Sykehjemsanbud
Mistet tolv ansatte rett før oppstart. – En varslet situasjon
På tre dagers varsel mistet Uranienborghjemmet i Oslo tolv ansatte. Da ble det krevende for det ferske kommersielle selskapet som overtok driften fra kommunen.

– Dette var en varslet situasjon, sier leder for Fagforbundet pleie og omsorg i Oslo, Siri Follerås. Hun er ikke overrasket.
Tror på gjenoppbygging
Statsforvalteren grep inn etter varsling fra en tidligere ansatt og bekymringsmelding fra pårørende. Nå har Smartlegen – det private selskapet som nå står for driften av sykehjemmet – svart på tilsynet etter krav fra Statsforvalteren.
«Kvaliteten i tjenestene ble svekket», medgir Smartlegen AS i brevet, og forklarer det med at mange faste og erfarne ansatte forlot enheten.
I brevet redegjør selskapet for alle tiltakene de har satt i verk. De skriver:
«Vi har tro på at disse tiltakene vil bidra til å gjenoppbygge kvaliteten i tjenestene, som ble svekket da mange fast ansatte forlot enheten».
Fagbladet har i ei uke forsøkt å få kommentar fra Smartlegen, men selskapet har ikke besvart våre henvendelser.
Ansatte valgte å gå
Tolv ansatte brukte valgretten etter privatiseringen av sykehjemmet, bekrefter Sykehjemsetaten i Oslo overfor Fagbladet.
Det vil si at de velger å overflyttes til annen arbeidsplass i kommunen framfor å få ny arbeidsgiver. Se faktaboks.
– Uverdige forhold
En tidligere ansatt varslet Statsforvalteren gjennom et brev. Hun jobbet som vikar på sykehjemmet.
Brevet fra vikarsykepleieren beskriver en rekke kritikkverdige forFhold hun opplevde. DFer fortelles det om uverdige forhold: «Beboer ble liggende med samme bleie i over 24 timer og beboer ble liggende med urin helt opp til skulderbladene», er blant registreringene. Også manglende renhold og kritikkverdige arbeidsforhold for ansatte blir påpekt.
Sykepleieren mener det er stor mangel på fagfolk ved stedet. I bekymringsmelding fra en pårørende vises det også til at "alle som kjente vedkommende var borte".
Føler på et ansvar
«Jeg kunne gjort som flere av de andre vikarene som har vært her de siste månedene og bare gått ut døren etter oppsigelse, men jeg kjenner på et ansvar», skriver vikarsykepleieren.
Varsleren la ved bilder som dokumenterer ødelagt utstyr og manglende renhold. Bildene er en del av grunnlaget for tilsynet.
– Uverdig behandling
– Dette er noen av usikkerhetsmomentene som konkurranseutsetting skaper. Det blir urolig for pasienter og ansatte. Og det er en uverdig behandling av ansatte som har brukt et langt arbeidsliv i eldreomsorgen, sier Fagforbundet pleie og omsorg i Oslos Siri Follerås.
– Burde ha visst
Follerås mener personellmangelen ved Uranienborghjemmet ikke burde kommet som en overraskelse. Hun viser til at det i april var kjent at et stort antall ansatte ville bruke valgretten når Smartlegen AS skulle overta 1. mai.
Sykehjemsetaten presenterte en mulighet, nemlig at de tolv ansatte som brukte valgretten, skulle leies ut til Smartlegen i en overgangsperiode. Tre dager før overtakelse kom en beslutning, og den var en annen.
– På tre dagers varsel fikk ansatte beskjed om at de i stedet skulle flyttes til Bjølsenhjemmet, forteller Follerås. Bjølsenhjemmet mistet nemlig også mye fagfolk i påvente av hvilken leverandør som skulle overta driften.
Situasjon i bedring
Smartlegen AS skriver at de vil forbedre organisering og ansvar, fikse utstyr som er defekt eller ødelagt, ha opplæring i å håndtere utagering, vold og trusler, medikamenthåndtering og hygiene og smittehåndtering.
«Situasjonen er i bedring. Enheten har fått inn dyktige vikarer som skal være her i lengre tid, og interne ressurser er omfordelt for å bidra til stabilitet og kvalitetsforbedring», skriver selskapet til Sykehjemsetaten. Selskapet skriver avslutningsvis:
«Vi erkjenner at situasjonen ved enkelte enheter har vært særlig krevende».