JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra grasrota

Tretten er fremdeles ikke et lykketall

2023050214120020230502143308

Roy Ervin Solstad

Selv om bussførerne fikk flere kroner enn noen gang i årets lønnsoppgjør, er avstanden til lønnsmålet på en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn like stor som i fjor. Og året før der. Og året før der igjen.

Bussjåfør og tillitsvalgt

Mange har gratulert meg med lønnsoppgjøret for bussførerne i år. Jeg må da raskt oppklare misforståelsen. Dette er ikke et spesielt godt lønnsoppgjør for bussførerne, snarere tvert imot. For folk med et par millioner i boliglån, dekker lønnsoppgjøret knapt nok de økte bokostnadene. Og en skal jo spise også.

Selv ikke i streikeåret 2020 da mange av landets bussførere streiket i 10 dager klarte vi å lande et lønnsoppgjør bedre enn det vi fikk i år. Årets få-dagers streik satte først og fremst søkelyset på de bransjene som ikke har lokale lønnsforhandlinger. Deriblant bussførerne.

For i vår bransje var det underlig å høre på NHO-direktør, Ole Erik Almlid, snakke om lokal lønnsdannelse, ettersom den ikke finnes. Selv ikke han klarte å piske liv i den døde merra.

Marit og kollegaene har ikke lokal forhandlingsrett. – Vi ville ikke fått noen ting

Så da fikk bussførerne sin trettende krone, en krone som bare bussførerne fikk og ingen andre, fordi vi ikke har lokal lønnsdannelse, men ikke kvalifiserte til lavlønnstillegg. Krona kom garantert ikke rekende på ei fjøl over Grefsenkollen, men etter at LO tok ut sine medlemmer i streik. Så den krona må vi i hvert fall takke for.

I motsetning til lønnsoppgjøret i 2018, da bussførerne endte med en reallønnsnedgang på halvannen prosent i det da sentrale hovedoppgjøret. Selv ikke et vedtak om reallønnsøkning for alle i LOs representantskap hindret det. Også da tjente bussførerne akkurat godt nok til å gå klar av lavlønnstillegget. Det var ikkeno særlig å takke for.

Streiken er over - dette ble resultatet

Bussførernes mellomoppgjør blir til i hovedoppgjørene, så noe blir det. I fjor fikk vi kroner 4,50 som årets mellomoppgjør, som vi beholdt etter at tariffen var sluttforhandlet i vår, og i tillegg til de 7,50 alle fikk og til slutt den trettende krona. Bussførernes tariffavtale, Bussbransjeavtalen, er en normallønnsavtale, som er en tariffavtale med sentral lønnsdannelse og ingenting annet. Da avtalen ble etablert var det også en måte å unngå en konkurranse på mellom arbeidsgiverne, om å betale sine ansatte minst mulig for å kunne stå sterkere i konkurransen om nye anbudskontrakter. Den ble også etablert med et lønnsmål, at lønnsnivået i bussbransjen skulle nærme seg lønnsnivået til en gjennomsnittlig industriarbeider.

Fornøyde forbundsledere: – Streiken var ikke forgjeves

Det er spennende å høre på når bussførernes motpart, arbeidsgiversiden med NHO Transport i spissen og administrerende direktør Jon H. Stordrange, skal beskrive oppgjøret. Det gjorde de i en pressemelding her om dagen. Selv han konstaterte at bussførerne etter årets lønnsoppgjør ligger på mellom 91 og 92 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Og han la til et «håper». «Vi håper at lønnsøkningen vil bidra til å beholde gode sjåfører og lette rekrutteringen av nye kandidater til yrket.»

Lønnsoppgjøret: I år står jeg over min tur. Not!

Vi får se på det. Men han kranglet i det minste ikke om hva lønnsmålet til bussførerne skal være. Han la sikkert merke til at bussførernes prosentandel av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er merkverdig lik den vi har hatt de siste åra.

Det finnes alltids de som har det verre enn bussførerne, men mange av oss hører til i samme bås; yrker som er på anbud. Kort fortalt betyr det at om vi overtaler våre arbeidsgivere til å utbetale oss en bonus for godt utført arbeid, eller som i vårt tilfelle, mer kollisjonssikre kjøretøy, så vil vi ende med å kjøre våre arbeidsgivere på dunken. For det holder at bare en konkurrent ikke betaler ut samme bonus, før vår arbeidsgiver mister kontrakten ved neste anbudskonkurranse. Alle vi som er på anbud, har det slik.

T-banefører Stein (64) jobber bare i helgene

Isolert sett er lønnsoppgjøret for bussførerne, og ganske sikkert for mange om ikke alle andre grupper også historisk. Vi har ikke fått flere kroner og en høyere prosent enn hva mange kan huske fra tidligere oppgjør. Men nå er jo også prisstigningen rekordhøy og så vidt jeg ser mye høyere enn mellomoppgjøret skulle tilsi. Så årets lønnsoppgjør er jo egentlig nullet ut før det er over. Kanskje like greit at oppgjøret ikke skal ut på uravstemning.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy