Med tydelige skilt og fargekontraster har ergoterapeutene laget en bedre hverdag for beboerne
Gjennomtenkt møblering og utforming gjør det lettere for mennesker med demens å finne fram på Ullern helsehus.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Kristine Opdal står ytterst ute på verandaen 10–12 meter over bakkeplan. Her er hun helt trygg. Fallhøyden er stor, men en høy glassvegg og et solid gelender gjør det umulig å falle ned. Alle møblene på verandaen er boltet fast i gulvet. Det er ikke mulig å flytte en stol bort til kanten og hoppe ned.
– Det er her ute vi har gjort de største endringene, forteller Opdal, ergoterapeut på Ullern Helsehus helsetun i Oslo.
I tillegg til å sikre verandaen, har de også laget tre sittegrupper med bord og fire stoler.

Helsehuset sto ferdig i 2017. Fra 1. september i fjor var alle helsehusene i byen blitt spesialisert. På Ullern helsehus ble det da opprettet en skjermet avdeling med åtte korttidsplasser i tillegg til rehabilitering-, avklaring- og psykiatri-plasser.
Fordel for alle
En skjermet avdeling er tilpasset mennesker som lettere enn andre blir urolige, ofte på grunn av en demenslidelse. En person med demens kan bli både skremt og sint om han eller hun blir forvirret, mister oversikten eller ikke finner fram.
Sigrid Aketun, ergoterapeut i Helseetaten i Oslo kommune, har bidratt i arbeidet for å tilpasse avdelinga ved Ullern helsehus til denne pasientgruppa.
– Et oversiktlig miljø er ekstra viktig for mennesker med demens. Men det er ingen ulempe for oss andre heller, understreker hun.
Sikre rom
For å redusere preget av institusjon og øke fornemmelsen av hjem, er det hengt opp ei lita kasse med vindu ved inngangsdøra til hvert pasientrom. Her kan beboeren plassere en personlig gjenstand for lettere å finne fram til sitt eget rom.

Inne på pasientrommene er sikkerheten blitt bedre ved at vinduene ikke kan åpnes helt.
Alle avdelinger på helsehuset har e-rom på nettbrett. I løpet av våren 2024 vil hele helsehuset også få nytt pasientvarslingssystem og digitalt tilsyn.
Det skal øke både tryggheten og trivselen. I stedet for at pleierne må inn på rommet for å sjekke at alt er i orden, kan de få varsler på mobilen eller på vaktrommet. Hvis pasienten faller ut av senga eller beveger seg i rommet, blir de varslet med et lite pling.
– Med et slikt system, kan pleierne holde oversikt uten å gå inn på pasientrommet om natta, og pasienten kan få en roligere natt uten å bli forstyrret av personalet som nå kikker inn på rommet tre ganger i løpet av ei natt, sier Sigrid Aketun.
Her finner du Sigrid Aketuns nyttige råd for god utforming:
Kontraster og skilt
På pasientrommene er veggene hvite, men karmen til utgangsdøra er mørk grønn. Kontrasten gjør det lett for en pasient med demens, og kanskje dårlig syn, å finne veien ut. Karmene rundt badedøra er derimot fremdeles hvite. Til gjengjeld er det hengt opp et skilt med teksten «Toalett» og et ikon som viser en person som sitter på do.
Avdelingssykepleier Anna Rybicka kan opplyse at de ikke kan gjøre store forandringer, for eksempel male dørkarmer uten godkjenning fra Oslobygg.
– Men mye er gjort allerede, og Kristine og de andre som har vært med på alle forbedringene, har gjort en fantastisk innsats, understreker hun.

Inne på badet er det mye hvitt. Men gulvet er blått. Også valg av dosete og dolokk er gjennomtenkt. Det er nemlig sort og dermed lett å få øye på. Rundt den hvite vasken går et håndtak i grått. Gråtonen som er valgt, gir en fin kontrast både til gulvet og vasken.
Selve pasientrommet er utstyrt med ett klesskap som står mellom bad og seng pluss ett skap ved utgangsdøra som personalet bruker til rent tøy og toalettartikler. Dette skapet kan også brukes til et TV-apparat dersom pasienten trenger skjerming mot fjernsyn. Alle skapene er like hvite som veggene og dørene. Tilretteleggingen her består av at klesskapet er merket med skilt med ikon av en kleshenger og teksten «Klær».

Ikke alt kan endres på et ferdig bygg
Det er begrenset hva som kan gjøres med et bygg som allerede står ferdig. Her er korte korridorer. Det gjør det krevende å holde øye med pasienter som liker å vandre.
Ergoterapeuten fra Oslo kommune sier det er en stor fordel når pasientene, som her, kan gå rundt og rundt uten hindringer. Hun syns også det er fint at vandrerne kan se framover mot et stort bilde i enden av hver korridor. Det gjør det lettere å orientere seg. Dessuten er det tydelige fargekontraster mellom gulv, rekkverk og vegger.
Sigrid Aketun har bare én innvendig mot denne vandringsruta:
– Ideelt sett skulle ikke løypa gått gjennom dagligstue og spiserom, mener hun.
Derfor beklager hun at ergoterapeutene alltid kommer for sent inn i byggeprosessen.
– Arkitektene kjenner ikke pasientene slik vi gjør. Når vi blir invitert inn, gjenstår detaljene, sier hun.
Smarte stoler
I dagligstua møter vi sykepleieren Anne Louise Seime. Hun er stort sett fornøyd med endringene som er gjort på avdelinga. Særlig fremhever hun stolene rundt spisebordene. De har god høyde og armlener som er høye nok til å gi støtte når pasienten reiser seg opp. Og ikke minst: De bakre stolbeina har hjul, og armlenene er så lave at stolene kan plasseres helt inntil bordet.
– Det jeg savner mest nå, er mer kunst på veggene, sier hun. Sykepleieren går ofte sammen med pasienter i korridorene, og bilder langs veggene kan gi mange tema til samtaler.
Sykepleieren kunne også ønsket seg en stor radio i dagligstua.
– For en som ikke vil være alene, kan det være mye selskap i en radio, mener hun.

Korte opphold
Uansett om en pasient har fått plass på skjerma avdeling, rehabilitering, avklaring (om framtidige omsorgstilbud) eller for en psykisk lidelse, er oppholdet på et helsehus kortvarig. Gjennomsnittlig liggetid er tre uker, og målet på korttidsopphold på helsehus er å kartlegge helsetilstand, samt behov for hjelp og opptrening, slik at pasienter kan komme tilbake til eget hjem.