Hvem er best på miljø og arbeidsvilkår? spurte Sarpsborg kommune da renovasjon gikk ut på anbud
Prisen telte kun 40 prosent da Sarpsborg tildelte en fem år lang kontrakt for avfallshåndtering denne måneden.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne måneden skrev Sarpsborg kontrakt på renovasjon med Norsk Gjenvinning. Til høsten starter det fem år lange oppdraget. Ved tildeling ble pris vektet med kun 40 prosent, mens miljø og arbeidsvilkår telte 60 prosent. Ved dette anbudet måtte bransjen vise fram helt andre kvaliteter enn å være billigst mulig for å vinne det fem år lange oppdraget i Østfold-byen.
Resultatet ble et av landets beste miljøanbud, med blant annet Norges første helelektriske renovasjonsbil, i tillegg til detaljerte beskrivelser av hvordan arbeidsvilkår skal ivaretas – utarbeidet av operatøren selv.
• Oslo: Underbyr etablerte selskaper – anklages for lønnsdumping

Best – ikke billigst
– Vi lot tilbyderne selv konkurrere om å være mest miljøvennlige og den beste arbeidsgiveren. Vi fikk inn fire knakende gode tilbud, forteller teamleder for avfall og renovasjon i Østfold-byen, Sven-Erik Svendsen.
Tilbyderne la mye arbeid i å utrede gode miljøløsninger og beskrive i detalj hvordan opplæring skal skje, rekruttering og øvrige vilkår for ansatte. Det var dette de konkurrerte om, dersom de ville ha oppdraget til en verdi av 23,8 millioner kroner i året i fem år.
Sarpsborg satt minstekrav i anbudet, men fikk langt mer enn det. Norsk Gjenvinning vant med et tilbud som blant annet gjør at Sarpsborg blir første kommune med elektriske renovasjonsbiler. To sentrumsbiler skal vær elektriske mens resten skal gå på biogass.
• Renovatør: – En gang var dette en kremjobb
– Kjenner eget fag best
I de fleste anbud blir kvalitetskravene utarbeidet i detalj av byråkrater og ingeniører i kommunene. I Sarpsborg tror verken et flertall av politikerne eller byråkrater at dette gir bedre tilbud.
– Det er jo tilbyderne som er eksperter i sitt eget fag, og som vet hvordan oppdraget kan gjøres best mulig, påpeker Svendsen.
– Dessuten kan det klart være en fordel at operatøren har eierskapet til løsningene når de skal utføre oppdraget.
Plan mot sosial dumping
Det hele begynte egentlig for over ett år siden. Da vedtok bystyret i Sarpsborg en 16 punkts plan mot sosial dumping som skal ligge til grunn for alle kommunale innkjøp. I tillegg har bystyret vedtatt klima- og miljøplaner. Dermed var det duket for forslag om å ta renovasjon tilbake i egenregi.
– Vi ønsket å ta tjenesten tilbake, men var for seint ute. Det var ikke tid nok til å utrede det denne gangen, sier Tor Egil Brusevold, leder i utvalg for landbruk og teknikk (Ap).
Han er likevel strålende fornøyd med anbudet, og har ikke noe problem med å forsvare at pris ble vektet lavest.
– Jeg har aldri hørt en eneste innbygger gi uttrykk for at de vil ofre arbeidsvilkår for å spare noen tiere i året på renovasjonsgebyret, sier Brusevold.
Prisjag rammer de ansatte
Brusevold jobber selv i transportbransjen når han ikke er politiker, og er tindrende klar på at konkurranse om å være billigst rammer de ansatte.
– Drivstoff koster det samme og bilene koster det samme - uansett hvilket selskapsnavn eller kommunenavn som står på bilen. Det er ikke så mye annet enn lønn og arbeidsvilkår man kan konkurrere med. Enten så presses lønna ned, eller så presses effektiviteten opp. I begge tilfeller går det utover de ansatte, sier han.