Slik taklet Nav-ansatte kaos-året: – Vi jobba huden av oss og alt vi leste i mediene var kjeft
Siden mars er Nav oversvømt av søknader om korona-krisehjelp. Et skremmende antall er fra folk som vanligvis har alt under kontroll, sier sosionom og tillitsvalgt Eirin Tønseth.

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Når inntekten svikter og krisen lurer på horisonten, søker folk i Norge mot Nav. Det skjedde også da koronapandemien for alvor rammet landet i mars: Før pandemien kom det 3–4000 søknader om dagpenger i uka. Etter den første nedstengningen fikk Nav inn over 200.000 søknader om dagpenger på en uke.
– Det var tøft på grunn av arbeidsmengden, og skremmende på grunn av hva det sier om sårbarheten i samfunnet, sier sosionom Eirin Tønseth, vara-hovedtillitsvalgt og plasstillitsvalgt på Nav Gamle Oslo:
– Vi merker det med at vi har fått mange nye typer mennesker. Det er ikke de vanlige lenger. Vi har fått de med høye lønninger. Vi har fått mange som leter etter halmstrå, etter hvordan de skal komme seg igjennom dette. Det er mange som famler litt i blinde og håper at noen kan kaste ut en livbøye, sier Tønseth til Fagbladet.

Folk mistet alt over natta
–Hvordan er det for deg og kollegene å se dette?
– Selv har vi gode og trygge jobber. Men en blir litt redd, for vi ser at dette er folk som vanligvis har alt under kontroll. Som har satsa fordi ting har gått bra. De har sett at fra en dag til en annen, er nesten alt borte. Da blir man på vakt selv, sier sosionomen.
Hele Nav-systemet ble omorganisert og mange fikk nye oppgaver:
– I starten gikk arbeidsmengden veldig opp fordi vi måtte rydde unna de vi hadde for å åpne alle de nye. Så har det bare økt på. De som kom med en gang fikk hjelp ganske fort. Det var de regjeringen så og lagde pakker for. De som kom seg igjennom de første periodene, er de som begynner å komme nå. Det er folk uten et godt sikkerhetsnett. Selvstendig næringsdrivende som har fått redusert oppgavene sine, og ikke har drevet i en skala som gjorde at de fikk offentlig støtte. Nå har de brukt opp sparepengene, sier Tønseth.
• Nav-ansatte Thomas (43): – Noen ganger går kritikken inn på meg
Fikk juling av mediene
Mens Tønseth og kollegene jobbet hardt for å få situasjonen under kontroll, fikk Nav som etat gjennomgå i mediene. Det er noe Tønseth og flere av hennes kolleger har tenkt på.
– I starten av pandemien var jeg sint på mediene generelt. Fordi Nav fikk ganske mye kjeft, samtidig som vi jobba overtid hele tiden. Vi jobba huden av oss og alt vi leste i mediene var kjeft. Det ble en oppfatning av at Nav ikke klarte dette. Samtidig fikk alle som kom i kontakt med oss hjelp på en eller annen måte, sier Tønseth og legger til:
– Flere av våre medlemmer synes dette var litt urettferdig. Jeg og mine kolleger gjorde så godt vi kunne i en veldig vanskelig situasjon, med det regelverket som vi hadde, sier sosionomen.
• Nav-skandalen: Sjefgransker i trygdehøring: – Ingen handlet mot bedre vitende
Hun mener også det er noe annet som har kjennetegnet situasjonen på Nav under pandemien:
– Vi har sittet i en evig beredskap. Vi får aldri kommet inn i en jevn strøm. Det kommer nye beskjeder og ny organisering nesten annenhver uke. Nye organiseringer på kontoret for å ta imot flest og best mulig. Vi skal alltid være beredt. Det har vært mantraet siden mars.