«Tvungen lønnsnemnd» har reddet ferien for mange, men hva er det?
Flyteknikernes streik ble stanset, de ble sendt tilbake på jobb og flytrafikken tar seg opp. Men hva skjer nå med flyteknikernes krav om høyere lønn?

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Arbeidsminister Marte Mjøs Persen så seg nylig nødt til å stanse flyteknikernes streik for høyere lønn. Hun gjorde det da Helsetilsynet varslet henne om at konflikten kunne føre til fare for liv og helse. Ambulansefly risikerte å bli stående på bakken.
Hvem er det egentlig som bestemmer flyteknikernes nye lønn når NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon ikke klarte det alene, og selv Riksmekleren måtte gi opp?
Hva er tvungen lønnsnemnd?
Regjeringa kan bestemme at tvungen lønnsnemnd skal brukes, hvis en arbeidskonflikt fører til fare for liv og helse.
Avgjørelsen i arbeidskonflikten overlates dermed til den såkalte Rikslønnsnemnda. Denne nemnda bestemmer resultatet ved en avstemning. Nemndas kjennelse får virkning som tariffavtale mellom partene.
Hvem sitter i Rikslønnsnemda?
Leder for Rikslønnsnemda er sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud. To av de faste medlemmene er uavhengige. Disse tre har stemmerett.
Ytterligere to av de faste medlemmene kommer fra LO og NHO. De representerer arbeidstaker- og arbeidsgiverinteresser og har innsikt i landsomfattende tarifforhold. LO og NHO er med fordi de er de største organisasjonene på sine felt.
LO og NHOs medlemmer fungerer som rådgivere for nemnda og har ikke stemmerett.
Partene i konflikten, som i dette tilfellet er Norsk Flytekniker Organisasjon og NHO Luftfart, skal utpeke to medlemmer hver til å sitte i nemnda. De har stemmerett.
De kan imidlertid overlate sin stemmerett til de to faste medlemmene fra NHO og LO.
Roger Heimli ble utnevnt i mars i år til å representere LO, men Heimli gikk ut av LO-ledelsen i mai. Fram til et nytt fast medlem fra LO utnevnes, er Julie Lødrup, førstesekretær i LO som møter, opplyser informasjonssjef i LO Trond Gram til FriFagbevegelse.
NHOs medlem er forhandlingsdirektør Jon Fladby Claudi
Hva er veien videre nå?
Trolig møtes ikke Rikslønnsnemda før i september, opplyser sorenskriver og nemndleder Liv Synnøve Taraldsrud til FriFagbevegelse.
Saken er ennå ikke kommet inn til Rikslønnsnemda, forteller hun. Når den kommer inn, vil det ta rundt to måneder før saken kommer opp.
Dette avhenger av når partene, NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon, har anledning til å møtes. Partene skal dessuten forberede skriftlige innlegg til møtet i nemnda.
Vanligvis skal tvungen lønnsnemnd vedtas ved lov i Stortinget. Men når Stortinget ikke er samlet, kan det derfor skje ved at regjeringa gjør det. Stortinget har nå sommerferie, og samles ikke før i oktober.
Hva kan bli resultatet?
– Mest sannsynlig vil Rikslønnsnemda komme fram til noe som ligger nær det andre i samme eller lignende bransjer har fått, sier Kristine Nergaard, forsker i Fafo, til FriFagbevegelse.
Hun viser til resultatet i frontfaget, der rammen ble 3,7 prosent.
Nergaard viser også til den nylig reviderte tariffavtalen mellom Fellesforbundet og NHO for en yrkesgruppe i samme bransje, nemlig flyoverenskomsten.
Men i dette tilfellet ligger det også en meklingsskisse på bordet.
– Det er ikke så vanlig, sier Nergaard.
Denne skissen kan Rikslønnsnemda helt eller delvis legge til grunn.
Innholdet i skissen fra Riksmekleren er ikke offentlig fordi det som foregår i meklingen er taushetsbelagt.