Undersøkelse: Flere har tillit til Nav
Stadig flere Nav-brukere har tillit til Nav, men mange sliter med søknadsprosessen – spesielt ventetiden. Det kommer fram i årets personbrukerundersøkelse.
I årets personbrukerundersøkelse fra Nav svarer 76 prosent at de har tillit til etaten. For to år siden var andelen 71 prosent.
Det kommer også fram at ni av ti synes at Nav-veiledere møter dem på en hyggelig måte, men at mange sliter med søknadsprosessen – spesielt ventetiden. Og analysene viser at også informasjon om status i saken demper frustrasjon over lang ventetid.
– Jeg har stor forståelse for at søknadsprosessen kan være frustrerende. Regelverket er komplisert, og for noen ytelser er saksbehandlingstidene lange. Bedre informasjon i forkant og status på saken underveis er noe vi skal jobbe mer med, sier arbeids- og velferdsdirektør Eve Bergli i en pressemelding.
– Ingen hvilepute
Også andelen som synes de blir møtt med respekt, og de som er fornøyde med Nav, øker.
Konstituert arbeids- og velferdsdirektør Eve Bergli er glad for at utviklingen peker i riktig retning på flere områder.
– Det er særlig positivt at Nav-kontorene klarer å øke tilfredsheten, med tanke på ressurssituasjonen og prioriteringen av ungdomsgarantien. Men det er ingen hvilepute. Vi jobber kontinuerlig med å bedre brukeropplevelsene, sier hun i en pressemelding.
Ulike steg i en søknadsprosess
Undersøkelsen viser også at det har vært en framgang på de fleste spørsmålene som gjelder tilfredshet med Nav, men at det fortsatt bare er litt over halvparten som synes det er enkelt å klage og at ulike enheter i Nav er godt samordnet.
Det er også sett på hvordan folk opplever de ulike stegene i en søknadsprosess. Her kommer utfylling/innsending best ut, mens ventetiden får lavest skår.
(©NTB)