Postens underleverandør på flyfrakt:
Flyr for posten: Lovbrudd i SprintAir
Luftfartstilsynet fastslår at det polske flyselskapets praksis bryter arbeidsmiljøloven, og har mangelfulle HMS-rutiner. SprintAir har fått pålegg om å rette forholdene. SprintAirs talsmann sier selskapet vil rette seg etter vedtaket.

Luftfartstilsynet har slått fast at SprintAir bryter norsk arbeidsmiljølov og HMS-regelverk.
Fagbladet har omtalt saken i flere artikler. Det var i fjor høst Norsk Flygerforbund varslet om kritikkverdige arbeidsforhold og mulig brudd på norsk lov i flyselskapet som flyr på anbud for Posten.
Flygerforbundet ble kontaktet av en SprintAir-pilot som fortalte om kritikkverdige og potensielt ulovlige arbeidsforhold. Flygerforbundet koblet inn Luftfartstilsynet i saken, og sammen med varselet overleverte de dokumentasjonen de hadde fått fra piloten.
SprintAir hevdet overfor Fagbladet at de drev i tråd med norsk lov og praksis.

Luftfartstilsynet har deretter brukt tid på sine undersøkelser i saken. Nå foreligger konklusjonen. Tilsynet har påvist at selskapet ikke oppfyller grunnleggende krav i arbeidsmiljøloven og HMS-regelverket for sin virksomhet i Norge.
Luftfartstilsynet påpeker at selskapet må endre praksis og anerkjenne flygerne som faste arbeidstakere med de rettigheter det gir.
Hos Norsk Flygerforbund er Stian Larsen glad for konklusjonen som nå foreligger.

Larsen har klare forventninger til statseide Posten Bring AS som SprintAirs oppdragsgiver.
– Dette er en viktig og prinsipiell seier i kampen for anstendige arbeidsforhold i norsk luftfart. Vi er tilfredse med at Luftfartstilsynet har fulgt opp vår bekymringsmelding og gjennomført en grundig kontroll, sier Stian Larsen i Norsk Flygerforbund.
– SprintAir har basert sin norske virksomhet på en modell der flygerne er delvis tilknyttet som selvstendige oppdragstakere, samtidig som de har et ansettelsesforhold gjennom et kontor som har adresse hos et regnskapsbyrå i Oslo, og som ikke har noen reell leder eller organisasjon til å ivareta de ansatte, fortsetter Larsen.
En annen som har engasjert seg i saken, er stortingsrepresentant Tom Einar Karlsen (Ap).
Han synes det er trist at en innleid aktør i norsk luftfart har brutt norsk arbeidsmiljølov og HMS-regelverket.
– Her må det selvsagt ryddes opp med en gang, for slik kan vi ikke ha det. Samtidig er det bra at kritikkverdige forhold avdekkes, slik at det kan bli tatt grep for å få bukt med dette. Derfor er jeg glad Norsk Flygerforbund og pressen løftet saken på dagsordenen, og at Luftfartstilsynet har fulgt opp med tilsyn og nå pålegg.

– Luftfartsaktører i Norge må forholde seg til gjeldende lover og regler, og det gjelder selvsagt også statseide selskap og de som leverer tjenester til statseide selskap, sier Karlsen. SprintAir er som kjent innleid av statseide Posten.
Postens kommunikasjonsdirektør Kenneth Pettersen svarer i en kort kommentar at Posten har gjennomført sin egen revisjon.
– Vi har som tidligere nevnt funnet noen avvik som følges opp direkte med selskapet. Ut over det har vi ingen kommentarer, skriver Pettersen i en epost.
Posten unnlater å kommentere alvoret i at Luftfartstilsynet har avdekket lovbrudd i forhold til arbeidsmiljøloven, og at den innleide underleverandøren heller ikke har HMS-rutiner som ivaretar helse, miljø og sikkerhet for de ansatte i tråd med norsk regelverk.
Posten er ifølge påse-plikten pålagt et selvstendig ansvar til å kontrollere at selskapets underleverandører følger norske lover og regler, men har altså ikke avdekket disse manglene og lovbruddene i konsernets egne revisjoner.
Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans sier de vil følge saken opp overfor Posten Bring-k2onsernet.

– Våre forventninger til Posten er selvfølgelig at de følger opp de pålegg som selskapet har fått og krever at SprintAir følger norsk lov. Vi vil be Posten om en redegjørelse på saken, sier Øiahals.
Luftfartstilsynet har etter sin kontroll konkludert med at norsk arbeidsmiljølov og utsendingsregelverk gjelder fullt ut for selskapets aktivitet i Norge.
Derfor har nå Luftfartstilsynet gitt SprintAir pålegg der de ber selskapet:
- Klargjøre at flygerne som opererer i Norge, er fast ansatte med tilhørende rettigheter
- Velge verneombud blant de ansatte og sørge for lovpålagt opplæring
- Etablere et fungerende HMS-system i henhold til norsk regelverk
- Dokumentere systematisk oppfølging av arbeidsmiljø og sykefravær
Larsen og Norsk Flygerforbund forventer nå at Posten følger opp saken og stiller tydelige krav om etterlevelse av norsk arbeidslivslovgivning i sine kontrakter – samt at SprintAir innretter seg etter regelverket og gir de ansatte vanlige arbeidstakerrettigheter.
SprintAirs norske talsmann Sören Gussner sier selskapet vil rette seg etter Luftfartstilsynets pålegg.
– Selskapets ledelse sier de vil rette seg etter Luftfartstilsynets pålegg, og gjøre endringene som er nødvendige for å lukke avvikene. Utover det har de ingen ytterligere kommentarer til vedtaket, skriver Gussner i en epost.
Det vil i så fall bety at pilotene i selskapet skal anerkjennes som fast ansatte, med fulle rettigheter, slik Luftfartstilsynet påpeker i tilsynsrapporten.