Posten tapte i retten – må betale nesten 15 millioner kroner til pakkebud

Bud som jobbet for Posten Bring, trodde de fikk 70 prosent provisjon av det kundene betalte for frakt. I stedet fikk de provisjon av en lavere pris Bring satte.

MILLIONER: Posten Bring må ut med millionbeløp til budbilsjåførene.
Publisert

Nå har Borgarting lagmannsrett bestemt at budene skal få 70 prosent av kundenes betaling, ifølge Rett24.

– Det framstår som meningsløst å beregne 70 prosent av et tall som ikke har noe bestemt innhold, men som kan fastsettes fritt av den ene parten, skriver Borgarting lagmannsrett i dommen.

Posten Bring må nå ut med fulle sakskostnader og nærmere 15 millioner kroner til budene.

Det var seks småselskaper som Posten Bring kjøper inn budtjenester fra, som tok saken til retten. Flere av dem er enkeltpersonforetak.

Konflikten oppsto da budene skjønte at Bring opererte med to leveringspriser. Den ene ble brukt til å beregne provisjon til budene, den andre var rundt 10 prosent høyere og ble fakturert til kundene som betaling for levering.

Bring mente i retten at budene selv må ta ansvaret for at de misforsto avtalen, men lagmannsretten mener selskapet må bære risikoen for uklarheter.

– Bring Courier & Express AS er uenig i dommen, men tar til etterretning at lagmannsretten legger en annen avtaleforståelse til grunn, sier Rasmus Asbjørnsen som har representert Bring.

Seks andre budleverandører har lignende saker, som er satt på pause i påvente av avgjørelsen.

– Dommen vil naturligvis få betydning for disse. Vi er veldig fornøyd med både resultatet og lagmannsrettens vurdering, sier budenes prosessfullmektig Nanette Arvesen til Rett24.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS