Presser på for førernes sikkerhet. Møter samferdselsministeren i Arendal

Europeiske tall for siste ti år: 936 bussførere drept eller hardt skadd. – Kan ikke aksepteres, sier Fagforbundets Ingunn Reistad Jacobsen.

30 KM/T: Denne ulykken endte med en sjåfør død, mens den andre mistet benet. Hastigheten var 33 kilometer i timen. Da slo Statens vegvesens havarikommisjon alarm.

 

Fagforbundet, Fellesforbundet og Norsk Jernbaneforbund, de tre LO-forbundene som organiserer bussførere, møter samferdselsminister Nygård i Arendal på onsdag.

Tema er bussførernes sikkerhet, hjemme og internasjonalt.

Langt igjen

– Vi er fortsatt langt ifra i mål. Det trengs enda bedre sikkerhet i Norge. Og det må legges press internasjonalt, sier Ingunn Reistad Jacobsen. Hun er leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet og representerer Fagforbundet når bussførernes sikkerhet står på dagsordenen på Arendalsuka.

 

Dårlig sikkerhet billigst

Det koster mindre at førere blir drept og skadd enn å gjøre førerhytta mer kollisjonssikker. Det viser kost-nytte-analysene i rapporten Crashwortiness of buses, utarbeidet av Transportøkonomisk institutt.

For to år siden skjerpet Norge kravene. Nye busser skal nå tilfredsstille kollisjonsteststandarden R29. Det er likevel ikke nok. Samme rapport fastslår at kreftene som er i sving når bybusser krasjer, krever en strengere standard enn denne.

UAKSEPTABELT: – Vi kan ikke bare telle penger når det kommer til førersikkerhet., sier Ingunn Reistad Jacobsen.

– Vi kan ikke bare telle penger når det kommer til førersikkerhet. Det er ikke akseptabelt at førere omkommer i kollisjoner ned mot 30 kilometer i timen, fastslår Jacobsen.

Transportforsker: Det stilles i realiteten ingen krav til sikkerheten

 

Var lammet av EØS

Tillitsvalgte, verneombud og forbundene som organiserer bussførere, møtte en vegg av handlingslammelse i flere år.

Bussførere omkom eller ble kvestet for livet. Likevel skjedde lite.

– Vi kan ikke innføre særegne norske regler. Det er i strid med EØS-reglene, konkluderte forrige samferdselsminister Knut Arild Hareide, og la sikkerhet for bussførerne i venteskuffen.

– Samferdselsminister Nygård lot seg ikke stoppe av EØS-regler. Han viste at det var fullt mulig likevel, sier Jacobsen.

Simen fikk kroppen knust knappe 32 km/t. Kollegaen døde.

Vil ha med Europa

Forbundene har invitert samferdselsministeren til kongressen Busworld i Brüssel i oktober. Han har sagt ja.

– Det blir andre året at Nygård deltar på denne kongressen. Det er viktig for å yte press internasjonalt, for å få Europa med på akseptabel førersikkerhet, mener Jacobsen.

 

Trenger mer penger

I tillegg til førersikkerhet hjemme og internasjonalt skal forbundene ta opp økonomi. I dag er kollektivtransporten sterkt presset.

– Vi har energikrise, inflasjon og svekket fylkesøkonomi. Det rammer bussene. Ruter kuttes, og billettprisene går opp. Ansatte blir engstelige for jobben, sier Jacobsen.

I revidert statsbudsjett ble det gitt en halv milliard ekstra til kollektivtransport.

– Det er ikke nok. Kollektivtransporten sliter, men vi vil jo at folk skal reise kollektivt. Derfor presser LO på, sier hun.

Powered by Labrador CMS