Hjemmetjenesten og eldrebølgen

PÅ JOBB: Helsefagarbeider Grethe Ottosen, bor og jobber i Stovner bydel. Ute hos brukerne blir det ofte mange trapper, som her i Tante Ulrikkes vei.

Hjemmetjenesten i bydelen var i krise. Disse grepene gjør at helsefagarbeider Grethe kan følge opp brukerne bedre 

Hjemmetjenesten i Stovner har gjort endringer de mener også kan gjøre ruste dem for eldrebølgen. Helsefagarbeider Grethe Ottosen (60) har fortsatt mange tunge stell, men er ikke redd for å bli gammel i bydelen.

Publisert Sist oppdatert

Kaldt vinterregn slipper ikke helt taket denne formiddagen.

Helsefagarbeider Grethe Ottosen har bare kjørt en kort stubb fra hjemmesykepleiens base. Hun parkerer tjenestebilen og tar beina fatt mellom boligblokkene på Stovner i Oslo.

– Vi har ikke lange kjøreveien, men det blir mange trapper i lavblokker uten heis, sier Ottosen.

Heldigvis er det heis i høyblokka i Tante Ulrikkes vei.

Nesten alle på lista hennes denne dagen har demenssykdom. Så langt har helsefagarbeideren brukt dagen hos fem brukere.

Alle trenger lange, tunge stell.

Ottosen har også smurt frokost til dem. Når hun hjelper med middag, er det som regel med Fjordland i mikroen.

Hun bor selv i området, og er ikke redd for å bli gammel her.

– Men det er klart, jobben kan være en påkjenning, sier Ottosen.

ERFARING: Helsefagarbeider Grethe Ottosen har jobbet i hjemmetjenesten på Stovner siden 2019. Hun er ikke redd for å bli gammel her selv.

Bydel Stovner ligger nesten helt innerst i Groruddalen i hovedstaden.

Med mer enn 34.500 innbyggere bor det flere folk her enn i byer som Molde eller Hamar. Nesten halvparten har innvandrerbakgrunn i Stovner.

Hjemmetjenesten og og eldrebølgen

Hjemmetjenesten tar seg av sykere pasienter enn før, og det blir stadig flere brukere av tjenesten. 

Forskning viser at det er betydelige forskjeller i organisering og tilbud rundt i Kommune-Norge. Kontrastene er store når det gjelder innbyggertall, geografi og tilgang på fagfolk.

Fagbladet har besøkt to helt ulike kommuner. Les om løsningene de har valgt og hvordan de ruster seg for framtida og eldrebølgen. 

Folk bor tett, ofte trangt, og de fleste i leiligheter, selv om en mindre del av bydelen har også småhusbebyggelse.

Stovner er en kontrast til Drangedal, som Fagbladet også har besøkt. Les mer om det her. 

Rundt T-bane-stasjonen på Stovner holder blokkene vakt. Der ligger også et av landets største lokalsentre. Videre opp mot skogen ligger hjemmetjenestens lokaler.

Flere eldre, flere syke

120 ansatte gir daglig hjelp til mellom 350 og 400 brukere i hele bydelen.

– Det var for utfordrende. Vi måtte gjøre noe for å kunne koordinere og planlegge tjenesten med kvaliteten vi ønsket, også med tanke på tiden framover, sier seksjonsleder Soran Chabkar Anderson i Stovner hjemmetjeneste.

Det er omorganiseringen som skjedde her fra 2023 han snakker om.

Han sitter sammen med seksjonsleder Irena Berazo i et møterom og forteller:

FØR OG NÅ: Soran Anderson og Irena Berazo er to av fire seksjonsledere i Stovners hjemmetjeneste. De forteller om endringene som er gjort i tjenesten.

Før var hjemmetjenesten i Stovner preget av høyt sykefravær, misnøye blant ansatte, oppsigelser fra både ledere og sykepleiere, rekrutteringsvansker og mange klager fra brukere og pårørende.

Med en ny organisasjonsmodell, der hovedtrekket kort fortalt er at hjemmetjenesten delte seg i fire med fire seksjonsledere og fire sykepleiere som koordinatorer, ble hverdagen endret.

Nå er det andre hovedutfordringer som presser på:

– Mange brukere har en mer kompleks sykdom enn før, og da blir oppfølgingen mer sammensatt også, sier Andersson.

