Personalmedarbeider i et «ulovlig» kommuneekteskap

Personalmedarbeider Astrid Larsen står midt i en skilsmisse. Hun skal håndtere konflikter og dilemmaer i forbindelse med separasjonen mellom kommunene Levanger og Verdal.

TRIVES:Personalmedarbeider Astrid Larsen må håndtere mange spørsmål fra ansatte når to kommuner som har samarbeidet tett, skal gå fra hverandre.
TRIVES:Personalmedarbeider Astrid Larsen må håndtere mange spørsmål fra ansatte når to kommuner som har samarbeidet tett, skal gå fra hverandre.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Astrid Larsen jobber i Innherred samkommune, en type kommunesamarbeid som regjeringen har gjort ulovlig. Nå er det kommunesammenslåing som gjelder. Fra 1. januar 2018 skal derfor 14 år gamle Innherred samkommune oppløses. Og noen kommunesammenslåing blir det ikke noe av.

Det tette samarbeidet mellom Levanger og Verdal kommuner, som har betydd at de har felles servicekontor, skatteinnkreving, IKT-løsninger, personal- og lønnstjenester, branntjenester, bygg- og landbrukskontor, økonomiplanlegging og arkiv, blir det slutt på.

Ingen mister jobbene sine

De praktiske løsningene for oppdelingen er ikke helt klart ennå. En rekke enheter skal splittes opp og gå tilbake til morkommunen sin. Men hvem skal jobbe i hvilken kommune?

Om kort tid begynner derfor drøftingsmøter. Da må personalavdelingen sørge for å trekke fagforeninger inn i samtalene.

Mange er ikke ansatt direkte i noen morkommune, men direkte i Innherred samkommune.

– Sannsynligvis følger vi prinsippet om at de som er ansatt i en morkommune har rett til å komme tilbake dit. Men hva med dem som ønsker seg over i den andre kommunen og de som ikke har morkommune?

Personalkontoret er i full gang med å lage en håndbok.

– Heldigvis er ingen redd for å miste jobben sin. Sjansen er større for at vi blir flere på grunn av separasjonen enn færre. Dermed er ikke uroen så stor blant de ansatte.

Kolleger blir splittet

Også personalavdelingen blir splittet. Det er i dag seks personer som jobber med personaloppgaver i Innherred.

– Vi skal ivareta de ansattes rettigheter og plikter – riktig lønn og arbeidstid. Hva de har krav på ved sykdom, permisjon og svangerskap, sier Astrid Larsen.

Selv har hun ansvaret for kommunens lærlinger, opplæring, rekruttering og lokale lønnsforhandlinger. Andre oppgaver på personalkontoret er ansiennitetsberegning og lederopplæring.

De kommunale enhetene ønsker ofte at personalkontoret skal være et sekretariat for dem. Personalkontoret selv ønsker gjerne å drive mer overordnet, for eksempel med å drive opplæring, skape rutiner, formulere etiske retningslinjer, lage seniorpolitiske tiltak og sørge for permisjonsreglement.

– Vi får svært mange forefallende spørsmål, for eksempel om ferie, permisjon og ansiennitetsberegning. Mye av tida mi går til å svare på slike spørsmål.

Høyere krav til utdanning

Astrid Larsens vei inn i yrket gikk via et sosialkontor i en liten kommune. Halve stillingen var satt av til personaloppgaver. Det ga mersmak. Senere jobbet hun også med lønns- og personalspørsmål i en privat bedrift som laget motorvarmere.

De som blir personalmedarbeidere i dag, har gjerne en treårig bachelor i administrasjon og ledelse. Det stilles generelt høyere krav til utdanning enn tidligere.

– Om jeg ikke var personalmedarbeider, ville jeg vært revisor. Jeg liker å jobbe med tall, sier hun.

Uklar framtid

Hva framtida bringer for Innherred samkommune er uklart. Det er flere muligheter: interkommunalt samarbeid, samarbeid med andre kommuner eller en vertskommunemodell, det vil si at en av kommunene gjør jobben for begge og får betalt av den andre.

Powered by Labrador CMS