Slik lærer barna gjennom lek
Ungens skal lære noe på SFO. Se hvordan Amund gir ungene lærelyst.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er stille i gymsalen. Forventningsfulle fjerdeklassinger fordelt på to lag venter på signal.
– Klar. Ferdig. Gå!
Barne- og ungdomsarbeider Amund Velten har lagt ut kort med engelske ord ved startstreken. Et stykke unna ligger det kort med bilder av disse ordene. Ungene skal løpe fram til dem og ta det med riktig kort tilbake til start. Ordene er tatt fra kapitlet «On the farm» som er på skoleplanen i engelsktimene. Nå lekes glosene inn, noe lærerne ellers har lite tid til.
Ungene stormer fram, konsentrert sjekker de bildene, raskt plukker de ett og løper tilbake til laget sitt.
Bilder av ku, sau, geit og gris legges sammen med ordene cow, sheep, goat og pig.
Både Amund og ungene er storfornøyde.
– Alt er riktig, sier han, mens ungene smiler og ber om en omgang til.

Deilig variert arbeidsdag
– Jeg er utrolig glad i jobben min. Ikke én dag er lik, nye utfordringer hver dag, både her på SFO og når jeg følger elever som trenger ekstra oppfølging i skoledagen.
Amund Veltens vei inn i SFO startet da han valgte helse- og oppvekstfag på videregående skole. Læretida tok han i barnehage, SFO og på et arbeidstreningssted for unge voksne med multihandikap, og etter to år kunne han ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.
– Utrolig nok var vi fire menn i klassen på videregående, og tre av oss jobber fortsatt med barn og unge.
– Helt siden tenårene har jeg vært – og er fortsatt – med i Røde Kors hjelpekorps. Jeg har alltid likt å jobbe med mennesker. Det sto mellom å jobbe med barn og unge eller å bli ambulansearbeider, forteller Velten.

Pilotprosjekt: AKS
– SFO har alltid tilbudt aktiviteter der barna får kunnskaper og opplevelser. Men nå er tilbudet mer systematisert og variert, sier Velten.
Han viser til at Frydelund skole og SFO i Elverum har et pilotprosjekt der de tester ut såkalt aktivitetsskole, kalt AKS-modellen. Alle Oslo-skolene driver skolefritidsordningen etter denne tankegangen: et tett samarbeid mellom skole og fritidsordningen.
Temaer fra klasserommet tilbys som aktiviteter på AKS, men kunnskapen blir formidlet på en alternativ måte. Enten temaet er naturvern, kjemiske eksperimenter, stjernehimmelen eller engelsk.
– Hele AKS-tankegangen er så spennende. SFO er ikke et oppbevaringssted. Vi har masse å tilby ungene så de kan utvikle seg personlig, sosialt og faglig. Vi tilbyr læring gjennom leken. Ungene velger selv om de vil ha frilek eller være med på AKS.

Ansatte lærer leker
Aktivitetene på ettermiddagen er knyttet opp mot læreplanen som skolen følger. Mandag er det forskergruppe, tirsdag er det eventyrgruppe, onsdag er det leksehjelp og torsdag er det naturgruppe. Der lærer barna om lover og regler i utmark, om kosthold og de får miljøkunnskap.
Det er jevnt over flere jenter som er med på AKS, i hvert fall så lenge fotballbanen lokker til seg guttene.
– Det er noen ord som trigger; spikking, stafett, bowling og papirflykonkurranse. Det er mye kunnskap som kan formidles i de fleste aktiviteter. Vi er så heldig å ha en kjemiker ansatt på SFO, hun lager mange spennende eksperimenter.
Helhetlig dag for barna
AKS-tankegangen krever engasjerte ansatte og et godt samarbeid med lærerne. Velten mener det styrker samarbeidet med skolen.
– Rektor prioriterer samarbeidet og har faste møter med SFO. Lærerne informerer hvis ett av barna har slått seg eller har hatt en lei dag. På den måten kan vi gi foreldrene som henter bedre informasjon om hva som har skjedd i løpet av dagen.
– I tillegg er vi er heldige som har tett tilgang på kilden for tips om gode lære-leker. Vi har dyktige lærere her på skolen som underviser i AKS-modellen på Høgskolen i Oslo og Akershus. De gir oss jevnlig faglig påfyll og tips til leker med norsk, matte, engelsk og i forskergruppa.
Bråkete kuldedager
Velten må tenke seg om for å finne minussider med jobben. Han prøver seg med utevakter på iskalde dager i sluddregn.
– Men jeg er jo veldig glad i uteaktiviteter, og det er jo bare å kle seg.
Han ender med at det eneste som kan være slitsomt med jobben er støy.
Virkelige vinterdager med mange minusgrader når alle ungene er inne samtidig. Da kan hodet være ganske utslitt etter jobb. Men det går jo over.
Slik blir du barne- og ungdomsarbeider
Barne- og ungdomsarbeidere (BUA) planlegger og gjennomfører pedagogiske tilbud for barn og unge 0-18 år.
1. I videregående skole er opplæring fireårig, to av årene er opplæring i bedrift. Ved bestått teoretisk og praktisk eksamen får du fagbrev, og tittelen barne- og ungdomsarbeider.
2 . Den andre måten å bli BUA er som praksiskandidat. Hvis du har mange års erfaring fra barnehage, skolefritidsordning eller annet barne- og ungdomsarbeid, kan du søke om å få godkjent praksistiden og lese til teorieksamen som privatist.
Er du 25 eller eldre og ikke har fullført videregående opplæring har du rett til å få gratis opplæring.
Les mer på Utdanning.no.