Det er flere personer med demens som bor hjemme, flere er skrøpeligere, ofte har de en være en kombinasjon av somatisk sykdom og psykisk uhelse. På Stovner er også språkvansker hos brukerne en utfordring.

Og her som andre steder venter en voksende eldrebølge.

Med den nye organiseringen synes de to seksjonslederne at hjemmetjenesten er best mulig rustet mot den kommende eldrebølgen.

Stovner

Bydel Stovner i Oslo består av Vestli, Rommen, Fossum, Høybråten, Haugenstua og Stovner

Antallet innbyggere i Oslo øker, og forventes å øke. Den sterkeste veksten er forventet blant de over 80 år, med en dobling fra 2023 til 2043.

I bydel Stovner, som i dag har ca 34.500 innbyggere, forventes øke med ca 7700 innbyggere i perioden 2023-2050.

Stovner er en av bydelene der omtrent 30 prosent av befolkningen mellom 20-66 år har grunnskole som høyeste utdanningsnivå.

Bydelen ligger nokså langt under gjennomsnittet for Oslo når det gjelder sysselsetting. (67,7 prosent mot 78,3 prosent i hele byen)

Nær 43 prosent av innbyggerne i bydel Stovner har innvandrerbakgrunn, og bydelen er den i Oslo med størst andel innvandrere. Flest har bakgrunn fra Pakistan. For Oslo som helhet er andelen innvandrere på 26,5 prosent.

Kilder: oslo.kommune.no og ssb.no

Færre klager, mindre sykdom 

Men hva ble egentlig endret? Enkelt fortalt handler grepene som ble tatt i 2023 om dette:

• Hjemmetjenesten er delt opp i fire distrikter med hver sin seksjonsleder og hver sin sykepleierkoordinator. Det betyr at de ansatte har fått «sine» mer faste brukere og må dermed besøke færre «nye» i hverdagen. Brukerne fikk en fast tjenesteansvarlig og primærkontakt.

• Det er ansatt fagsykepleiere som skal ha et overblikk og utvikle ansattes kompetanse. Sykepleiere er i stillinger som kreftkoordinator, demenskoordinator og en koordinator for velferdsteknologi. Disse sitter i samme lokaler som hjemmetjeneste, og de har jevnlige møter sammen.

• Ansatte kurses nå på ulike medisinske områder, slik at de får både mer kompetanse og også blir mer selvstendige ute hos brukerne.

Allerede året etter omorganiseringen så de forbedringer i tjenestene de tilbyr, som Sykepleien skrev om.

Nå har det gått enda et år.

– De ansatte har gitt tilbakemeldinger om at rollene deres er veldig tydelige, de vet hvem som gjør hva, og føler det er en mening med jobben, sier seksjonsleder Anderson.

– Klagene fra pårørende og brukere har nesten forduftet, sier han.

Sykefraværet har også sunket, og Andersson skryter av sin lederkollega: Berazos avdeling i oktober hadde null sykefravær.

– De ansatte trives, sier hun.

Hun trekker fram det å jobbe med mennesker:

– Det er alltid travelt og vanskeligheter i dette yrket. Men det skal også være attraktivt og overkommelig, sier Berazo.

Inn i dette trekker Anderson fram blant annet et seks måneders kurs i smertelindring (palliasjon) og livets siste fase rettet mot kreftsyke brukere som ansatte nettopp har gjennomgått.

– Vi ser at sykepleierne har blitt mer selvstendige på området, ute hos brukerne. De vet hva de skal se etter, sier Anderson.

STOLT: Sykefraværet har sunket og seksjonsleder Irena Berazo i hjemmetjenesten mener det skyldes trivsel.

Teknologi, selvbestemmelse og gratis kaffe

Autonomi, selvbestemmelse, for ansatte er blitt sentralt:

– Jeg sier til de ansatte at det er du som bestemmer hva du skal gjøre når du er ute på jobb. Vi er prisgitt ansattes kompetanse og selvstendighet til å løse utfordringer og oppgaver hjemme hos brukeren, sier Anderson.

Velferdsteknologi er annet eksempel, der koordinatoren har blitt viktig:

– Her er det jevnlig kursing i nye hjelpemidler, som gjør det lettere for brukeren å bo hjemme fordi vi har teknologiske hjelpemidler, mener han.

