Oslo Sporveier med grønn suksess

Et snaut halvår etter at bussen mellom Helsfyr og Nydalen i Oslo fikk førsteretten i alle lyskryss, er punktligheten blitt merkbart bedre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Linje 37 er Oslos mest brukte buss, og den har i alle år stått og stampet på røde lys gjennom hele byen. Det er ikke alltid lett å holde ruta under slike forhold.

Men fra oktober i fjor er bussene prioritert foran både personbiler og annen kollektivtrafikk i alle lyskryss, og det har vært en stor suksess

– i alle fall når det gjelder punktlighet.

I løpet av de tre første månedene økte antall busser i rute fra 82 til 88 prosent, ifølge Aftenposten. I fjor sommer var 80 prosent av passasjerene fornøyd med 37-bussen, mens dette hadde økt til 91 prosent ved årets slutt.

– Dette er vårt største enkelttiltak for å øke fremkommeligheten. Ingen andre tiltak gir større effekt og er enklere å få til, sier prosjektleder for fremkommelighet i Oslo Sporveier, Tone Norløff, til Aftenposten.

Foreløpig har bare et fåtall kryss teknisk utstyr som gjør at de kan prioritere visse kjøretøy foran andre, men i løpet av året skal dette økes betydelig, og fram mot 2007 skal systemet være installert i alle Oslos lyskryss.

Også trikkene har nå fått installert prioriteringsutstyr.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Powered by Labrador CMS