«Hjertet mitt ligger i de tungt belastede miljøene. Jeg er med på å gjøre en forskjell»

Regelrytteri er fjernt for Arne Volden. Miljøarbeideren i Nav jobber tett på folk og tar innimellom snarveier for å hjelpe dem som sliter aller mest.

MENINGSFULL JOBB: – Den er ikke godt betalt og du har ikke særlig lyst å fortelle hva du driver med i sosiale sammenhenger. Men arbeidet gir meg en god følelse, sier Arne Volden.
MENINGSFULL JOBB: – Den er ikke godt betalt og du har ikke særlig lyst å fortelle hva du driver med i sosiale sammenhenger. Men arbeidet gir meg en god følelse, sier Arne Volden.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Ledelsen har gitt meg stor tillit og anledning til å forme min egen rolle. Jeg har fylt jobben med det jeg er god til og trives med, sier Arne Volden til Fagbladet.

Han tok vernepleierutdanning for 28 år siden, men begynte som miljøarbeider i Nav for snaut fire år siden. Tidligere drev han eget firma som blant annet tilbød ulike håndverkertjenester. Men da han ble enkemann med ansvar for fem barn, ble de lange arbeidsdagene umulig.

Glad i de svakeste

Nav Kristiansund hadde ingen miljøarbeider fra før, og la heller ingen føringer for jobben. Derfor har Volden langt på vei utarbeidet en egen nokså fri rolle.

– Jeg opplever at jeg har god kontakt med folk i rusmiljøet, og med folk som har psykiske utfordringer. Hjertet mitt ligger i de tungt belastede miljøene, forklarer han mens vi rusler langs kaia i kystbyen som historisk vokste fram rundt skipsbygging, fiskeri og klippfiskproduksjon. I dag er olje- og gassvirksomhet bærebjelkene i Kristiansunds næringsliv. Kommunen teller drøyt 24.000 innbyggere og er geografisk spredt over fem større øyer. Sentrum ligger på Kirkelandet og der holder også Nav-kontoret hus.

FIKSEREN: – Min jobb er rett og slett å fikse og ordne. Sånn at for eksempel folk som vil ut av rus får noe å fylle dagene med, sier Arne Volden.
FIKSEREN: – Min jobb er rett og slett å fikse og ordne. Sånn at for eksempel folk som vil ut av rus får noe å fylle dagene med, sier Arne Volden.

Mange jern i ilden

Arbeidsoppgavene er mangfoldige. Blant annet bistår han kolleger i ekstraordinære saker eller utfordrende samtaler, han sjekker stoda i nødboligene eller i kommunens lavterskel aktivitetstilbud, og han er i hyppig kontakt med bedrifter og arbeidsgivere som tar imot folk på tiltak, for ikke å snakke om med brukerne. På mange måter er han motsatsen til det utilgjengelige byråkratiet Nav ofte blir anklaget for å være.

– Jeg har åpen telefon til alle mine kontakter. Min jobb er rett og slett å fikse og ordne. Sånn at for eksempel folk som vil ut av rus får noe å fylle dagene med, sier han.

Ute i felten

Volden har stor tro på det vi kan kalle godt gammeldags sosialarbeid, som han selv var vitne til fra tidlig barndom. Faren hans var sosialsjef på Averøya på 1970/80-tallet og miljøarbeideren mener rollen faren hadde ligner på det han gjør i dag. Den gang dro sosialarbeidere ut og pratet med folk, de satt ikke på møterom.

– Jeg elsker jobben min. Den er ikke godt betalt og du har ikke særlig lyst å fortelle hva du driver med i sosiale sammenhenger. Men arbeidet gir meg en god følelse. Jeg er med på å gjøre en forskjell, og opplever at jeg får gode tilbakemeldinger. Da er jeg fornøyd.

Mennesker i krise

Som miljøarbeider prøver Volden å være et bindeledd mellom veilederne og brukere, som ofte har vansker med å finne fram i Nav-systemet.

– Har du prøvd å ringe Nav? Det er en opplevelse, for det har jeg prøvd selv. Da skal du ha en stor kanne med kaffe og veldig god tid. Det som er absurd er at folk som sliter med rus eller psykiatri skal sitte så lenge uten få kontakt med Nav.

Det finnes riktignok alternative veier inn i systemet, blant annet via ulike tjenester i helsevesenet, servicetorg og åpen time på Nav-kontoret fire dager i uka.

– Men jeg føler at det ikke alltid er forståelse for hva som skjer med et menneske som er i krise. Er du i grøfta tenker du ikke logisk. I den grad folk selv kan oppsøke hjelp er murene rundt borgen ganske høy synes jeg.

PÅ VILLSPOR: – Det var ryddigere før da vi hadde et sosialkontor med ansvar for å hjelpe deg når det butta imot. Jo mer vi fyller Nav med, jo mer går folk seg vill, mener Arne Volden
PÅ VILLSPOR: – Det var ryddigere før da vi hadde et sosialkontor med ansvar for å hjelpe deg når det butta imot. Jo mer vi fyller Nav med, jo mer går folk seg vill, mener Arne Volden

Går seg vill

Volden mener Navs store utfordring er at systemet er så komplekst, og har så mange oppgaver.

– Det er Navs ansvar enten du skal få støttehjul på sykkelen din eller få hjelp til å rydde opp i økonomien. I mitt hode var det ryddigere før da vi hadde et sosialkontor med ansvar for å hjelpe deg når det butta imot. Jo mer vi fyller Nav med, jo mer går folk seg vill.

Ubehagelig

Fallgruvene er mange, også for oppegående folk uten spesielle problemer. Det erfarte Volden selv da han ble mottaker av enkemannsstønad.

– Jeg var noen hundrelapper unna anklager om grovt mislighold fordi jeg hadde mottatt for mye i stønad. Anklagen var ubehagelig. Vi ser i saker som i trygdeskandalen at det verste for folk er å bli beskyldt for å være kjeltring. Og det var det for meg også.

Det som er absurd er at folk som sliter med rus eller psykiatri skal sitte så lenge uten få kontakt med Nav.

Arne Volden

Naving er overdrevet

Det er ikke til å stikke under stol at det er noen gjengangere i Nav-systemet. Det krever tålmodighet hos veilederen i møte med «Oskar» som for tiende gang har rotet til økonomien. Volden mener likevel alt snakket om navere og misbruk av velferdsordningene er overdrevet.

– Selvfølgelig finnes misbruk, men det er unntakene. Jeg vil gjerne vite hvor politikere som snakker mye om trygdemisbrukere har dette fra. Problemet «navere» er for lite til at det skal hausses opp.

Powered by Labrador CMS