Nord-Norge mangler yrkessjåfører: Stillinger står tomme i over ett år
Posten Bring mangler sjåfører, og noen steder er mangelen prekær. Regionansvarlig Torstein Nygård Johansen advarer om medisinmangel og tomme butikkhyller dersom transportsektoren skulle kollapse.
Posten Bring sliter med å skaffe nok yrkessjåfører.
Det blir færre som utdanner seg til sjåføryrket, og færre som søker jobb i yrket.
Det er mangel på sjåfører i hele landet, men verst er det i Nord-Norge, melder NRK.
Det til tross for at Posten Brings avdeling i Tromsø har lyktes spesielt godt med sin satsing på nettopp lærlinger i yrkessjåføryrket.
For andre steder i landsdelen gjør sjåførmangelen seg gjeldende. Bare ved terminalen i Bjerkvik i Nordland har seks sjåførstillinger stått ledige i mer enn ett år.
– Det passer vel ikke for alle, sier Kjell Hansen til NRK Nordland.
Hansen har 25 års erfaring som yrkessjåfør, ni av dem for Posten. Han mener det er et fint yrke og en trygg arbeidsplass.
Men han er bekymret over utviklinga i bransjen.
– Vi blir bare eldre og eldre, vi som er her. Det er lite ungdom som kommer inn i yrket. Resultatet ser vi her hos oss. Snittalderen bare øker. Den eldste sjåføren vår i Bjerkvik har passert 70 år, sier Hansen.
Mangelen på yrkessjåfører i Norge er ikke en ny og ukjent problematikk. Tvert i mot. Bransjen har i flere år hatt målrettede kampanjer for å tiltrekke seg ungdom.
Posten Bring har deltatt, og har også startet et internt tilbud der utvalgte varebilsjåfører som viser interesse kan få lastebilsertifikat gratis, mot plikttjeneste.
Likevel har Posten Bring ikke klart å fylle behovet. Posten Bring er på ingen måte alene om å mangle sjåfører. Kampen om yrkessjåførene her til lands er derfor tøff.
Hos Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) anslås det at bransjen i Norge vil trenge 2500 yrkessjåfører i 2030 for å dekke behovet.
– En svært viktig jobb
Torstein Nygård Johansen, regionleder i Posten Nord, frykter alvorlige konsekvenser om utviklinga ikke snur.
– Vi tror det kommer til å bli store konsekvenser for hele transportbransjen. For vår del ser vi at cirka 20 prosent av sjåførene er 62 år eller eldre. Vi kommer til å trenge 250-300 hvert år fremover, for å greie å stå imot frafallet i bransjen, sier han til Fagbladet.
Alternativet er dystert for tilbudet.
– Det kan resultere at vi må legge ned ruter, eller at vi ikke klarer å løse oppgavene våre.
I en årrekke har transportbransjen i Norge pleid å rekruttere yrkessjåfører fra Øst-Europa.
Denne kilden til arbeidskraft har bortimot tørket inn på grunn av Ukraina-krigen og ikke minst den svake norske krona. Lønnsnivået blant polske yrkessjåfører i hjemlandet har i tillegg økt.
Det er derfor ikke lengre så attraktivt for yrkessjåfører derfra å søke seg til Norge.
Torstein Nygård Johansen mener man derfor må fokusere på å løfte frem sjåføryrket og få flere unge til å se at her ligger det muligheter.
– Vi må forsøke å få opp engasjementet blant de unge. Når lastebilene stopper opp, så blir det tomt for medisiner i apotek-hyllene og mat i butikkene, så yrkessjåførene gjør en svært viktig jobb i storsamfunnet.