Kamera på ansiktet

Nå skal kameraer overvåke bussjåførenes ansikter mens de kjører: –⁠ Stasi ville ha blitt misunnelige

– Trafikksikkerhet, sier arbeidsgiver. – Overvåking som ville gjort Stasi misunnelig, sier sjåfør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange sjåfører reagerer sterkt på det planlagte sikkerhetssystemet på førerplassen i Oslo-bussene.

Når ny anbudsperiode trer i kraft mars måned neste år, skal nemlig de 180 bussene i anbudet Oslo øst og indre by være utstyrt med et kamera rettet mot sjåførens ansikt.

Kameraet skal automatisk registrere gjesping eller andre tegn på tretthet og slå alarm dersom systemet mener at fører ikke er våken nok.

Det blir langt fra bare godt mottatt.

30 km/t: Simen fikk kroppen knust. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil distrahere

Sjåfør og nestleder i Bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA) Frode Eriksen tror ikke engang det vil gjøre bussene tryggere.

– Bare å vite at et kamera er rettet mot ansiktet ditt, vil være distraherende i seg selv, sier Frode Eriksen
– Bare å vite at et kamera er rettet mot ansiktet ditt, vil være distraherende i seg selv, sier Frode Eriksen

– Bare å vite at et kamera er rettet mot ansiktet ditt, vil være distraherende i seg selv. Det kan virke mot sin hensikt, sier han.

De kan i praksis overvåke om vi piller oss i nesa

Frode Eriksen, sjåfør og tillitsvalgt

Selv om arbeidsgiver sier data fra overvåkingen ikke skal lagres eller brukes til annet enn å sikre at fører er våken, er ikke Eriksen overbevist:

– De kan i praksis overvåke om vi piller oss i nesa. Stasi ville vært misunnelige.

Fem sjåfører omkom på seks år: Drept da to busser kolliderte i 30 km/t

Vaktplaner som er for heftige

Det er leder av Bussklubben i OSA, Marit Sauge, som har meldt de planlagte kameraene inn for Datatilsynet. Hun mener det må være brudd på personvernet for sjåførene.

Bussjåfør Somieh (36) ble angrepet: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet, og hodet fyker bakover. Solbrillene blir knust

Positivt for sikkerheten

Ruter har ikke stilt krav om slike kamera i anbudsutlysningen, men tiltaket er tillagt positiv vekt i vurdering av tilbud fra operatøren, opplyser bestillerselskapet. Unibuss må dermed følge opp og få kameraene på plass når anbudsperioden starter i mars måned.

– Tiltak som er egnet til å bedre sikkerheten for kunder og sjåfører blir tillagt positiv vekt i slike anbud. Hvorvidt et slikt minstekrav vil bli stilt i fremtidige anbud er det ikke tatt stilling til. Når det gjelder spørsmålene knyttet til personvern, så krever Ruter at operatør vil følge gjeldende lover og regler knyttet til dette, og legger til grunn at det blir gjort, opplyser pressevakt Sofie Bruun i Ruter.

Bussjåfør: De stjeler fritida vår!

Et hjelpemiddel for fører

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, mener kameraene kan sammenlignes med et speedometer.

– Dette er et hjelpemiddel for fører, et hjelpemiddel som skal gjøre bussene enda mer trafikksikre, sier han og påpeker at også moderne biler har varslingssystemer som følger føreren.

Sjåfør Frode Eriksen mener det ikke kan sammenlignes.

– I en privatbil velger fører selv om han vil ha slike systemer aktive eller ikke. Det gjør vi ikke i bussen, påpeker han.

– Hvorfor tilbød dere slike systemer i anbudsrunden?

– Kun for å øke trafikksikkerheten. Dataene kommer ikke til å bli lagret eller brukt til annet enn å varsle fører dersom denne har tegn på tretthet, sier Øystein Svendsen.

– Har det vært konkrete tilfeller av sjåfører som har sovnet?

– Ikke her, men det har vært tilfeller i bransjen.

Ulykken i Bergen skremmer: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr

Powered by Labrador CMS