lojalitet og ytringsfrihet innebærer, og hensynet til omdømme, påvirker ytringsklimaet negativt.
– Dårlig ytringsklima påvirker enkeltpersoner og hele eller deler av organisasjonen. Derfor er det avgjørende for pasientsikkerheten at ulike stemmer og meninger er en naturlig del av organisasjonskulturen, sier Synnøve Serigstad.
Hvordan skape trygghet
Rapporten peker på hva som må til for å skape en arbeidsplass hvor folk tør å si fra.
Stikkord er ledere som fremmer åpenhet og trygghet, bevissthet om juridiske rammer for ytringsfrihet og en organisasjonskultur hvor vennlighet og respekt er kjerneverdier.
Ukom håper rapporten kan være et utgangspunkt for samtaler og refleksjon om ytringsklima.