Fagbladets digitale dypdykk
En utskjelt arbeidsplass

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Nav kritiseres fra mange kanter. De beskyldes for å være rigide, lite tilgjengelige og topptunge. Hvordan er det å jobbe på en såpass utskjelt arbeidsplass?
Vi har snakket med et knippe ansatte på ulike Nav-kontorer, små og store, i by og på bygd – om hva som fungerer og ikke fungerer i denne delen av velferdsetaten. Her deler de sine erfaringer fra arbeidshverdagen og tenker høyt om hva som kan eller bør endres for å forbedre systemet.
Det alle etterlyser er flere ressurser så de kan gjøre jobben som trengs for å hjelpe brukerne på en skikkelig måte. De ber om både flere ansatte, bedre tid og ikke minst lov til å utvise skjønn. En av dem vi har intervjuet, ordlegger seg slik: «Mitt ønske er å forebygge, men det jeg har gjort i 30 år i sosialtjenesten er å reparere.»
De Nav-ansatte er tett på brukerne og vet hva som trengs. Dette har de og deres fagforbund signalisert overfor politikerne i årevis. Har de nå endelig blitt hørt? I Hurdalenplattformen lover i alle fall Støre-regjeringen en endring i Nav. De vil blant annet styrke bemanningen og gi de ansatte i førstelinjen mer myndighet. Vi får håpe at de går i gang med denne revisjonen raskt, for å bidra til et Nav som er bra for både brukerne og de som jobber der.
NB: Intervjuene ble gjort før drapet på en Nav-ansatt i Bergen. Du finner saker om dette og Nav-ansattes sikkerhet i vår serie om vold på arbeidsplassen.