
Postruta Grand Prix
Miljø og trafikksikkerhet var viktig da postfolk fra hele Europa samlet seg til «International Drivers challenge» på Gardermoen.
Å se Postens mini-elbiler av typen Paxster suse rundt på en motorsportarena er ikke akkurat hverdagskost. Men på Gardermoen Raceway, under «International Drivers Challenge»-mesterskapet, var det nettopp det som skjedde. Arrangør var International Post Corporation (IPC), mens Posten Bring var vert og medarrangør.
Konkurrert siden 2012
Postsjåfører verden over jobber under ulike forhold og med ulikt utstyr, men har likevel stort sett like mål og fokusområder i jobben.
– Likhetstrekkene er mange og gir gode forutsetninger for å samles til uformelle konkurranser, bygge samhold, utveksle erfaringer, lære av hverandre og ha det moro med å konkurrere i kjøreferdigheter, sier Pieter Reitsma fra arrangørene i IPC.
I 2012 ble det aller første Drivers challenge-arrangementet avholdt – i franske Montpellier. De påfølgende åra har mesterskapet vært lagt til Irland, Finland, Belgia og Portugal.
– Og det forrige mesterskapet gikk av stabelen på Formel-1 banen i Zandvoort, Nederland, forteller Reitsma.
Gardermoen Raceway kan kanskje ikke skilte med like påkostede fasiliteter eller en så merittert og glamorøs status i motorsport-kretser. Det hindret ikke deltakerne fra å stortrives i godværet som rammet inn det hele.
Svensk-norsk seier
– Kjempegøy! Underveis hadde vi ikke følelse av å ha seieren i lomma, selv om vi syntes det gikk brukbart bra i det meste, sier bergenseren Staale Raadal.
Han representerte Sverige i racet som stand-in.
– Mange flinke folk her, så veldig kult at det endte med seier, sier lagkamerat Jim Ljung fra Malmø.

Norge var representert ved Thomas Backe og Agnese Pilege fra Tromsø. De sa seg godt fornøyd, tross litt uflaks underveis.
– På vei ut av industrifeltet her havnet vi bak en lastebil som lå i 25 kilometer i timen i 50-sona. Typisk, liksom. Veien var smal, så det var ikke mulig å kjøre forbi, så der tapte vi en del på det som skulle vært en sterk øvelse for oss. Men vi tar det med godt humør. Det har vært moro og inspirerende å delta, sier Backe.
Ledende på miljø
Målet med disse mesterskapene er ifølge arrangørene todelt. IPC ønsker økt fokus på en effektiv, miljøvennlig og sikker atferd i trafikken fra sine sjåfører – i alle land.
– Ved å la de beste sjåførene nasjonalt få konkurrere om plass i International Drivers Challenge, skapes det bevissthet rundt dette, sier Tom Goethals, i likhet med Pieter Reitsma en representant for arrangøren IPC.
For de nasjonale postselskapene er bonusen at sjåførenes fokus på en trygg og miljøvennlig kjøreatferd globalt sett gir store utslippskutt. Det bør tilføyes at konkurransen ikke er en ren fartsøvelse, men tester flere ulike sider ved postfaget.
– Muligheten til en utenlandstur med deltakelse i «Drivers Challenge»-mesterskapet er en oppmuntring til dyktige postfolk. Målet er å få folk til å kjøre bevisst, og så ønsker vi i IPC og de nasjonale postselskapene å vise at innsatsen folk gjør ute på ruta i det daglige verdsettes. At det nytter, viser tallene. Husk at postsektoren globalt drifter rundt 600.000 kjøretøy, sier Reitsma.
Han tilføyer at postsektoren reduserte sine CO₂-utslipp med 24 prosent fra 2010 til 2024.
Litt skeptisk
Flere av deltakerne stiftet bekjentskap med Paxsterne for første gang under konkurransen. Xhemajl Likaj, som til daglig leverer pakker i Sveits, var ikke helt overbevist.
– Moro å prøve på en liten bane, uten trafikk – men jeg ville ikke følt meg trygg i en sånn ute på trafikkerte veier, sier han.
Til daglig jobber Likaj og kollega Giuseppe Mazzatto med pakkeleveranser for Swiss Post i Bern, fraktet i langt større varebiler av typen Renault E-Master.
Til tross for størrelsesforskjellen, utmerket duoen seg likevel nok i Paxster-kjøring til å vinne den nye Sportsmanship-prisen.
De skulle gjerne sett mer av Norge.
– Dere har et utrolig vakkert land. Vi har fått sett litt fra flyvinduet, samt en smakebit av Oslo-området, og dette gir mersmak. Så man må nok tilbake, sier Mazzatto.
Prisen for mest effektive kjørestil gikk til belgiske Serge Piraux og Alain Laudelout fra belgiske Bpost.
