Tariff

Oslo kommune krevde lokal lønnspott. Nå er prislappen for det ekstra byråkratiet klar

I fjor fikk Oslo kommune gjennomslag for en pott avsatt til lokalt lønnsoppgjør. Å administrere den ekstra fordelingen koster flere millioner.

– TULLETE: Per Egil Johansen fra Fagforbundet Oslo er forhandlingsleder for LO kommune i Oslo. Han er ikke overrasket over hvor mye Oslo brukte på å fordele pengene som ble avsatt til lokalt oppgjør, men han liker det ikke.
Publisert Sist oppdatert

Forhandlinger koster, også lokale oppgjør. I fjor krevde Oslo kommune – arbeidsgiver for 59.000 kommunalt ansatte – en pott til lokal fordeling. Det var første gangen siden 2018.

Disse millionene kunne lett vært spart. Det er bare å la være å kreve lokalt oppgjør.

Jorunn Folkvord, bystyrepolitiker for Rødt

Arbeidsgiver vant fram med kravet, og litt over 400 millioner kroner ble fordelt i etater og bydeler. 

I etterkant sitter kommunen igjen med en regning på neste 15 millioner kroner knyttet til arbeidet med å fordele de lokale pengene.

 La fram kostnaden

Lønnsoppgjøret i Oslo

Oslo kommune er et eget tariffområde, altså ikke en del av KS-tariffen som alle andre kommuner ligger under, men holder sine egen lønnsforhandling.

Totalrammen var i fjor på 5,2 prosent, der alle ansatte fikk et sentralt tillegg på 3,7 prosent.

1,4 prosent ble satt av til lokale forhandlinger i etater og bydeler.  Det vil si at ledelse og ansatte forhandler i den enkelte etat og bydel om den siste delen av potten.

Å forhandle lønn lokalt i tillegg til sentrale oppgjør, krever arbeidstimer og innsats. 

At det går med tid og penger til møter, utregninger og forhandlinger er velkjent. 

Men hvor mye det egentlig koster, har vært ukjent – til nå . 

Det skjer etter at bystyrerepresentant Jorunn Folkvord (Rødt) krevde innsyn fra hver eneste bydel og etat i kommunen.

Gjennom sommeren er tall samlet fra de fleste etater og bydeler, totalt 47. 

Én instans, Bymiljøetaten, har ikke lagt fram beregninger. Kun noen få har inkludert kostnaden til frikjøp av tillitsvalgte.

Derfor er summen et lavt anslag på hva etater og bydeler har brukt på å gjennomføre lokalt oppgjør. 

 Kunne vært spart

– Dette er mye penger, spesielt for fattige bydeler. For eksempel brukte Søndre Nordstrand 1,8 millioner kroner på å fordele 10,4 millioner kroner, sier Jorunn Folkvord. Hun er tydelig på hvordan pengebruken kan unngås.

– Disse millionene kunne lett vært spart. Det er bare å la være å kreve lokalt oppgjør, sier hun.

Hun viser til at Fagforbundet og Utdanningsforbundet ønsker sentrale forhandlinger. Disse organiserer brorparten av kommunens 59.000 ansatte. 

I fjor var det kun Akademikerne, som delte arbeidsgiverens ønske om å sette av en pott til lokalt oppgjør.

Trenger muligheten

FIKK SUMMEN: Bystyrerepresentant Jorunn Folkvord ville vite ha etatene og bydelene bruker på å fordele penger til lokalt oppgjør. Det har hun nå fått.

Krav om lokalt oppgjør begrunnes med behov for å rekruttere og beholde arbeidstakere med kritisk kompetanse.

– Samtidig gir det muligheten til å rette opp ulogiske lønnsforskjeller og belønne resultatoppnåelse og kompetanseutvikling, svarer forhandlingssjef for Oslo kommune, Harald Nævdal, i en e-post til Fagbladet.

– Om kommunen vil kreve avsetning til lokale forhandlinger også i 2026, vil vi ta stilling til i forhandlingene til våren, opplyser han.

 Store forskjeller

Utdanningsetaten brukte mest penger, men hadde også den største potten å fordele. 

Etaten oppgir at det kostet 2,8 millioner kroner å fordele 141 millioner kroner til ansatte i skoleverket.

Det er store forskjeller på etatene. Næringsetaten har brukt nesten 200.000 kroner til møter og forhandlinger før det var enighet om fordeling av en pott på bare 544.000 kroner. 

Det kostet Munchmuseet 234.000 kroner å fordele en pott på to millioner kroner mens brann- og redningsetaten lyktes med å fordele 4,5 millioner kroner til en kostnad på 75.000 kroner.

– Tullete bruk av penger

– Det er en tullete bruk av penger, mener Per Egil Johansen i Fagforbundet Oslo, som også er forhandlingsleder for LO kommune Oslo.

Dette brukte hver bydel og etat

Bydel Gamle Oslo brukte 766 142 kroner på å fordele 14 442 861 kroner.

Utdanningsetaten brukte 2 775 465 kroner på å fordele 140 742 061 kroner.

Beredskapsetaten brukte 26 667 på å fordele 190 729 kroner.

Brann- og redningsetaten brukte 75 000 kroner på å fordele 4 455 204 kroner.

Byantikvaren brukte 40 000 kroner på å fordele 408 660 kroner.

Gravplassetaten brukte 130 000 kroner på å fordele 1 682 386 kroner

Kommuneadvokaten brukte 3 200 kroner på å fordele 71 395 kroner.

Innkrevningsetaten brukte 49 200 kroner på å fordele 669 341 kroner.

Kommunerevisjonen brukte 37 000 kroner på å fordele 562 058 kroner.

