NYE UTFORDRINGER: – Det er spennende å jobbe her. Jeg er glad for at jeg, som er midt i livet, stadig får lære noe nytt, sier helsesekretær Sif Larsen.

Helsesekretærer erobrer nye medisinske områder

Helsesekretær Sif Larsen liker å ta imot pasienter og skrive timelister. Men hun trenger et avbrekk. Hun har derfor lært å fjerne gips. – Når det trengs, kan også en sykepleier ta en tørn i resepsjonen, sier hun.

Publisert

Helsesekretæren tar imot den 14 år gamle pasienten. Jenta med uflaks plasserer seg i stolen og legger venstrearmen med gips på armlenet. Sif Larsen (50) småprater med henne mens hun stryker oppover og nedover gipsen. Hendene dveler et øyeblikk før hun finner det hun leter etter.

– Her kan jeg klippe, slår hun fast.

Sif har lokalisert området som er mykt nok til at hun kan fjerne gipsen med saks. Bare unntaksvis må de bruke sag.

Flere avdelinger ved Bærum sykehus har planer for å gi helsesekretærene opplæring på ulike medisinske områder. Foreløpig har Sif lært å fjerne gips. Men hun vil mer.

GOD OPPLÆRING: – Hun er god til å lære bort, sier den gipsklippende helsesekretæren om sykepleier og kollega Anna Elisabeth Havnegjerde Evensen (i midten). Lege Annika Gerda Winsnes er innom behandlingsrommet for å se om armen har grodd godt.

 

Avlaster hverandre

Vanligvis sitter helsesekretæren i resepsjonen på Kirurgisk og ortopedisk poliklinikk. Men av og til blir hun hanket inn på ett av behandlingsrommene for å avlaste lege og sykepleier.

– Her er vi et team. Alle er enige om at vi må hjelpe hverandre, sier Sif.

Når det er behov for flere hender for å fjerne gips, trår hun gjerne til. 

På samme måte som en sykepleier kan ta en tørn i resepsjonen når en eller flere helsesekretærer får et uforutsett fravær.

 

Appetitt på læring

Sif tok fagbrev som helsesekretær i fjor og arbeidet her i praksisperioden. 

Nå er hun fast ansatt og bruker en hver mulighet til å utvide kompetansen. Etter bare ett år i jobben som helsesekretær, har hun utvidet kompetansen til å fjerne gips og assistere lege og sykepleier når de legger ny gips. 

Neste mål er å kunne fjerne sting i forbindelse med fjerning av gips.

Jeg vil kunne brukes overalt

Sif Larsen, helsesekretær

– Jeg syns det er gøy å lære, sier hun.

Helst vil hun skaffe seg kompetanse på flest mulig felt.

– Jeg vil kunne brukes overalt, slår hun fast.

STOLT: Den unge pasienten viser gjerne fram gips med vennenes signaturer.

 

Sparer tid

Sif syns det er godt med et avbrekk fra timelister og annet kontorarbeid. Men det er ikke grunnen til at sykehuset deler sykepleieroppgavene med fagarbeidere. Manko på både leger og sykepleiere kan bli stor. Derfor er det en fordel at flere kan utføre noen av deres oppgaver.

– Vi sparer tid på oppgavedeling, mener Sif.

Legen kan for eksempel komme inn etter at gipsen er fjernet eller benytte muligheten til å snakke med eller observere pasienten mens helsesekretæren jobber. 

Teamet slipper også å gå via koordinerende sykepleier for å hente inn bistand. Dermed har både lege og sykepleier spart kostbar tid.

 

Stadig bedre

Camilla Rustad (40) er fagansvarlig for kontortjenestene ved Kirurgisk og ortopedisk poliklinikk med 15 helsekretærer.

I løpet av de åtte årene hun har arbeidet på Bærum sykehus, har hun lært å fjerne både gips og sting. Men siden hun ble fagansvarlig for fem år siden, er hun sjelden ute på behandlingsrommene.

I bakhodet hennes ligger alltid spørsmålet: «Er det ønske og behov for endring her?»

Hvis ja, spør hun seg selv: «Hvilke oppgaver kan vi omfordele gjennom intern opplæring?» og «Hva er det som ikke krever etter- eller videreutdanning?»

– Vi har alltid en rekke forbedringsprosjekter på gang, opplyser hun. Med «vi» sikter hun til Vestre Viken, helseforetaket som Bærum sykehus er en del av.

 

PASIENTENS BESTE: – Når vi lærer av hverandre, blir dagene mer varierte. Og vi gir pasienten bedre helsehjelp, sier Camilla Rustad.

Korrekt koding

Det er nærliggende å regne med at ansatte med kontorfaglig utdanning kan frigjøre legenes tid ved å overta noe av deres dokumentasjonsarbeid.

– Vi avlaster legene ved å kontrollere koder, og vi retter opp og fyller inn hvis noe mangler, forteller Camilla som selv har fått utdanning som kodekonsulent.

I Camillas øyne er det også viktig at pasienten får gode svar når de lurer på noe.

– Jo mer du vet, jo lettere er det å svare på pasientens spørsmål, tror hun.

 

Bedre helsehjelp

Alle forsøk på å bedre helsehjelpa innebærer ny fordeling av oppgaver og hyppig hospitering på egne og andre avdelinger og seksjoner.

– Noen helsesekretærer vil gjerne ha variete arbeidsoppgaver, sier faglederen.

Camilla er glad for at lederne er så begeistra for at de ansatte vil lære mer, og at de er åpne for hospitering.

 

Hun syns det er fint at helsesekretærene blir kjent med leger og pleiere på egne og andre avdelinger og seksjoner.

– Da er det så mye lettere å ta en telefon og spørre. Dermed får pasienten bedre svar og bedre helsehjelp, mener hun.

 

Powered by Labrador CMS