Ansatte forteller ikke sjefen at de sliter psykisk
En fersk helserapport viser at bare 14 prosent av de som opplever psykiske helseutfordring søker støtte hos lederen sin på jobb.

Så mange som fire av ti nordmenn opplever at psykiske helseutfordringer har påvirket arbeidsevnen.
Men relativt få varsler sjefen.
Nesten halvparten av disse, 47 prosent, søker hjelp hos lege, psykolog eller en annen form for behandling.
Men det er altså bare 14 prosent som søker støtte hos lederen på jobben.
Arbeidsgiver har et ansvar
Undersøkelsen viser videre at bare 7 prosent deler disse utfordringene med en kollega, og så mange som 20 prosent søker ikke hjelp i det hele tatt.
Tallene er hentet fra Nordisk Helserapport 2025. Analyseselskapet Verian har gjort intervjuer med 4.232 personer i de nordiske landene på oppdrag fra forsikringsselskapet If.
1.031 personer fra Norge er intervjuet til rapporten.
– Arbeidsgivere har et ansvar for forebygging av helseproblemer, og for oppfølging av sykmeldte, sier arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien i pressemeldingen.
Han mener ledere har mulighet til å utgjøre en stor forskjell når ansatte sliter psykisk.
– Nøkkelen ligger ofte i godt samarbeid og en god dialog mellom leder og ansatt, sier psykologen.
Det skal være trygt å si ifra
Ifs undersøkelse viser at 37 prosent skulle ønske de fikk mer støtte fra arbeidsgiver enn de gjorde sist gang de hadde psykiske helseutfordringer. 20 prosent oppgir at de fikk den støtten de trengte.
– Det hører med til historien at ikke alle i undersøkelsen ønsker støtte fra arbeidsgiver, understreker Tobro Wøien.
Han peker på at mange arbeidsgivere er opptatt av psykisk helse, og at mange er gode til å følge opp ansatte som strever.
– Samtidig er det fortsatt ledere som synes det kan være vanskeligere å forstå psykiske lidelser enn fysisk sykdom, og som kjenner seg usikre på hvordan det er best å gå fram overfor en ansatt som strever psykisk. Det er viktig at ledere gjør det trygt å si ifra, understreker han, og legger til:
– Her kan de legge et godt grunnlag ved å bruke enhver anledning til å si tydelig fra til de ansatte at «er det noe som er vanskelig, så kom til meg, så vil jeg gjøre det jeg kan for å støtte og tilrettelegge for deg», sier psykologen.