JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil gi skolefritidsordningen eget kapittel i opplæringsloven: – Vi må tørre å si at SFO ikke har høy status

VIL HEVE STATUSEN: SFO må tydeligere inn i opplæringsloven, mener (f.h) Berit Tevik, Hege Bae Nyholt og Jannicke Rindal. (Grete Wold var ikke til stede da bildet ble tatt.)

VIL HEVE STATUSEN: SFO må tydeligere inn i opplæringsloven, mener (f.h) Berit Tevik, Hege Bae Nyholt og Jannicke Rindal. (Grete Wold var ikke til stede da bildet ble tatt.)

Marte Bjerke

Torsdag 1. juni skal forslagene til endring av opplæringsloven opp i Stortinget. Skolefritidsordningen (SFO) må få et eget kapittel i loven, mener Fagforbundet, Rødt og SV.

2023053116560520230601125610

marte.bjerke@fagbladet.no

I klatrestativet på Lambertseter skole i Oslo er en gjeng førskolebarn på ivrig ekspedisjon. På andre siden av sommerferien skal de stå med skolesekk på ryggen og bli ropt opp til en ny hverdag de ikke aner rekkevidden av. Baseleder på Aktivitetsskolen (*1) Jannicke Rindal og hennes ansatte skal sørge for at møtet med skolen blir en god opplevelse. 

– SFO er en så viktig arena og så er den så nedprioritert! Sosial kompetanse og ferdigheter som lesing utgjør 90 prosent av det vi driver med, påpeker Rindal som også er plasstillitsvalgt og hovedverneombud. 

LES OGSÅ: Her må SFO-ansatte ta spisepausen etter en time: – Blir utslitt

– Usynlig i utdanningspolitikken

Den lave statusen til SFO gjenspeiles i det nye forslaget til opplæringslov, mener hun, Hege Bae Nyholt fra Rødt, Berit Tevik fra Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo og Grete Wold fra SV. I loven er ikke skolefritidsordningen engang viet et eget kapitel. Det vil gjengen som nå har samla seg på Lambertseter skole gjøre noe med. Og selv om det er lite trolig at forslaget fra SV og Rødt får flertall i Stortinget, er det viktig å reise debatten, mener de:

– For det første er ingenting vedtatt før det er vedtatt. Det går an å håpe at noen tenker seg om en gang ekstra, sier Bae Nyholt, som leder Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

Hun legger til:

– Når vi snakker om SFO, snakker vi bare om pris. SFO er usynlig i utdanningspolitikken, den man ikke snakker om, men som man er helt avhengig av. Vi må tørre å si at SFO ikke har høy status.

Grete Wold fra SV synes det er skuffende at det ikke er politisk flertall for en sterkere satsing på SFO.

– Dette er en så viktig del av hverdagen til så mange barn. SFO må anerkjennes i større grad. Det er på tide nå, sier hun.

LES OGSÅ: Rekordmange barn går på SFO

Grunnbemanning og barn med vedtak

Baseleder Jannicke Rindal sukker når hun blir spurt om de største utfordringene hun ser på bakkeplan:

– I dag er SFO-lederen del av grunnbemanningen, og det er egentlig helt hårreisende. Det har vi vel ikke vært i praksis på mange år. Det er veldig frustrerende når man legger opp vaktplanen i forhold til bemanningsnormen og ledelsen spiser en enorm bit av potten. Dette er bemanning som egentlig skulle gått til å følge opp barna. Det er veldig uheldig. 

En annen ressurskrevende post i SFO-hverdagen er barna som har vedtak om særskilt tilrettelegging i skolen. Den særskilte tilretteleggingen følger ikke barnet inn på SFO.

– Men utfordringene til barnet forsvinner ikke idet det går inn her, påpeker Bae Nyholt.

Rindal forteller at på Lambertseter skole må Aktivitetsskolen (AKS) gi barna tilrettelegging, selv om de egentlig ikke har ressurser til det.

– Det går på bekostning av de andre barna, forklarer hun.

Både grunnbemanning og ressurser til tilrettelegging er del av forslaget som legges fram for Stortinget torsdag 1. juni. Det samme er en lovfesting av retten til SFO for første til fjerde klasse (les hele forslaget fra SV og Rødt i faktaboks).

{f1}

– Vi er veldig glade for forslaget og synes det er spesielt hvis ikke iallfall de rødgrønne, men også Høyre som roper så høyt om forholdene i osloskolen, støtter det, sier Berit Tevik som er leder i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.

– Koronakullene sliter sosialt

Sola skinner fra skyfri himmel i skolegården på Lambertseter, men i kjølvannet av pandemien har det ikke bare vært solskinnsdager. Nedstengingen har satt spor i både barn og foreldre, og gjort behovet for en større satsing på SFO enda mer prekært enn tidligere.

– Antallet barn med vedtak om særskilt tilrettelegging har økt etter pandemien. Vi ser en endring i skolen: økning i vold og aggresjon og større utfordringer knytta til det sosiale, forteller Rindal.

Samtidig møter de ansatte mer usikre foreldre med lavere tillit til skolen. 

– Vi har levd litt på hver vår side under pandemien. På toppen av dette har elevrettighetene blitt styrket, og mange foreldre bruker paragraf 9a (*2) i opplæringsloven som maktmiddel. Det virker som det er flere misfornøyde nå enn før pandemien, og vi ser at koronakullene sliter med å forholde seg til regler. Vi føler at vi driver mye med brannslukking, sier baselederen.

*1 Aktivitetsskolen eller AKS er osloskolens skolefritidsordning.

*2 Paragraf 9a i opplæringsloven kalles ofte «mobbeparagrafen». Dette er paragrafen som skal sikre elevene et godt skolemiljø.

Forslaget fra Rødt og SV:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av opplæringslova, hvor skolefritidsordningen (SFO) får et eget kapittel i loven. Elementer i dette kapittelet skal være at

– elever i 1.–4. trinn har en lovfestet rett til SFO,

– SFO må ha ansatte som har kompetanse til å drive et forsvarlig tilbud i tråd med målene i rammeplanen og som har praktisk-pedagogisk kompetanse om forhold som gjelder elevene, arbeidet med det sosiale miljø og skadeforebygging,

– leder av SFO skal ikke regnes med i grunnbemanningen av SFO, og

– ressursene som følger barn med vedtak om særskilt tilrettelegging i skoletiden, skal følge barnet over i SFO.»

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
VIL HEVE STATUSEN: SFO må tydeligere inn i opplæringsloven, mener (f.h) Berit Tevik, Hege Bae Nyholt og Jannicke Rindal. (Grete Wold var ikke tilstede da bildet ble tatt.)

VIL HEVE STATUSEN: SFO må tydeligere inn i opplæringsloven, mener (f.h) Berit Tevik, Hege Bae Nyholt og Jannicke Rindal. (Grete Wold var ikke tilstede da bildet ble tatt.)

Marte Bjerke

VIL HEVE STATUSEN: SFO må tydeligere inn i opplæringsloven, mener (f.h) Berit Tevik, Hege Bae Nyholt og Jannicke Rindal. (Grete Wold var ikke til stede da bildet ble tatt.)

VIL HEVE STATUSEN: SFO må tydeligere inn i opplæringsloven, mener (f.h) Berit Tevik, Hege Bae Nyholt og Jannicke Rindal. (Grete Wold var ikke til stede da bildet ble tatt.)

Marte Bjerke