Oslobyrådet vurderer å flytte titusener av ansatte over i KS – ansatte frykter lavere lønn
I flere tiår har hovedstaden hatt sitt eget tariffområde, med det Fagforbundet anser som bedre avtaler enn KS. Nå kan det forsvinne.

– Oslo kommune er i en krevende situasjon, og vi mener vi er nødt til å vurdere alle ordninger vi har, sier byrådsleder i Oslo, Eirik Lae Solberg (H) til Fagbladet.
De er nå i gang med å utrede fordelene og ulempene ved å melde Oslo kommune inn i KS' tariffområde.
Ansatte i Oslo kommune har høyere lønn, og bedre pensjonsvilkår. I tillegg følger en rekke særavtaler som sikrer de ansatte flere rettigheter.
Oslo kommune er en av landets største arbeidsgivere, med mer enn 50.000 ansatte i mange ulike yrker.
Sterk motstand
Forslaget har vekket sterke reaksjoner i den politiske opposisjonen, og i Fagforbundet Oslo.
– Dette skjer ikke i et vakuum. Det er del av byrådets kuttlinje: skrape kroner fra vanlige folks jobber og tjenester for å få råd til skattelettelser i eiendomsskatten for dem som eier de dyreste boligene i landet, skriver Rødts gruppeleder i Oslo bystyre, Siavash Mobasheri, på Facebook.
Oslo skal være en skikkelig arbeidsgiver, ikke billigst i klassen, legger han til, og skriver at «Rødt vil stå sammen med fagbevegelsen for å stoppe lønnskutt og svekket pensjon.»
Per Egil Johansen fra Fagforbundet Oslo er forhandlingsleder for LO Kommune Oslo, og leder av Fagforbundets kompetansesenter i Oslo.
– Vi har sjelden mottatt så mange bekymringsmeldinger fra medlemmene våre som nå, sier han til Fagbladet.
Trange økonomiske tider
Forslaget om å utrede muligheten for å gå inn i KS-tariffområde, kommer samtidig som byrådet har foreslått et kommunebudsjett med de største kuttene på flere år. Men, byrådsleder Solberg avviser blankt at en overgang til KS vil være et sparetiltak.

– Nei, det er ikke årsaken til at vi ønsker å gjøre
denne utredningen. Vi vil se på hvordan dette totalt sett fungerer for Oslo
kommune, sammenlignet med å stå sammen med de andre kommunene, sier Solberg.
Han understreker at de ikke har konkludert, og omtaler utredningen som «udramatisk og naturlig».
– Vi spiller med åpne kort, sier han.
– Hva er argumentene for og imot?
– Det er fordeler ved å stå sammen med resten av landets kommuner. Vi har mange av de samme utfordringene. Det som taler imot, er at Oslo er den desidert største kommunen, og vi er både fylke og kommune. I tillegg har vi noen egne utfordringer i Oslo. Det blir en avveining mellom fordeler og ulemper.
– Har dere fått innspill om at det fungerer dårlig med et eget tariffområde?
– Vi har gjort oss både gode og dårlige erfaringer, så vi får se hvordan det utvikler seg.
– Selvmotsigende
Per Egil Johansen i Fagforbundet Oslo, mener byrådets argumentasjon ikke henger på greip.
Han viser til at de både begrunner valget om å utrede konsekvensene av å gå over til KS-tariff med Oslo kommunes «krevende situasjon», samtidig som de avviser at de vil spare penger på dette.
– Det er selvmotsigende. Hvis kommunen ikke har noe å spare på å melde deg inn i KS, hvorfor vurderer de det da? spør han.
I tillegg peker Johansen på at Oslo kommune i dag har full kontroll på eget avtaleverk og lønnsoppgjør.
– Hadde jeg vært i en krevende økonomisk situasjon, hadde jeg i alle fall ikke frasagt meg retten til å styre alle deler av økonomien - men det gjør jo Oslo kommune hvis de melder seg inn i KS. Da er det noen andre som forhandler på kommunens vegne.
Oslo kommune kan også velge å si opp avtaler de mener er for dyre, eller for lite hensiktsmessige i dag.

– Blir vi en del av KS, så vil de ha mye mindre påvirkningskraft på de avtalene som gjelder.
Johansen sier han egentlig ikke ser noen fordeler med å bli en del av KS.
Vil kutte ut bydeler
Samtidig foreslår byrådet å slanke Oslos 15 bydeler ned til enten seks, syv eller åtte. Et tiltak de selv anslår at vil koste kommunen minst 240 millioner, men som på lang sikt skal spare dem for mellom 170 og 220 millioner kroner på helårsbasis.
Finansbyråd Hallstein Bjercke (V) sier til Aftenposten at de ikke kan utelukke at det det blir oppsigelser av ansatte.
Byrådet har beregnet at mellom 120 til 160 årsverk i bydelsadministrasjonene vil bli overtallige dersom bydelene kuttes til seks til åtte bydeler.
– Vårt mål er å omplassere overtallige. Men vi kan ikke utelukke oppsigelser, sier han på spørsmål fra avisen.
Frykter avtalen ryker
Oslo kommune har i dag omtrent 260 overtallige, ifølge Fagforbundet Oslo.
Da Bjercke presenterte utredningen for finansutvalget i Oslo bystyre 8. oktober, fikk han spørsmål om en overgang til KS vil bety en svekkelse av rettighetene til de overtallige i Oslo kommune.
Oslo kommune har en egen avtale som sikrer overtallige flere rettigheter enn ansatte med KS-tariff har.

