Roy Ervin Solstad
Bussjåfør og tillitsvalgt
Mange har gratulert meg med lønnsoppgjøret for bussførerne i år. Jeg må da raskt oppklare misforståelsen. Dette er ikke et spesielt godt lønnsoppgjør for bussførerne, snarere tvert imot. For folk med et par millioner i boliglån, dekker lønnsoppgjøret knapt nok de økte bokostnadene. Og en skal jo spise også.
Selv ikke i streikeåret 2020 da mange av landets bussførere streiket i 10 dager klarte vi å lande et lønnsoppgjør bedre enn det vi fikk i år. Årets få-dagers streik satte først og fremst søkelyset på de bransjene som ikke har lokale lønnsforhandlinger. Deriblant bussførerne.
For i vår bransje var det underlig å høre på NHO-direktør, Ole Erik Almlid, snakke om lokal lønnsdannelse, ettersom den ikke finnes. Selv ikke han klarte å piske liv i den døde merra.
• Marit og kollegaene har ikke lokal forhandlingsrett. – Vi ville ikke fått noen ting
Så da fikk bussførerne sin trettende krone, en krone som bare bussførerne fikk og ingen andre, fordi vi ikke har lokal lønnsdannelse, men ikke kvalifiserte til lavlønnstillegg. Krona kom garantert ikke rekende på ei fjøl over Grefsenkollen, men etter at LO tok ut sine medlemmer i streik. Så den krona må vi i hvert fall takke for.
I motsetning til lønnsoppgjøret i 2018, da bussførerne endte med en reallønnsnedgang på halvannen prosent i det da sentrale hovedoppgjøret. Selv ikke et vedtak om reallønnsøkning for alle i LOs representantskap hindret det. Også da tjente bussførerne akkurat godt nok til å gå klar av lavlønnstillegget. Det var ikkeno særlig å takke for.
• Streiken er over - dette ble resultatet
Bussførernes mellomoppgjør blir til i hovedoppgjørene, så noe blir det. I fjor fikk vi kroner 4,50 som årets mellomoppgjør, som vi beholdt etter at tariffen var sluttforhandlet i vår, og i tillegg til de 7,50 alle fikk og til slutt den trettende krona. Bussførernes tariffavtale, Bussbransjeavtalen, er en normallønnsavtale, som er en tariffavtale med sentral lønnsdannelse og ingenting annet. Da avtalen ble etablert var det også en måte å unngå en konkurranse på mellom arbeidsgiverne, om å betale sine ansatte minst mulig for å kunne stå sterkere i konkurransen om nye anbudskontrakter. Den ble også etablert med et lønnsmål, at lønnsnivået i bussbransjen skulle nærme seg lønnsnivået til en gjennomsnittlig industriarbeider.
• Fornøyde forbundsledere: – Streiken var ikke forgjeves
Det er spennende å høre på når bussførernes motpart, arbeidsgiversiden med NHO Transport i spissen og administrerende direktør Jon H. Stordrange, skal beskrive oppgjøret. Det gjorde de i en pressemelding her om dagen. Selv han konstaterte at bussførerne etter årets lønnsoppgjør ligger på mellom 91 og 92 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Og han la til et «håper». «Vi håper at lønnsøkningen vil bidra til å beholde gode sjåfører og lette rekrutteringen av nye kandidater til yrket.»
• Lønnsoppgjøret: I år står jeg over min tur. Not!
Vi får se på det. Men han kranglet i det minste ikke om hva lønnsmålet til bussførerne skal være. Han la sikkert merke til at bussførernes prosentandel av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er merkverdig lik den vi har hatt de siste åra.
Det finnes alltids de som har det verre enn bussførerne, men mange av oss hører til i samme bås; yrker som er på anbud. Kort fortalt betyr det at om vi overtaler våre arbeidsgivere til å utbetale oss en bonus for godt utført arbeid, eller som i vårt tilfelle, mer kollisjonssikre kjøretøy, så vil vi ende med å kjøre våre arbeidsgivere på dunken. For det holder at bare en konkurrent ikke betaler ut samme bonus, før vår arbeidsgiver mister kontrakten ved neste anbudskonkurranse. Alle vi som er på anbud, har det slik.
• T-banefører Stein (64) jobber bare i helgene
Isolert sett er lønnsoppgjøret for bussførerne, og ganske sikkert for mange om ikke alle andre grupper også historisk. Vi har ikke fått flere kroner og en høyere prosent enn hva mange kan huske fra tidligere oppgjør. Men nå er jo også prisstigningen rekordhøy og så vidt jeg ser mye høyere enn mellomoppgjøret skulle tilsi. Så årets lønnsoppgjør er jo egentlig nullet ut før det er over. Kanskje like greit at oppgjøret ikke skal ut på uravstemning.
GARASJE: Den enkle garasjen tilfredsstiller ikke et eneste HMS-krav, men nå kommer endelig en ny stasjon i Grovfjord. Verneombud Bjørn-Atle Johnsen er i mål etter sju års arbeid for ny stasjon.
Werner Juvik
DUO: Mette Nord og Jørn Eggum leder de to største LO-forbundene. Representanter fra ledelsen og fagfolk i begge forbund har møttes for å snakke om AFP i privat sektor.
Jo Straube/Håvard Sæbø
Håvard Sæbø
RESULTAT: Oppfølging og tilrettelegging er noko av stikkorda for at dei tilsette ved Kantarellhjemmet i Oslo har fått ned sjukefråveret. Frå venstre Shammim Andreassen Shahid, Birthe Wold Myhre, Evangeline Morales, Mustapha Yacoubi, og Ewa Adamski.
Øystein Windstad
Bensinavgiftene blir relativt sett lavere neste år.
Beate Oma Dahle / NTB
ØNSKE: Det vi trenger er å få økt fribeløpet før trygda til uføre blir redusert, mener Elisabeth Thoresen (i midten).
Simen Gald, Arbeids- og inkluderingsdepartementet