Bussførerne sa et overveldende ja i uravstemning –⁠ ingen busstreik

… men i Fagforbundet var det ja med knappest mulig margin.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Samlet har 72 prosent av sjåførene i de fire forbundene som er del av Bussbransjeavtalen, sagt ja til årets resultat i lønnsoppgjøret, men blant Fagforbundets sjåfører var det ikke mer enn 50,75 prosent som stemte ja - det vil si 0,75 prosent overvekt for å godkjenne resultatet. Hadde ni stemmer gått andre veien, ville svaret fra Fagforbundets bussførere vært nei.

Et lite skritt i riktig retning

– I dette oppgjøret gikk vi i riktig retning, men bare et lite skritt, sier Stein Guldbrandsen, leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet. Han innrømmer at det er langt igjen før bussførerne får hva som er krevd i årevis, blant annet under streiken i 2020.

Stein Guldbrandsen er litt overrasket over den store forskjellen mellom forbundene.

– Det kan skyldes at våre medlemmer har bakgrunn i kommunale avtaler. Mange sammenligner bussførernes tariff med Oslo sporveier, sier Guldbrandsen.

– Resultatet uttrykker kanskje en sterkere vilje til å stå på for å nå intensjonen om å få lønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, sier han.

FORNØYD: – Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.
FORNØYD: – Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Lønna holder tritt

Kravet har vært en sjåførlønn som nærmer seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Isteden har lønna sakket akterut gjennom flere år.

– Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier Guldbrandsen.

Han er fornøyd med helheten i oppgjøret, men er klar for å kjempe for at lønna skal øke mer i neste oppgjør.

Betalt sikkerhetssjekk

Av seire etter årets tariffoppgjør, nevner Guldbrandsen disse:

• Sikkerhetssjekken blir innbakt i arbeidstiden. Historiene er mange om hvordan bussførere må bruke fritiden for å gjennomføre det de mener er nødvendig sjekk av kjøretøyet før ruta starter.

• Systemet med at bussførere blir trukket for de første ti minuttene ved forsinkelse, er nå endret.

• Pensjonsvilkårene er bedret.

Større oppslutning

I tillegg til Fagforbundet er Norsk Jernbaneforbund (NJF), Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF) parter i Bussbransjeavtalen. Her viste avstemningen: NJF: 73 prosent ja, 27 prosent nei. YTF: 76 prosent ja, 24 prosent nei. Fellesforbundet: 62 prosent ja, 38 prosent nei.

Powered by Labrador CMS