Denne jula tar T-banen deg hjem fra julebordet: Ansatte er klare

Ansatte er ikke vonde å be når Oslo nå vil teste nattavganger på T-banen. – Dette har vi etterspurt i årevis, sier fagforeningsleder.

HJEM PÅ NATTA: Skal du i retning Østerås og Ellingsrudåsen eller mot Kolsås og Mortensrud, så kan T-banen være valget midt på natta, sju helger i november og desember.
Publisert

Sju helger i november og desember, skal to T-banelinjer holde åpent for å kjøre folk hjem på natta. Det skjer etter forslag fra Fremskrittspartiet i behandlingen av revidert budsjett.

– Det blir en «hjem fra julebord»-bane, bekrefter samferdselsbyråd Marit Vea (V) til Aftenposten.

 

Folk må hjem 

– For fagforeninga er dette veldig greit, forsikrer leder av Oslo Sporveiarbeideres Arbeiderforening (OSA), Ola Floberg.

– Vi har foreslått nattkjøring med T-bane og trikk gjennom mange år. Bare det siste halvannet året har jeg tatt det opp to ganger med Ruter, sier han. Dog har OSA en annen vinkling på nattservice enn å sørge for at julebordsgjester kommer hjem.

– For å få arbeidsfolk hjem fra jobb, sier Floberg.

Han forklarer:

– Byen lever døgnet rundt. Folk har behov for å komme seg hjem etter jobb, også på natta. Det gjelder alt fra ansatte på brødfabrikken på Økern til de som jobber turnus på sykehuset. Også våre folk jobber på natt med vedlikehold, renhold og klargjøring.

Prøveprosjektet koster 1,7 mill.

Her blir det nattbane

Linje 2 mellom Østerås og Ellingsrudåsen og linje 3 mellom Kolsås og Mortensrud skal åpnes for nattkjøring med 30 minutters rute.

Det var ønsket med full drift på alle linjer, men de øvrige må holde nattestengt av hensyn til vedlikehold og klargjøring.

Første nattkjøring er natt til 16. november.

I første omgang er det tenkt å kjøre to linjer, nummer 2 og 3, på 30 minutters avganger til klokka 04 på natta. Deretter tar morgenbusser over. De sju helgene vil koste 1,7 millioner kroner, men nattbusser som kjører samme strekning vil bli innstilt.

Selv om Floberg og fagforeninga er mer interessert i de som skal hjem fra jobb enn julebordgjester, så er han takknemlig for prosjektet.

– Det blir spennende. Vi får prøvd ut og evaluert nattkjøring, blant annet når det gjelder trygghet. Vi har jo hele apparatet, vi har førere og vi har vogner. Alt vi trengte er vilje til å gjøre det, sier Floberg.

Billigere på bane enn buss

For førerne har det vært frivillig å bli med i en turnus for nattkjøring i vinter. Likevel har det ikke vært noe problem å skaffe mannskap.

– Interessen er der og behovet er der, fastslår Floberg. 

Han mener også at hovedstaden kan spare penger på å kjøre T-baner på natta. 

– Det kan innstilles ganske mange nattbusser som kjører samme strekning, påpeker han.

For fagforeningens del kunne de med andre ord kjørt natt hele året.

Glad for gjennomslag

Forslaget ble først reist i fjor. Da konkluderte Ruter og Sporveien med at pågående prosjekter ikke gjorde det mulig med nattbane før november i år.

– Jeg er veldig glad for at vi har fått gjennomslag. Vi ønsker nattåpent på alle T-banelinjer i helgene, men vi synes det er en bra start med to nattåpne linjer. Nå får vi testet tilbudet, sier Magnus Birkelund, gruppeleder for Frp i bystyret, til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS