Det er brudd i forhandlingene om planleggingstid for barnehagelærere

Det er brudd i forhandlingene om ny særavtale for barnehager, skolefritidsordninger, skoler og familiebarnehager.

STØTTE: Fagforbundet og ykresseksjonsleder May-Britt Sundal støtter Utdanningsforbundet som ønsker mer tid til planlegging for pedagogiske ledere og barnehagelærere.
STØTTE: Fagforbundet og ykresseksjonsleder May-Britt Sundal støtter Utdanningsforbundet som ønsker mer tid til planlegging for pedagogiske ledere og barnehagelærere.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Bakgrunnen for bruddet er uenighet om barnehagelærernes planleggingstid.

Utdanningsforbundet har, med støtte fra Fagforbundet, fremmet krav om økt tid til planlegging, for- og etterarbeid, og om å sikre tid til å arbeide selvstendig med planarbeid for pedagogisk leder og barnehagelærere.

Har laget eget nettverk for barnehagelærere i Oslo

Viktig for det pedagogiske arbeidet

Tilstrekkelig tid til planlegging, for- og etterarbeid er viktig for å sikre det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det krever at det fastsettes gode minimumsordninger i særavtalen, mener både Utdanningsforbundet og Fagforbundet.

Yrkesseksjonsleder i Fagforbundet May-Britt Sundal, sier det er viktig for forbundet at det er ledelsen i den enkelte barnehagen, eller i kommunen, som må sørge for at avviklingen av plantiden skjer på en måte som er pedagogisk forsvarlig for hele barnegruppen.

KS ønsket å forlenge dagens avtale

KS ønsket at den nåværende avtalen skulle forlenges.

– I dagens avtale står det at minst fire timer skal brukes til planlegging. Her ligger både en sikring av tiden, og mulighet for å bruke mer tid der det er behov for det. Vi mener det er et klart lederansvar å forvalte tidsressursene på en best mulig måte ut fra behovet i den enkelte barnehage, sier forhandlingsleder i KS, Tor Arne Gangsø.

Powered by Labrador CMS