Privatisering av jernbanen:

Frp-statsråden vil dele ut strekninger til private tog i ekspressfart

Rett og slett uhørt, mener Arbeiderpartiets jernbanepolitiske talsperson Sverre Myrli.

PRIVATISERER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil undertegne tog-kontrakter like før valget neste år.
PRIVATISERER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil undertegne tog-kontrakter like før valget neste år.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyre og Frp-regjeringen har ennå ikke bestemt seg for varigheten til kontraktene på togstrekningene som skal ut på anbud. De første togstrekningene legges ut i februar neste år. I august, rett før stortingsvalget neste år, vil det Frp-ledede Samferdselsdepartementet undertegne kontrakten om de første togstrekningene.

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Statssekretær Tom-Christer Nilsen (Høyre) i Samferdselsdepartementet.
Statssekretær Tom-Christer Nilsen (Høyre) i Samferdselsdepartementet.

Kontraktlengden ved konkurranseutsetting av jernbane er maksimalt 15 år, ifølge EU-regler som ble innført i Norge i 2009.

– Det er foreløpig ikke tatt endelig beslutning om kontraktslengden for trafikkpakkene som er kunngjort, men det er vanlig med avtaleperioder på 8–10 år med mulighet for forlengelse. Det er hvis kjøper (staten, journ. anm.) anser dette hensiktsmessig for den enkelte trafikkpakke, skriver statssekretær Tom-Christer Nilsen (Høyre) i Samferdselsdepartementet i en epost til FriFagbevegelse.

Kontraktlengden blir først kunngjort når konkurransegrunnlaget for trafikkpakkene blir sendt ut, opplyser departementet. Det skjer altså i februar 2017.

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Ap: Reformen har hurtigtogsfart

Sverre Myrli (Ap), medlem i Stortingets transportkomité.
Sverre Myrli (Ap), medlem i Stortingets transportkomité.

– At kontraktlengden ikke er bestemt ennå, tar jeg som nok et signal på at regjeringens såkalte jernbanereform er uferdig, sier Sverre Myrli (Ap), medlem i Stortingets transportkomité.

– Det hele har gått med hurtigtogsfart, og det blir mer og mer synlig at dette er et ideologisk prosjekt. Her er det mange løse tråder og ingenting tyder på at vi får en bedre jernbane med denne oppsplittingen og privatiseringen, sier han

– Det er rett og slett uhørt dersom regjeringen undertegner en så politisk omstridt sak rett for valget, mener Myrli.

Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet

KrF vil ikke ha hastverksarbeid

Kristelig Folkepartis representant i Transportkomiteen på Stortinget sier partiet ikke har tatt spesielt stilling til kontraktslengden.

Kristelig Folkepartis representant i Transportkomiteen på Stortinget, Hans Fredrik Grøvan.
Kristelig Folkepartis representant i Transportkomiteen på Stortinget, Hans Fredrik Grøvan.

– Vi men forutsetter at man forholder seg til gjeldende regelverk og retningslinjer, skriver KrFs Hans Fredrik Grøvan i en epost til FriFagbevegelse.

Når det gjelder framdriften ellers for antakelse av anbud, forutsetter Grøvan at regjeringen setter frister som gir den nok tid til å vurdere innkomne anbud på en forsvarlig måte slik at dette arbeidet ikke blir gjenstand for hastverk.

Det koster 36 millioner å bytte navn til Bane NOR

Dette tjener de nye jernbanedirektørene

Powered by Labrador CMS