Håper på dialog om havnekonflikten

– ILO-konvensjonen skal helt klart følges i Oslo havn, lover kommende byregjeringsleder, Raymond Johansen. Det har gitt bryggearbeiderne et håp om at konflikten i havna kan la seg løse.

NYTT HÅP: Bryggearbeiderne har et håp om en mer konstruktiv dialog med arbeidsgiver, når Oslo nå får et maktskifte.
NYTT HÅP: Bryggearbeiderne har et håp om en mer konstruktiv dialog med arbeidsgiver, når Oslo nå får et maktskifte.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Bryggearbeiderne i Oslo er utestengt fra losse- og lastearbeidet de mener de har fortrinnsrett til å utføre. Ifølge bryggearbeiderne og Norsk transportarbeiderforbund er fortrinnsretten helt klart beskyttet av ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte i 1974.

Da påtroppende leder av byregjeringen i Oslo, Raymond Johansen, la fram samarbeidsplattformen med SV og Miljøpartiet de grønne i går, svarte han slik på spørsmål fra Fagbladet om framtida til Oslo havn:

ILO-konvensjonen skal helt klart følges.

– Bytt ut styreleder

– De politisk oppnevnte representantene i havnestyret må byttes ut, slik at vi får et flertall som faktisk ønsker å følge ILO-konvensjonen, sier nestleder Tommy Torgersen i Oslo bryggearbeiderforening.

Han er spent på hvilke virkemidler den kommende byregjeringen vil bruke for å legge press på operatørene i havna. 1. februar i år overtok det tyrkiske selskapet Yilport driften av Oslo havn på en 20 år lang kontrakt.

Flertallet i Oslo havns styre mener selskapet har rett til å bruke egne ansatte framfor havnas bryggearbeidere til lossing og lasting. De støtter seg til dommen fra Arbeidsretten i fjor, og deres tolkning av denne.

– Dagens styreleder i Oslo havn er pådriver sammen med flertallet, for å la Yilport losse og laste uten å bruke bryggearbeiderne. Det må nok en ny havneledelse til for at ILO-konvensjonen skal respekteres, kommenterer Torgersen.

Samme dom – to tolkninger

– Oslo havn følger allerede ILO-konvensjonen, er svaret fra styreleder i Oslo havn, Bernt Stilluf Karlsen. Han ser ingen grunn til å endre noen praksis i havna som følge av at påtroppende byregjeringsleder vil at konvensjoen skal etterfølges.

– Arbeidsrettens dom er helt klar. Bryggearbeiderne har ikke fortrinnsrett. Altså følger vi ILO-konvensjonen, framholder Stilluf Karlsen overfor Fagbladet.

– Han blander kortene, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk transportarbeiderforbund, lettere oppgitt.

– Arbeidsretten sier ingenting om hvorvidt ILO-konvensjonen følges eller ikke. Den setter et videre innhold i begrepet eksklusiv havn enn tidligere, men tariffbestemmelsene og dermed ILO-konvensjonen brytes like fullt når våre folk nektes fortrinnsrett til lassing og lossing. Dersom Stilluf Karlsen vil følge ILO-konvensjonen, så ser jeg fram til at han legger forholdene til rette slik at havnas bryggearbeidere må brukes, kommenterer Hansen.

Les også: Arbeidsrettens dom

Les også: ILO-konvensjon 137

Powered by Labrador CMS