MENINGER | Fagforbundets informasjonsflyt til tillitsvalgte

Illustrasjon

Som tillitsvalgt har jeg aldri fått så lite informasjon som nå

Det er på tide med en bedre informasjonsplan i Fagforbundet. Og det arbeidet må starte nå.

Publisert Sist oppdatert

Som tillitsvalgt i en mellomstor fagforening kjenner jeg ofte på at jeg ikke har fått den informasjonen jeg kunne trengt. Som det største forbundet i LO er dette noe Fagforbundet burde ha vært best på.

Slik jeg har forstått det, jobber de ansatte i informasjonsavdelingen kontinuerlig med å sende ut informasjon, men siden jeg ikke har fått den vet jeg også at informasjonsflyten stopper opp et sted.

Det er ikke lett å være tillitsvalgt når informasjon vi burde hatt, for eksempel før et møte med arbeidsgiver, ikke har nådd oss. Eller ikke er sendt ut i det hele tatt. 

Den største medlemsfordelen

Som det største forbundet i LO vil jeg hevde at vi må være best i klassen på å informere fagforeningene og de tillitsvalgte. Ifølge Mette Nord og ledelsen i forbundet utgjør vi som er lokale tillitsvalgte den viktigste medlemsfordelen og den beste grunnen til å melde seg inn i Fagforbundet. Men for at vi som tillitsvalgte skal kunne gjøre en best mulig jobb ute blant medlemmene, må vi vite hva som skjer.

Jeg får lite eller ingen informasjon fra mitt eget forbund, og jeg kjenner det på kroppen når jeg får telefoner fra medlemmer som spør om informasjon og hjelp til et kurs som jeg ikke har fått informasjon om. Eller når arbeidsgiver hevder at det foregår forhandlinger på sentralt nivå, for eksempel om en særavtale for langvakter, og vi ikke aner noe lokalt. 

Vi vet at sånt betyr mye for medlemmene som er berørt, og da er det pinlig å måtte fortelle dem at dette vet vi ingenting om. Dette er et hett tema lokalt hos oss. 

Nå er det seks år siden jeg blei hovedtillitsvalgt. Den gangen visste jeg nok ikke helt hva jeg gikk til, så skolering og kurs hadde vært på sin plass.

Men det var først nå i høst jeg ble oppmerksom på at det fantes noe som het «samling for nye hovedtillitsvalgte», en av de invitasjonene jeg aldri har fått, men som jeg virkelig kunne ha trengt!

Send direkte til tillitsvalgte

Det oppleves ekstremt vilkårlig for meg hvilken informasjon vi får, og om vi i det hele tatt får den.

Jeg tenker at nå er det nok, og nå må både forbundsledelse og administrasjon ta dette på alvor og gjøre noe med informasjonsflyten. 

Som tillitsvalgt er jeg en av mange som ønsker å gjøre en god jobb. Men hvis vi skal være den viktigste medlemsfordelen, trenger vi å få informasjon fra våre ledd, på alle nivåer.

Jeg ser for meg at informasjonsavdelingen selv har noen tanker om hvordan den kan nå ut til oss som har verv som tillitsvalgte etter en hovedavtale. Etter min mening vil det beste være at informasjonsavdelingen sender ut informasjonen direkte til oss tillitsvalgte. Det er alltid et problem når informasjonen skal gå via, via. Det er da det glipper.

Kjære forbundet mitt, se meg!

Vi som har skoene på, vet at å drive en fagforening er noe mange gjør på fritida. Da vil det være lettere for de som sender ut informasjon fra den sentrale administrasjonen å trykke på en knapp i medlemsregisteret som sender ut informasjon direkte til oss tillitsvalgte. Da vet de også at den kommer fram til rett person og den som trenger nettopp denne informasjonen.

Kjære forbundet mitt, se meg! Se alle tillitsvalgte som ikke får den informasjonen vi trenger.

Og ikke minst: Gjør noe med det!

Slik sender du debattinnlegg og kronikker til Fagbladet

Fagbladet tar imot debattinnlegg og kronikker til publisering både på nettsiden og i papirutgaven. Har du noe på hjertet, send det inn til 
redaksjonen@fagbladet.no for vurdering. I papirutgaven har vi begrensninger på tekstlengde: Debattinnlegg: 600–2400 tegn. Kronikk: Maks 5.000 tegn.

 

Powered by Labrador CMS