Bjercke svarte at byrådet på ingen måte vurderer å gå inn i KS for å gjøre det lettere å kvitte seg med de overtallige.
Fagforbundet Oslo frykter at dagens overtallighetsavtale kan ryke i en overgang til nytt tariffområde.
Men avtalen er allerede utsatt.
Byrådet har nemlig foreslått i budsjettet at dagens avtale kan tolkes annerledes enn den gjør i dag; blant annet ved at byrådet skal kunne gå til nedbemanning dersom det er en risiko for at så mange vil bli overtallige at «kommunen ikke antas å være i stand til å omplassere de overtallige innenfor forsvarlige tidsrammer», skriver Aftenposten.
Rettferdige Oslo-fordeler?
– Men er det rettferdig at ansatte i Oslo kommune skal ha en bedre tariffavtale?
– Det henger sammen med at utgiftene i Oslo alltid har vært høyere enn i resten av landet. Derfor er også inntektene høyere i Oslo enn i resten av landet, sier Per Egil Johansen.
Johansen ser ingen annen løsning. Han mener kommuneøkonomien blir presset hvis resten av landets kommuner skal opp på Oslos lønnsnivå. Samtidig vil lavere lønn for kommuneansatte i Oslo, bety at de får dårligere råd enn kollegaene sine i resten av landet.
I tillegg peker Johansen på konkurransesituasjonen i Oslo, med blant annet flere store sykehus i nærheten.
– Det er ikke så vanskelig å få seg jobb i Oslo, du kan velge litt, og det er heller ikke mangel på arbeidskraft.
– For alle yrkesgrupper?
– I utgangspunktet ja, men det er klart at det ikke er så realistisk for alle. Hvis du er helsefagarbeider i kommunen med 16 års ansiennitet, og tjener godt, så skjønner jeg at du ikke har lyst å si opp for å begynne i lavtlønnsbransjen. Men stort sett er det sånn at kommunen må være en attraktiv arbeidsgiver, fordi den forholder seg til konkurrenter.
Angret seg på 90-tallet
Bystyret i Oslo vedtok faktisk å gå inn i KS i 1990 - og i 1993 - før de snudde i 1994. Byrådet mente lokale tilpasningsforhandlinger ikke lot seg realisere, og KS og de tre forhandlingssammenslutningene ble ikke enig.
Byrådet vurderte den gangen at dette var forutsetninger de ikke kunne gå vekk fra, og opphevet derfor vedtaket om å overføre Oslo kommunes partsforhold til KS.
Bjercke sa i møtet med finansutvalget at de går inn i utredningen med et åpent sinn, og at har respekt for at det er mange sammensatte problemstillinger.
– Men det er veldig lenge siden vi har gått inn i dette, og det er verdt å se på, sa han.
De ser for seg at mesteparten av utredningen vil foregå denne høsten, men vet ikke sikkert når den kan legges fram for bystyret - og åpner for at det kan ta lenger tid.
Fagforbundet Oslo sier de er bekymret for at det settes av for lite tid.
Skaper frykt
På tross av at byrådet signaliserer at de ikke har konkludert i denne saken, frykter Johansen at det er en 50/50 sjanse for at Oslo kommune kommer til å gå over til KS-tariff.
– Hadde du spurt meg for meg for fem år siden, hadde jeg sagt at det var helt usannsynlig. Men dette blågrønne byrådet har allerede vist stor handlingskraft, sier han.
Uavhengig av resultatet er han bekymret for usikkerheten han mener disse signalene skaper for kommunens titusenvis av ansatte.
– De får dette med seg, og jeg vet at mange går med oppfatninger om at de vil få dårligere lønns- og pensjonsvilkår. Senest i dag fikk jeg en telefon fra en som lurte på om jobben nå sto i fare, sier Per Egil Johansen.
Han understreker at ansatte vil kunne beholde lønna selv om de går over i ny tariff, men det gjelder ikke nyansatte - som vil kunne bety at lønnsutviklingen i Oslo over tid vil gå ned.
I tillegg er de usikre på hva som vil skje med alle særavtalene og ordningene de har i Oslo kommune.
– Er du redd for at dette skal bli dråpen som får begeret til å flyte over for de som vurderer å skifte jobb?
– Ja, det er jeg veldig redd for, men jeg er også veldig redd for kommunens behov for å rekruttere. Når kommunen signaliserer oppsigelser, vil jeg tro at folk spør seg om de skal tørre å søke jobb her. De vet jo at nyansatte ryker først.
Men Johansen mener også at mange ansatte, medlemmer, tillitsvalgte og ledere begynner å bli slitene.
– Det er omfattende prosesser som pågår i ett steike sett.