De to seksjonslederne viser vei gjennom lokalene, der alle seksjonene er samlokaliserte.

Berazo åpner døra til møterom der hennes seksjon nå har et fast brukermøte.

– Jeg er så stolt av denne gjengen, sier hun.

Vanligvis er hun med på møtene. Her kommer alle seksjonslederne like tidlig på jobb som de som skal ut til brukerne, og de er tilgjengelige hele dagen.

VIKTIG: Rene uniformer er klare, sortert etter størrelse.

Organisasjonsmodellen fjerner ikke det at hjemmetjenesten er oppgavestyrt.

– Vi bruker derfor møtene flittig, og selvbestemmelsen de ansatte har er viktig. Hvis de mener en bruker trenger 50 minutter, ja, da gjør de det, sier Anderson, og legger til:

– Da har vi en god helsefaglig drøfting basert på vurderingene. 

De prøver å la helsefagarbeiderne og sykepleierne konsentrere seg mest om helsehjelp hos brukerne.

– Det er å levere medisin og hygiene, og å servere mat, som ofte er enkel brødmat. Er det behov for rydding, så finner vi ofte en annen løsning, eksempelvis med frivillige, sier Berazo.

Også andre små grep har kommet inn:

Før måtte de ansatte grave fram dagens rene uniform i riktig størrelse fra sekker i garderoben.

Nå sørger en nyansatt for at de henger pent, sortert etter størrelse, i et eget rom.

Kaffen er gratis, og de ansatte får 1300 kroner i år for å kjøpe arbeidssko.

Det ble også kjøpt inn vinterjakker for et par år siden. 

Andersson og Berazo tar på seg hver sin varme jakke for å bli tatt bilde av ute.

Rett utenfor forteller de at det alltid nok biler tilgjengelig for de som må kjøre til brukerne. Om vinteren står de inne i garasjen på senteret, så de ansatte sparer tid og slipper å skrape rutene.

– Det er viktig med sånne ting, sier Berazo.

VARME JAKKER: Seksjonsledere Irena Berazo og Soran Anderson. Hjemmetjenesten har varme jakker til de ansatte, og nok biler til jobben som skal gjøres.

–  Tryggere og bedre

Helsefagarbeider Grethe Ottosen har siden 2019 vært en av dem med skoa på ute i tjenesten.

Om omorganiseringen sier hun:

– Vi har et bedre samarbeid fordi gruppene i seksjonene er mindre. Det er tryggere for oss, og bedre for brukerne fordi vi får fulgt dem opp bedre, sier Ottosen, som også er tillitsvalgt.

Men at det stadig er flere skrøpelige eldre og flere med en demensdiagnose som bor hjemme, har konsekvenser:

Det er for få sykehjemsplasser og korttidsplasser, og vanskelig å få brukerne innlagt på sykehus.

Grethe Ottosen, helsefagarbeider

– Det er for få sykehjemsplasser og korttidsplasser, og vanskelig å få brukerne innlagt på sykehus. Da blir pleien hjemme tyngre for oss i hjemmetjenesten, sier Ottosen.

Hun forteller at hun tar søpla ut om en bruker ikke får det til selv, og vil en annen ha inn posten i inngangspartiet, gjør hun det også. Selv om det ikke er gjort vedtak.

– Det er lov å bruke hodet også, sier hun.

– Og at jeg gjør dette for en bruker, betyr ikke at naboen kan kreve det samme, understreker Ottosen. 

Hun får de hjelpemidlene hun trenger i jobben, som kan avlaste når det er mulig.

INN TIL BRUKER: Her skal helsefagarbeider Grethe Ottosen inn til en bruker. Stadig flere av bydelens eldre er skrøpelige eller har en demensdiagnose.

Nå finner Ottosen fram nøklene utenfor en leilighet i 9. etasje.

Her bor en av hennes faste brukere, også hun demenssyk.

Ottosen går inn og sier hei. 

Først får hun den gamle damen med inn på badet for å skifte. 

Etterpå er det ut kjøkkenet for å spise.

Alt krever overtalelse.

– Men jeg kjenner henne så godt at hun blir med til slutt, sier Ottosen.

Powered by Labrador CMS