Går til sak etter Nav-skandalen

Nav-klient får 70.000 i erstatning etter å ha vært urettmessig fengslet: –⁠ Jeg opplever summen som latterlig

En Nav-klient som ble straffeforfulgt av Nav i seks år og urettmessig fengslet i 61 dager, har fått 70.000 kroner i erstatning. Nå saksøker hun staten.

Kvinnen går nå til sak mot staten og krever større oppreisning.
Kvinnen går nå til sak mot staten og krever større oppreisning.
Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kvinnen er et av ofrene i Nav-skandalen som ble avdekket i 2019 da det ble kjent at Navs praksis i saker om en rekke trygdeytelser var i strid med EØS-retten.

Statens sivilrettsforvaltning (SFR) har gitt kvinnen – som en av de første som får oppreisning etter skandalen – en erstatning på 70.000 kroner.

– Jeg opplever summen som latterlig. En trøkk i trynet for å si det på godt norsk, sier kvinnen til Aftenposten.

Hun beskriver prosessen fra da Nav anmeldte henne i 2015 for grovt bedrageri til hun ble frikjent i november 2021 som «en endeløs følelse av overgrep fra myndighetene».

– Det er ikke antydning til at de tar inn over seg hva de har gjort, og hvordan det har påvirket oss som mennesker, sier hun.

– Vi har fattet vedtak i tre saker hvor vedkommende har sonet fengselsstraff. De tilkjente oppreisningsbeløpene i disse sakene ligger på mellom 50.000 og 70.000 kroner, sier avdelingsdirektør Kristina Kjeverud i SRF.

Hun mener beløpet må ansees som en «betydelig oppreisningssum».

Kvinnen går nå til sak mot staten og krever større oppreisning.

Powered by Labrador CMS