Krangel om lekser kan gi kamp for null hjemmearbeid
Skal elever i barneskolen ha leksefri? Det har Fagforbundets Tarjei Leistad foreslått. Nå skal LO-kongressen stemme over om LO skal jobbe for å fjerne hjemmearbeid.

Under den pågående LO-kongressen i Oslo har det oppstått en leksekrangel mellom ulike forbund.
Den har endt i en drakamp i redaksjonskomiteen, der det ferdigstilles forslag til avstemming i kongresssalen på fredag.
Etter det Fagbladet erfarer, har diskusjonene i komiteen endt med en flertallsinnstilling om leksefri for elever fra 1-4. trinn i barneskolen. Det er dissens mot dette forslaget med én stemme, etter det Fagbladet erfarer.
– For lek og fritid
Fagforbundets Tarjei Leistad la fram et forslag om leksefri skole i debatten på kongressen tidligere i uka. Det fikk støtte fra Fellesforbundet og LO Stat. Samtidig har blant annet Skolenes landsforbund tatt til orde for at det er lærerne som må bestemme over leksene.
– En leksefri skole sikrer fritid og lek, mener Leistad fra Fagforbundet Trøndelag.
Hans forslag ble utgangspunktet for en diskusjon om leksene i og utenfor i kongressalen.
– Barna har fått 1400 timer flere timer inn i skolen, hevder Leistad.
Fra talerstolen denne uka viste han til forskning.
Leistad beklager at fag som kunst og håndverk prioriteres ned, men det samtidig har kommet inn mer lesing og matematikk i skolen.
– I tillegg får barna lekser. Dermed har leken og fritida fått mindre tid, sier Leistad.
• Anna (12) og Kornelia (12) har aldri lekser. Det synes de er bra, og litt dumt
Flere forslag
Stian Sagvold, delegat fra LO Trøndelag, beskriver leksefri-saken som «kjempeviktig».
– Vi får tilbakemeldinger fra både tillitsvalgte og medlemmer om det med fritid etter arbeid, sier Sagvold og trekker fram et annet poeng:
– Barn er privilegerte om de har foreldre som er teoretisk gode, sier han og viser til at ikke alle er i den situasjonen.
Også LO Trøndelag har fremmet et forslag under kongressen som støtter Leistads forslag om leksefri skole.

– Åtte av ti svarer at de var lei av skolen på grunn av lekser. Vi er opptatt av å forhindre skolevegring og frafall i skolen, sier Hege Rovik fra Trøndelag, som er delegat fra LO Trøndelag, under kongressen. Hun er også medlem i Fagforbundet.
• Forskere er ikke enige om virkningen av lekser eller av ingen lekser. Det kan du lese mer om her.
Avgjøres fredag
Det har vært langt fra enighet blant LO-kongressens delegater.
Under kongressens debatt tirsdag har det vært innlegg både for og mot lekser, og hvem som skal bestemme over leksene.
Hva det ender med, blir avgjort under den kommende avstemningen.
Forbundssekretær Jeanine Norstad fra Skolenes landsforbund viser til lærerens faglige kunnskap og pedagogiske kompetanse når det gjelder å gi hjemmearbeid eller ikke.
– Når lærere får muligheten til å anvende denne kunnskapen og kompetansen, og har tilgang til en bred verktøykasse, kan de tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Dette utgangspunktet må også gjelde i debatten om lekser i skolen, mener Norstad.

Påtroppende leder av SL, Jan Oddvar Holthe, også delegat på LO-kongressen, hevder flere av prosjektene med utprøving av leksefri skole viser at det ikke fungerer. Han trekker fram Moss.
– Der overstyrte politikerne skolene med et vedtak om leksefri, og dette måtte de reversere, sier den påtroppende lederen.
Også delegat fra Creo er blant dem som har tatt til orde for at landets skoler ikke skal bli leksefri.