JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ti bussjåfører har mistet livet siden 2011:

Beskyttes av et par millimeter stål og glass: Bussjåfør (53) omkom like før nye og sikrere busser er klare

– Sjåførene er bekymret for å kjøre disse bussene

En bussjåfør omkom, og en annen ble hardt skadet i kollisjonen mellom to bybusser i Fredrikstad i romjula.

En bussjåfør omkom, og en annen ble hardt skadet i kollisjonen mellom to bybusser i Fredrikstad i romjula.

Christoffer Andersen / NTB

Bussfører Øyvind Sannes Norheim (53) omkom i romjula da bybussen han førte kolliderte med en annen buss. Det skal være tiende dødsoffer siden 2011, ifølge Statens vegvesen.

2023010211474520230102140235

ola.tommeras@fagbladet.no

I år skulle Sannes Norheim ha kjørt nye busser med forbedret førersikkerhet. Dette etter at Østfold kollektivtrafikk stilte skjerpede krav i det siste anbudet som gikk ut i fjor og som har oppstart i sommer. De første bussene fra Scania klargjøres i disse dager.

På Fredrikstad-brua onsdag formiddag mistet han livet mens kollegaen i møtende buss er hardt skadd.

Simen fikk kroppen knust. Kollegaen døde.

Minimal beskyttelse

I bybusser er det knapt annet enn et par millimeter stål og glass som skiller fører og trafikken utenfor. Det finnes ikke standardiserte krav til kollisjonssikkerhet for førerhytta, slik som for lastebiler og turbusser. Isteden er de pålagt maksimalt hastighet på 70 kilometer i timen når det er passasjerer om bord.

Kollisjoner skjer sjelden, men når det skjer er resultatet ofte fatalt. Førere har omkommet i kollisjoner helt ned mot 30 kilometer i timen.

Kollisjonen på Fredrikstad-brua skjedde ved overgangen fra 60 til 50-sone. Hastigheten i kollisjonsøyeblikket er foreløpig ukjent.

– For dårlig sikkerhet

– Førersikkerheten er altfor dårlig, mener leder for Fagforbundet Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Viken, Ove Andreas Solberg. Han kommer selv fra Vy buss, og har jobbet mange år sammen med hovedverneombud Harald Sehm for å få sikrere førerhytter på bybussene.

– Jeg opplever at førere er bekymret for disse bussene, forteller han.

Fullstendig deformert etter kollisjon i lav hastighet

Tapte anbud

Teknologi som sikrer føreren har vært kjent lenge, testet, utprøvd og godkjent, men likevel sjelden satt i produksjon.

– Det er et paradoks. Tilbyr vi en buss med sikrere førerhus, så blir den dyrere, vi taper anbudet, og bussen blir aldri produsert, sa markedsdirektør for Volvo buss Norge, Sven Åge Løkken til Fagbladet i fjor. Det er anslått at hver buss blir rundt 30.000 kroner dyrere med forbedret kollisjonssikkerhet.

Begynte å kreve sikkerhet

For halvannet år siden krevde Ruter likevel førerhytter med økt sikkerhet, som minimum skulle tilfredsstille standard UNECE R29 på anbudet Oslo Syd/Follo Nord. Det var første gang.

R29 er en standard som skisserer hvor mye belastning førerhuset skal tåle i sammenstøt og fortsatt gi overlevelsesrom for fører.

Østfold kollektivtrafikk fulgte etter da anbudet for Nedre Glomma med oppstart 1. juli, gikk ut i fjor. Nobina vant anbudet, og Scania skal levere nye busser. Disse er utstyrt med både passive og aktive sikkerhetstiltak i førerhuset. De tilfredsstiller standarden R29 i tillegg til R93, som definerer belastning fra undersiden og R66 for rundvelt. De har også systemer for å hjelpe føreren – bremsesystemer, stabiliseringssystemer og varslinger.

Kreves i alle nye anbud

– De første bussene er klare snart, bekrefter kontraktssjef Kjetil Gaulen i Østfold kollektivtrafikk. Han viser til omfattende krav til førersikkerhet i de to siste anbudene: Halden som hadde oppstart i fjor sommer og Nedre Glomma-regionen denne sommeren.

– Vi mener at vi har kommet langt når det gjelder sjåførsikkerhet, og jobber med utgangspunkt i den felles nordiske busstandarden BusNordic. Vi har samtidig en rekke tilleggskrav som inngår som minimumskrav i våre kontrakter. I tillegg vektes sjåførsikkerhet relativt høyt som tildelingskriterium i konkurransen, skriver han i en e-post til Fagbladet.

I likhet med Ruter krever nå Østfold kollektivtrafikk forbedret kollisjonssikkerhet for førerne i alle nye anbud.

Maset i årevis om sikkerhet

Harald Sehm er hovedverneombud i Vy buss. Han og tillitsvalgte og verneombud begynte allerede for seks år siden å kreve et nasjonalt regelverk.

Han har skrevet til alle samferdselsministre gjennom de siste årene og til fylkeskommunene som er eier av bestillerselskapene. Han har fått møte og lagt fram problemet for samferdselsministeren, men det har vært en tung vei å gå.

Det var for vanskelig

– Sikrere førerhytter skulle vært på plass for lenge siden, sa Sehm til Fagbladet etter ulykkesvinteren i 2018. Den vinteren mistet sjåførene i Vy buss to kolleger i tilsvarende ulykker.

Harald Sehm sammen med andre hadde møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide høsten 2020.

– Vi ble møtt med mange argumenter om hvor vanskelig det var med kollisjonssikkerhet for fører, forteller han.

Bussulykke i Bergen 2020: – Flere vil dø om ikke sikkerheten forbedres

Ingen standardiserte krav

Fortsatt finnes ikke standardiserte krav til førersikkerhet, men Sehm med flere har presset på bestilleselskapene. Etter at Statens havarikommisjon kom med klar anbefaling om at førerhusene måtte sikres, kom kravene i anbudene.

Anbefalingen fra Statens havarikommisjon kom i 2019 i rapporten etter møteulykken i Ullensaker i 2017, der en fører omkom og en ble hardt kvestet til tross for hastigheter på 33 og 34 kilometer i timen.

Prisgitt aktive hovedverneombud

– Det er bra at det kommer krav i anbudene, men det kan ikke være slik at vi skal være prisgitt at selskapene har et hovedverneombud som sitter på nakken til innkjøperne. Vi må få på plass nasjonale krav, sier YST-leder Ove Andreas Solberg.

Sehm har tidligere uttalt at sikkerheten ble ofret på grunn prispresset i anbudsrundene.

– Hadde dette vært i egenregi, kunne busser vært byttet ut etter behov og etter hvert som teknologien var på plass. Det er bra at sikkerhetstenkningen nå er på plass i bestillerselskapene, men det kommer sent.

Her bygger de en bybuss der fører er sikret

Vil ha nasjonale regler

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttalte allerede i fjor vinter at han ønsket nasjonale regler som kan sikre fører ved kollisjon. Statens vegvesen sendte forslag på høring i januar 2022.

Deretter har det vært stille.

Til Fredrikstad blad opplyser Nygård at behandlingen er forsinket, men at han vil ha et forslag til nasjonale regler for førerhusstandard på sitt bord på nyåret.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy