A-krimsenteret positive til minstelønn for budbilsjåfører

En allmenngjort tariff med minstelønn kan bidra til å bekjempe sosial dumping i budbilbransjen, mener lederen for A-krimsenteret i Oslo.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Uten en nasjonal minstelønn og uten en allmenngjort tariffavtale er det ingen lover som hindrer en budbilsjåfør fra å inngå en avtale med timelønn på 50 kroner. Det vil A-krimsenterets leder, Gro Smogeli, endre på, skriver Klassekampen.

– Vi skal være lojale mot de lovene som blir gitt, men tror det ville vært en fordel med allmenngjøring, sier hun. Ved senteret hun leder jobber flere etater sammen mot arbeidslivskriminalitet.

Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag

I flere bransjer med allmenngjort tariff brukes det ofte utenlandsk arbeidskraft. Allmenngjøringen sikrer at disse har krav på samme vilkår som norske arbeidere.

Posten sier nei til fast ansatte budbilsjåfører som hovedregel

Påtalejurist Andreas Meeg-Berntzen ved A-krimsenteret mener det ville vært nyttig om dette også gjaldt transportbransjen.

– Da har du konkrete parametere å forholde deg til. Enten så er du innafor eller så er du utafor. I dag er det ingen regulering av hvor lavt du kan sette lønnen for dem som kjører biler under 3,5 tonn, forklarer han.

Uregulert varebiltransport: Fortsatt «vill vest» i Norge mens forholdene utredes

– Konsekvensen av det er at det ikke går rundt. Det kan gå på helsa løs for sjåførene og i ytterste konsekvens for medtrafikanter.

I høst skal den regjeringsoppnevnte Tariffnemnda diskutere allmenngjort tarifflønn i budbilbransjen.

Powered by Labrador CMS