Kulturetaten brukte 406 212 kroner på å fordele 3 542 661 kroner.

Munchmuseet brukte 234 347 kroner på å fordele 2 061 361 kroner

Plan- og bygningsetaten brukte 167 129 på å fordele 5 411 501 kroner.

Rådhusets forvaltningstjeneste brukte 59 957 kroner på å fordele 784 986 kroner.

Utviklings- og kompetanseetaten 188 000 kroner på å fordele 6 337 267 kroner.

Barne- og familieetaten brukte 195 605 kroner på å fordele 5 585 584 kroner.

Næringsetaten brukte 198 000 kroner på å fordele 544 112 kroner.

Helseetaten brukte 800 000 kroner på å fordele 7 488 837 kroner.

Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus brukte 16 000 kroner på å fordele184 148 kroner.

Klimaetaten brukte 120.000 kroner på å fordele 579 238 kroner.

Sykehjemsetaten brukte 294 801 kroner på å fordele 28 137 989 kroner.

Bydel Frogner brukte 264 244 kroner på å fordele 8 873 411 kroner.

Bydel St. Hanshaugen brukte 327 871 kroner på å fordele 6 559 488 kroner.

Bydel Sagene brukte 550 000 kroner på å fordele 9 421 676 kroner.

Bydel Grünerløkka brukte 129 795 kroner på å fordele 11 503 476 kroner.

Bymiljøetaten fordelte 9 372 412 kroner. Ikke beregnet kostnad.

Bydel Nordstrand brukte 358 416 kroner på å fordele 11 143 671 kroner.

Bydel Søndre Nordstrand brukte 1 800 720 kroner på å fordele 10 435 457 kroner.

Bydel Østensjø brukte 238 308 kroner på å fordele 11 961 171 kroner.

Bydel Alna brukte 306 538 kroner på å fordele 11 971 307 kroner.

Bydel Stovner brukte 153 000 kroner på å fordele 10 710 700 kroner.

Bydel Grorud brukte 209 973 kroner på å fordele 8 711 547 kroner.

Bydel Bjerke brukte 133 959 kroner på å fordele 10 191 928 kroner.

Bydel Nordre Aker brukte 452 186 kroner på å fordele10 991 592 kroner.

Bydel Vestre Aker brukte 52 741 kroner på å fordele 8 579 055 kroner.

Bydel Ullern brukte 103 000 kroner på å fordele 6 881 317 kroner.

Eiendoms- og byfornyelsesetaten brukte 238 000 kroner på å fordele 1 800 194 kroner.

Vann- og avløpsetaten brukte 281 149 kroner på å fordele 7 159 452 kroner.

Velferdsetaten brukte 358 485 kroner på å fordele 8 888 922 kroner.

Fornebubanen 112 500 kroner på å fordele 643 101 kroner.

Oslo Origo brukte 196 066 kroner på å fordele 2 012 785 kroner.

Deichmanske bibliotek brukte 428 959 kroner på å fordele 2 808 502 kroner.

Renovasjons- og gjenvinningsetaten brukte 250 710 kroner på å fordele 5 752 966 kroner.

Boligbygg Oslo KF brukte 87 000 kroner på å fordele 2 144 091 kroner.

Oslo Havn KF brukte 99 000 kroner på å fordele 1 218 287 kroner.

Oslobygg KF brukte 692 000 kroner på å fordele 7 473 847 kroner.

Bystyrets sekretariat brukte 42 600 kroner på lokalt oppgjør.

Byrådsavdelingene brukte 340 000 kroner på lokalt oppgjør.

– Å sette av en pott til lokale forhandlinger skaper urettferdighet, frustrasjon og misnøye. Vi har allerede et avtaleverk til å fordele pengene fra oppgjøret, sier han.

Han er ikke enig i at arbeidsgiver trenger muligheten til å friste med høyere lønn der det mangler personell.

– Det er ulogisk å løse bemanningsbrist i en bydel mens de andre blir stående uten. Til syvende og sist har alle samme arbeidsgiver, Oslo kommune.

Vi trenger lokale tilpasninger

Fagbladet spurte finansbyråd Hallstein Bjercke (V) om det er verdt pengene å bruke minst 14,8 millioner kroner bare for å fordele noe av oppgjøret lokalt i bydeler og etater. 

Byråden er i innspurten til framleggelse av budsjett, og overlater til administrasjonen å svare. Derfor svarer seksjonssjef Harald Nævdal.

– Oslo kommune er en stor arbeidsgiver med mange virksomheter med forskjellige behov. Derfor kan det være hensiktsmessig med en lokal pott for å gjøre lokale tilpasninger, svarer han. Han legger til at det ikke er slik at kommunen hadde spart 14,8 millioner kroner ved ikke å gjennomføre lokale forhandlinger.

Ser negativ påvirkning

– Som ansatt i Oslo kommune har jeg sett hvordan lokale oppgjør påvirker arbeidslivet negativt, sier Jorunn Folkvord. Hun jobber i Oslo-skolen når hun ikke er bystyrepolitiker.

– Som bystyrepolitiker så representerer jeg en av partene i arbeidslivet, og jeg vil ta til orde for at Oslo som arbeidsgiver ikke krever lokalt oppgjør, sier hun.

En belastning for bydelene

Folkvord mener det er en økonomisk belastning å bruke ressurser på å forhandle i et lokalt oppgjør etter det sentrale.

– Utgifter til sentralt oppgjør har kommunen uansett. Når en del av potten skal avtales lokalt, er det en belastning for spesielt fattige bydeler, sier hun.

 

 

 

Powered by Labrador CMS