Renholdsbedrifter må godkjennes
Fra 1. september må alle virksomheter som tilbyr renholdstjenester være godkjent av Arbeidstilsynet.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Samtidig som godkjenningsordningen trer i kraft, blir det forbudt å kjøpe tjenester fra virksomheter som ikke er godkjent.
Det har lenge vært arbeidet med en slik godkjenningsordning i renholdsbransjen, og i dag fastsatte Arbeidsdepartementet en forskrift om dette som trer i kraft til høsten.
– Godkjenningsordningen, som også innebærer et ID-kort, er et viktig tiltak for å rydde opp i renholdsbransjen. Ordningen vil bidra til en mer seriøs bransje, og dermed bedre arbeidsvilkår for de ansatte og mer rettferdig konkurranse, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm.
For å bli godkjent må virksomhetene dokumentere at de oppfyller viktige helse-, miljø- og sikkerhetskrav, krav om oppholdstillatelse, registrerings- og rapporteringsplikter til offentlige registre og kravene til lønns- og arbeidsvilkår i forskriften om allmenngjøring av tariffavtale for renholdsvirksomheter. Ordningen skal administreres av Arbeidstilsynet.
Godkjenningsordningen med ID-kort etableres som en del av det nye treparts bransjeprogrammet for renholdsbransjen.