Enige om ny lønn for barnehageansatte
– Vi er fornøyd med å ha sikret medlemmene i Norlandia-barnehagene reallønnsvekst, sier forhandlingsleder for Fagforbundet, Magnus Langstrand.
Natt til lørdag ble Fagforbundet og Spekter enige om ny lønn for de ansatte.
Alle får et sentralt lønnstillegg på minst 17.600 kroner.
– Det har vært til tider tøffe forhandlinger, men vi er fornøyd med et lønnstillegg som er i tråd med frontfaget. Vi har også klart å sikre at fagarbeidere skal ha lønn som fagarbeider, sier forhandlingsleder Magnus Langstrand.
Det betyr at fast ansatte barnehagemedarbeidere som per 1. april i år har tatt fagbrev som barne- og ungdomsarbeider og er lønnet som ufaglært, skal lønnes som fagarbeider. Det betyr at de har krav på 10.500 kroner eller 20.500 kroner i tillegg til minstelønn, avhengig av fagbrev og eventuelt tilleggsutdanning som gir studiepoeng.
I tillegg til lønn ble det oppnådd følgende resultater:
Videreføring av tjenestepensjonsordningen.
Egnet skotøy har kommet inn i bestemmelsen om arbeidstøy.
Ingen endring i ubunden tid for pedagogiske ledere.
Særskilt utjevningstillegg – «Oslo-tillegg »– gis i områder med rekrutteringsutfordringer.
Norlandia-barnehagene er en del av flere overenskomster i Spekters område 12. Spekters avtalesystem er slik at ingen enkeltavtaler blir gjort gjeldene før alle avtalene i området er ferdig forhandlet.