Colourbox.com
Medlem av yrkesseksjonsstyret kirke, kultur og oppvekst
Fagforbundet har over 20 000 medlemmer som har skolen som sin arbeidsplass. Arbeidsdagen gir dem de ulike oppgaver som skal løses.
Deres yrkesutøvelse utgjør en forskjell for de elevene som går på skolen. Hver skole har sine utfordringer og muligheter som de ansatte sammen løser på best mulig måte. Målet er å kunne gi alle elever en mulighet til å nå sitt utdanningsnivå.
Det å jobbe i skolen er som å spille i et orkester. De ulike yrkesgruppene kan sammenlignes med de ulike instrumentgruppene. Man kan ikke ha et orkester med bare ett instrument – man må ha helheten for å kunne gi den riktige musikkopplevelsen.
Orkesteret må følge målet til dirigenten, i skolen rektor, for at publikum, i skolen elever og foreldre, skal få det beste utbyttet av konserten, les skoledagen.
Et orkester trenger ulike musikere som kan beherske de ulike instrumentene. De ulike orkestrene må sammen bli enige om hvilke instrumenter de trenger for å kunne spille de musikkstykkene de ønsker. De ønsker ikke en lovregulering bestemt av andre.
En skole har ulike elever og ulike utfordringer. Dette gjør at man ikke ønsker en mal for hvilke yrkesgrupper man trenger for alle skolene. Denne avgjørelsen må tas lokalt.
Men rammevilkårene for skoleeier må være at de har dette handlingsrommet. De ansatte fortjener denne tilliten. Den lovgivende forsamling kan ikke ha oversikt over hvilke problemer de ulike skolene har. Men de kan bevilge penger som gjør det mulig for skolene at flere elever kan fullføre sitt utdanningsløp.
De ansatte skal lære elevene inkludering og mangfold. Dette må også gjenspeile respekten de ansatte har for hverandres kompetanse.
Vi kan ikke si at elevene skal oppføre seg, mens man som yrkesutøver nedsnakker sine kollegaer eller overser deres kompetanse.
Vi må sammen få hverandre til å blomstre. Kunne utøve de oppgavene vi har fått ansvar for og vite at kollegaene verdsetter dine ferdigheter og din kompetanse.
Alle ansatte, også de i skolen, trenger faglig påfyll. Kunne holde seg oppdatert og utvikle seg som arbeidstakere.
Mange har en tøff arbeidsdag i skolen og trenger å kunne få hentet seg inn igjen. En fagdag kan være denne oasen for de ansatte.
Ansatte må også ha tid til å reflektere sammen med sine kollegaer over faglige og etiske problemstillinger. I respekt for de ulike elevers og deres familiers behov trenger man å kunne få faglig påfyll og vite at det man gjør, faglig kan forankres.
SOLIDARITET: – Vi krever at det tas solidariske grep, sier leder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet.
Ida Bing
MER TIL FLER: Alle foreldre med barn under 18 år får en økt ytelse fra 1. mai.
Mats Løvstad
Martin Guttormsen Slørdal
HAR TROA: Akademikerne, Unio og LO kommune er fortsatt like uenige om lavtlønte skal prioriteres eller om bedre lønn til høyt utdannede for å sikre at kommunene får rekruttere viktig personell. - Jeg tror vi finner en løsning, sier Mette Nord (t.v) i LO kommune.
Ola Tømmerås
TRYGGERE: – Nå trenger ikke de ansatte å bekymre seg for billigere og dårligere pensjonsavtaler ved at barnehageeierne bytter tariffavtale for å få lavere kostnader, sier Mette Nord om forslaget til ny barnehagelov. Illustrasjonsfoto.
Jo Straube
TIL HØYESTERETT: Norges høyeste domstol skal behandle spørsmålet om omplasseringsplikt, etter en anke fra Tana kommune.
Sissel M. Rasmussen
Privat
Colourbox.com
Privat