JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Er vi ufaglærte, bare fordi vi ikke har lærerutdanning?

2017090812361620230821171436
Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Karin E. Svendsen

I media er det stadig diskusjon om de såkalte ufaglærte assistentene og deres rolle i forhold til elever med ulike utfordringer. Fagfolk som Barneombudet mener at 50.000 elever i grunnskolen undervises av «ufaglærte assistenter» uten pedagogisk bakgrunn.

Men er vi en gjeng ufaglærte assistenter som tar med oss elever inn i et bøttekott for å spille yatzy?

Sammen med de aller fleste ansatte som ikke har en lærerutdannelse, og som jobber i skole, er min "ufaglærte" utdannelse fagbrev i Barne- og ungdomsarbeiderfaget. Er vi da ufaglærte?

Hver skoledag gjør vi en jobb vi er skolert til. I et tett samarbeid med spesialpedagog og øvrige lærere på våre arbeidsplasser legger vi til rette for at elever som har ulike utfordringer skal ha en god skolehverdag med et faglig godt innhold.

Når vi er på tur med en eller flere elever er det for å gi et pedagogisk tilbud. Ikke alle elever lærer bra nok inne i et klasserom. Vår oppgave er da å finne oppgaver som gir læring i et læringsmiljø utenfor det ordinære klasserommet. Når vi tar en tur ut i skauen for å grille pølser, lærer vi om mat og helse når vi forbereder maten over bål. Vi lærer naturfag når vi diskuterer hvilke bergarter eller tresorter vi omgir oss av, vi lærer å bruke kart og kompass, vi lærer matte når vi teller antall meter vi går eller når vi ser hvilken omkrets en stein eller et tre har. Fagene har vi med oss hele tiden.

Når vi sitter på et grupperom er det for at en elev har behov for ro for å lære, ro fordi de strever med en utfordring eller to. Da jobber vi med fag, eller vi ser en faglig film som omhandler det stoffet klassen har om. Det fordi eleven kanskje lærer bedre da. Eleven er IKKE sammen med en ufaglært!

Jeg mener de fleste som jobber i mitt yrke er dedikert til jobben sin. Vi brenner for elevene og er ofte elevenes "advokater" eller de som tørker snørr og tårer når læreren har 20 andre elever som også skal sees. Vi er de som blir like lei oss og indignert hver gang en politiker eller fagfolk som Barneombudet kaller oss «ufaglærte assistenter». Ville du kalt mekanikeren som fikser bilen din for assistent, eller elektrikeren for assistent og ufaglært? De har samme utdannelse som oss. Fagfolk burde vite hvilke utdannelse som er i skolen!

Selvsagt er det elever som ikke får dekket sine behov innen spesialundervisningen, det er vi dessverre smertelig klar over. Selvsagt er det barn som har det vondt i skolehverdagen, men gjett om ikke vi ser dem? Tro ikke at vi ikke jobber for å gi elevene en bedre hverdag. Det gjør vi hver dag vi er på jobb!

Fagfolkene som kaller oss «ufaglærte assistenter» burde følge oss når vi er i sløyden med elever som har behov for mer praktisk tilrettelagte timer. Følg oss når vi sitter med grupper eller enkeltelever for å ha begrepstrening eller går igjennom ukas lærestoff. Tør dere?

Sett fokus på den flotte jobben vi gjør; Ikke snakk oss ned! Snakk oss opp!

Vi brenner for elevene og er ofte elevenes «advokater» eller de som tørker snørr og tårer når læreren har 20 andre elever som også skal sees.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy