Vurderer å stramme inn «vill vest»-forhold i varebilbransjen
Etter urovekkende rapporter om forholdene for varetransport med lette varevogner, vurderer samferdselsdepartementet nå nye tiltak for å regulere innenlands varetransport. Både løyve, fartsskriver og kjøre- og hviletidsbestemmelser står på tiltakslista.

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Påstander om kaotiske ansattelsesforhold, shabby biler, overlasting med pakker og underbetaling av førere har sittet løst i beskrivelsen av den kraftige veksten i små- og enkeltmannsforetak som driver med pakkeutkjøring under pandemiperioden.
På bakgrunn av urovekkende meldinger fra både fagforenings- og arbeidsgiverhold lover samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) nå å se nærmere på saken.
• Vill vekst med varebiler: – Useriøse aktører kommer inn og underbyr på pris
EU-pakke styrker krav
De første tiltakene som kommer, kommer i forbindelse med at regjeringen jobber med å innføre EUs mobilitetspakke i norsk rett. Det vil sette nye krav til internasjonal transport, også for varebiler ned til 2,5 tonn.
– Med forordningen innføres blant annet krav til løyve, installering av fartsskriver og kjøre- og hviletid, skriver Nygård i en e-post til Fagbladet.
Disse reglene kan også nå bli gjort gjeldende ved innenlands transport.
– Vi er i høyeste grad oppmerksom på at både Fagforbundet, andre arbeidslivsorganisasjoner, og også offentlige etater har spilt inn ønske om at tilsvarende regulering for varebiler som utfører nasjonal transport. Dette for å sikre likere konkurransevilkår og motvirke useriøs transportvirksomhet. Samferdselsdepartementet vil derfor, i samarbeid med Statens vegvesen, vurdere om løyvekrav, kjøre- og hviletid med mer, også bør innføres for innenlands varebiltransport, sier Nygård.
«Tut og kjør»-marked
I dag trengs det kun et vanlig sertifikat for å kjøre innenlands varetransport med varebiler, dersom bilen er lettere enn 3,5 tonn. Med kraftig økt netthandel er stadig flere transportører på veien. I fjor ble antall nyetablerte selskaper doblet. Kontroller avdekker grov overlast og dårlig tilstand på bilene. Sjåfører er ofte tilknyttet som selvstendig næringsdrivende.
Nygård opplyser at det må ses nærmere på om kravene skal gjelde varevogner lettere enn 2,5 tonn, da dette kan gi praktiske utfordringer, ifølge departementet.
Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet post og finans og en av pådriverne for å styrke reguleringene av bransjen, advarer mot dette siste.
– Løyvekrav må ikke avhenge av bilens vekt. Det må omhandle alle som gjør varetransport mot betaling, om det så er sykkeltransport. I annet tilfelle, flytter bare useriøse over til andre og lettere kjøretøy, sier hun.