Krigen i Gaza
Hemmelighold rundt norske deler til israelske jagerfly
SV er bekymret for at Norge kan være deltakende i et potensielt folkemord.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Krigen mellom Israel og Hamas fortsetter med full styrke, seks måneder etter angrepene startet.
– Israels anvendelse av luftmakt på Gazastripen er den mest massive og intense anvendelse av luftmakt mot et lite, avgrenset og tett befolket område jeg kjenner til etter andre verdenskrig, har forskningsleder Dag Henriksen ved Luftkrigsskolen sagt tidligere til NTB.
F-35 jagerflyene som Israel bruker i krigen, består alle av deler som selskaper i Norge har levert. Det bekrefter den amerikanske flyprodusenten til FriFagbevegelse.

Det største av de ni deltakende selskapene, Kongsberg Gruppen, har Næringsdepartementet som den største eieren.
Men verken næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) eller Kongsberg Gruppen vil snakke om forbindelsene mellom produksjonen av F-35-deler på norsk jord, og risikoen for krigsforbrytelser i Gaza.
– Spørsmål om salg av F-35 fra USA til Israel må stilles til amerikanske myndigheter, skriver kommunikasjonssjef i Kongsberg Gruppen, Ronny Lie, i en e-post til FriFagbevegelse.
– Det holder ikke
Ingrid Fiskaa, utenrikspolitisk talsperson i SV, har stilt et skriftlig spørsmål til næringsministeren om han ville sørge for åpenhet rundt risikovurderingene til Kongsberg Gruppen.
Vestre svarer at alle selskaper som har staten som eier følger lover og regler.

– Det er naturlig at selskaper i en krevende tid er ekstra forsiktige, skriver Vestre.
Han forsikrer om at departementet har en dialog med Nammo AS og Kongsberg Gruppen ASA om nettopp vurderinger rundt forsiktighet knyttet til respekt for humanitærretten.
Det svaret er ikke Fiskaa fornøyd med.

– Dette gir oss ingen svar, sier hun til FriFagbevegelse.
– Det holder ikke for oss å få vite at Næringsdepartementet har en dialog med Kongsberg Gruppen om dette, når vi ikke aner hva den dialogen handler om og hvilke vurderinger som faktisk blir gjort, sier hun.
Hun forklarer at hun er bekymret fordi Norge risikerer å være medskyldige i krigsforbrytelser og det som kan vise seg å være et folkemord.
F-35 brukes «konstant» i Gaza
Det har lenge vært kjent at Israel bruker de norsk-utstyrte jagerflyene i bombingen av Gaza.
To F-35-piloter var blant de første som fløy over Gaza for å starte gjengjeldelsene for Hamas-angrepene mot sivile og militære mål i Israel 7. oktober i fjor, ifølge det israelske mediet Ynet.
Det israelske flyvåpenet bruker de avanserte krigsflyene konstant i Gaza, rapporterte Israels største avis Yediot Akhronot i en reportasje om landets F-35-flåte nylig.

– Fra starten har vi hatt et team på 40 ansatte som alltid skynder seg til flyene (…) for å laste på bomber, missiler og drivstoff, forteller sersjantmajor Michael på flybasen til F-35-skvadronen til avisa.
Skal skaffe flere F-35
Midt under krigen i Gaza blir det kjent at Israel skal anskaffe flere F-35-jagerfly. Trolig vil ikke det påvirke norsk eksport av F-35-flydeler, etter det FriFagbevegelse erfarer.
– Ingenting tyder så langt på at Norge har tenkt til å avslutte eksporten av deler til jagerfly-produsenten, sier SVs Ingrid Fiskaa til FriFagbevegelse.

I løpet av noen måneder skal Israel anskaffe ytterligere 25 slike jagerfly, opplyste Lockheed Martin i februar til våpenindustriavisa Shephard.
Israel bestemte i fjor sommer at de skal anskaffe flyene, som landet får gjennom USAs militære bistandspakke på flere milliarder dollar hvert år.
Ingen svar om eksporttillatelser
Utenriksdepartementet (UD) har ansvaret for å gi eksporttillatelser for våpen og våpendeler.

Departementet svarer ikke FriFagbevegelse på om de har gitt eksporttillatelser til de norske leverandørene av F-35-deler etter 7. oktober 2023, i en tid da store deler av verden anklager Israel for å begå krigsforbrytelser mot Gazas sivile.
UD viser til taushetsplikt.
Stanser leveranser
Leveransene av deler til jagerflyene har skapt reaksjoner i flere land.
En domstol i Nederland stanset i februar eksport av deler fra F-35 sitt lager i Nederland til Israel. Grunnen var risikoen for at Israel bruker dem i krigsforbrytelser i Gaza, etter 7. oktober i fjor.
Den nederlandske regjeringen har anket dommen.
I mars gikk Amnesty International til sak mot den danske stat, og krever stans i dansk eksport av F-35-deler til USA som kan havne i israelske krigsfly over Gaza.