NRK: Anklager privatisert sykehjem for uforsvarlig drift

Pårørende kommer med alvorlige anklager mot Uranienborghjemmet i Oslo. 

VARSLER: Uranienborghjemmet i Oslo driftes av Smartlegen AS. Nå har de pårørende varslet om driften for andre gang.
Publisert Sist oppdatert

Saken oppsummert

  • Pårørende retter alvorlige anklager mot driften ved Uranienborghjemmet i Oslo.

  • De mener de ansatte gjør sitt beste, men at de har svært krevende vilkår og for få ressurser.

  • Smartlegen AS avviser anklagene og sier bemanningen er økt etter overtakelsen. Samtidig vil helsebyråden undersøke saken, og Sykehjemsetaten har bedt om en redegjørelse.

Oppsummeringen er laget med kunstig intelligens og kvalitetssikret av Fagbladets redaksjon.

– Min far har opplevd å bli liggende på gulvet og trykke på alarmen uten at noen kom, sier pårørende Silje Grønli til NRK:

– Han prøvde å ringe 113 fordi han ikke fikk tak i noen på hjemmet, men det endte med at hans kone måtte komme løpende hjemmefra.

Åpent brev 

Hun er en av flere pårørende som har sendt et åpent brev til den private aktøren Smartlegen, som drifter sykehjemmet, byrådsavdeling for helse, Sykehjemsetaten, Statsforvalteren og presse, skriver NRK. 

I brevet tar de for seg flere punkter. Ett av dem går på bemanning. 

Smartlegen AS avviser anklagene overfor NRK.

De tok over driften av sykehjemmet 1. mai i fjor. Fram til da var det kommunalt drevet. 

Smartlegen sier til kanalen at de har invitert pårørende til et møte og vil følge opp tilbakemeldingene punkt for punkt. 

Reagerer på bemanning

De pårørende hevder blant annet at innføringen av det som kalles «smartverter» i realiteten er en nedskjæring av antall pleiere, og at det er for få nattevakter, ifølge brevet NRK har publisert. 

Smartlegen har sendt NRK et tilsvar til brevet.

Her svarer de ikke punktvis på kritikken, men hevder at bemanningen har økt siden de tok over driften av det som tidligere var et kommunalt drevet sykehjem. 

Samtidig skriver de i tilsvaret til NRK at «det vil være manko på helsepersonell i årene fremover, og det er nødvendig å tenke nytt rundt oppgavedeling og organisering.»

– Det kan være krevende å endre måten man jobber på, og det kan ta tid å både akseptere at endringer er nødvendig eller å lære seg hvordan den nye arbeidshverdagen skal fungere. Vi er midt i denne implementeringen på Uranienborg, skriver sykehjemsdirektør i Smartlegen AS Christine Elvenes i brevet som er gjengitt i sin helhet av NRK.

Vil undersøke 

Høyres nye helsebyråd i Oslo, Oluf Ulseth, sier til NRK han er bekymret og vil undersøke påstandene.

Sykehjemsetaten sier til kanalen har bedt Smartlegen om en redegjørelse innen 6. juli. 

De pårørende understreker i brevet at de ikke mener de ansatte gjør en dårlig jobb.

Andre gang 

Det er ikke første gang noen har varslet om forholdene på sykehjemmet. 

I september i fjor sto både ansatte og pårørende fram i Avisa Oslo med bekymringer for drift, arbeidsforhold og pasientsikkerheten. 

Tolv faste ansatte valgte å benytte retten sin til å nekte virksomhetsoverdragelse og sluttet tre dager før Smartlegen tok over driften av sykehjemmet. 

Den gangen grep Statsforvalteren inn.

«Kvaliteten i tjenestene ble svekket», svarte Smartlegen AS i et svar til Statsforvalteren etter at de hadde ført tilsyn.

Den private aktøren forklarte det med at mange faste og erfarne ansatte hadde forlatt enheten.

De skrev også at de hadde satt inn en rekke tiltak som de hadde tro på at ville bidra til å gjenoppbygge kvaliteten i tjenestene. 


Powered by Labrador CMS