Jobber på gjenbruksstasjonen: Tanita (19) ble truet med kniv og jernstang
– Denne skulle du hatt i ryggen, sa mannen og hevet en kjøkkenkniv som lå i skrotet.
4. november var Tanita Yasmin Brakstad skjelven da hun gikk hjem fra jobben som kundeveileder ved ØyVAR gjenbruksstasjon i Øygarden utenfor Bergen.
Kaster i feil konteiner
Ansatte ved gjenbruksstasjonene opplever ofte ufin oppførsel, stressede kunder som ikke tåler å bli veiledet og folk med nedlatende holdninger.
Tanita Yasmin Brakstad forteller til Fagbladet at hun har opplevd det flere ganger i løpet av sine to år i avfallsbransjen, men skynder seg å understreke:
– De aller fleste er hyggelige kunder som setter pris på å bli veiledet.
Men så er det altså dem som ikke tåler å høre det når skrotet ikke er korrekt sortert eller blir kastet på feil plass.
En rolig dag
Tirsdag 4. november opplevde Tanita til fulle den sistnevnte typen kunder. Det endte med politianmeldelse, avhør og krisepsykolog.
De aller fleste er hyggelige kunder som setter pris på å bli veiledet.
Hun forteller at det var en rolig dag. Det var ingen kø og få kunder til stede. Det var ingen egentlig grunn til at ekteparet som kom kjørende for å tømme skrot, skulle være stressa.
Ekteparet parkerte utenfor konteiner for restavfall.
Så kokte det over
– De begynte å kaste metall i restavfallet. Jeg sa ifra at det måtte i enten konteiner 1 eller 10. Da begynte det å bli ampert, forteller hun.
Like etter begynte paret å hive klær i restavfall, og ble korrigert igjen. Ifølge Tanita ga hun beskjed om at de bare kunne legge klærne i konteineren ved el-avfall.
– Jeg forklarte at vi samler det der for å veie klærne før det kastes, forteller hun.
Da kokte det over.
Trakk kniv
En kort disputt fulgte mellom ekteparet og veilederen.
– De spurte: Hvorfor kaster du ikke for oss? Jeg forklarte at jobben min er å veilede, ikke å bære avfall for dem.
Da drar mannen fram en kjøkkenkniv fra skrotet og sier «denne skulle du hatt i ryggen».
Kollega Kåre Schei bevitnet episoden. Han kom nærmere. Mannen roet seg og fortsatte å kaste avfallet sitt. Tilsynelatende var situasjonen avverget.
Ble helt stiv
Det var den ikke.
Så snart Tanita er alene på sin post igjen, drar mannen opp en jernstang og hever den som til et slag eller kast.
– Jeg ble helt stiv. Det var kort avstand mellom oss. Jeg følte at jeg skulle få den stanga i hodet, sier Tanita.
Hun fjernet seg og sa ifra til kollega Kåre. Han ga ekteparet klar beskjed om at det ikke er greit, mottok en skyllebøtte av skjellsord, og så kjørte de av gårde.
Møtte hyggelige kunder
– Jeg ble på jobb ut arbeidsdagen, men var litt fjern, gikk og surret. Jeg var redd for at ekteparet skulle komme tilbake, men mannet meg opp til å gå ut og møte nye kunder. Det er jeg glad for, for resten av dagen var det bare hyggelige kunder her, forteller hun.
Likevel, i ettertid da hun skulle fortelle historien til blant annet politiet, kom skjelven. Arbeidsgiver sørget for time hos krisepsykolog.
– Skal ikke aksepteres
– Det skjer nå og da, sjelden trusler, men ufin oppførsel, sier verneombud ved gjenbruksstasjonen, Lars Vassenden.
Vi har ingen sanksjoner å bruke dersom kunden ikke vil rette seg etter veiledningen.
Han beskriver det som en del av hverdagen, men er tydelig som verneombud:
– Ansatte skal ikke trenge å ta imot verken trusler eller dårlig atferd.
Han forteller at kundeveilederne står i en skvis.
– Vi har som oppgave å veilede og få kundene til å sortere og hive avfall i riktig konteiner, men vi har ingen sanksjoner å bruke dersom de ikke vil rette seg etter veiledningen. Det er mulig det burde vært sett på lovverket med tanke på mulig utestengelse av enkelte, sier han.
Ansatte vektere etter kartlegging
Det har ikke vært gjort noen større undersøkelse i Norge om trusler mot ansatte i renovasjon og gjenvinning. Avfall Sverige har derimot kartlagt problemer på gjenbruksstasjoner. Det ble avdekket at 41 prosent av de ansatte har opplevd trusler eller vold. 80 prosent av gjenbruksstasjonene har opplevd lovbrudd som tyveri og levering av næringsavfall fordekt som privat avfall. Nettopp avdekking av lovbrudd er ofte grunnen til trusler.
Kartleggingen har medført bruk av avviksrapporter og periodevis innleie av vektere.
– Sverige og Danmark har tatt dette veldig seriøst og startet holdningskampanjer, sier Vassenden. Han sitter også i Fagforbundets fagnettverk for renovatører og har hørt om tilsvarende fra flere stasjoner, ikke minst fra sjåførene som samler inn avfall.
Få som er problemet
Både Vassenden og Tanita Brakstad understreker at de aller fleste er både hyggelige og samarbeidsvillige.
– Vi har 200 til 300 kunder innom i løpet av en dag. Det er kanskje 2 til 3 prosent av dem som ikke oppfører seg, sier han og forklarer hva det ofte skyldes:
– De er utenfor komfortsonen sin. De er stresset og har kanskje allerede dårlig samvittighet fordi de vet at de ikke rakk å sortere som de skulle. Når veileder forsøker å hjelpe dem til å få avfall på riktig plass, så går de i forsvarsposisjon, forklarer han.
Det bekrefter også stasjonsleder Richard Saure.
– Det er sjelden at vi opplever trusler slik Tanita opplevde, og det skal aldri aksepteres. Vi opplever derimot ofte å bli tatt for gitt, men dersom renovasjonen ikke fungerer ropes det jo høyt. Vi trenger et kontinuerlig holdningsarbeid om avfall og gjenvinning, sier han.
Et godt sted å jobbe
Tanita er på ingen måte skremt vekk fra arbeid på gjenbruksstasjonen.
– Jeg liker meg godt i denne jobben, forteller hun.
Det begynte allerede da hun var 14 år, med praksisplass på gjenbruksstasjon i skolens arbeidsuke. Det ga mersmak. Deretter ble det sommerjobb med avfall, sortering og gjenvinning hvert eneste år.
– Nå har jeg to år sammenhengende her. Det er fint å være med på gjenvinningsprosessen, å få se at søppel blir til nye ressurser. Og så er det godt miljø og fine kolleger, sier hun.