Helgeførere i Sporveien melder seg ut i protest
Helgeførerne på trikk og t-bane i Oslo har hatt egne tillitsvalgte siden 1946. Nå sier ledelsen i Sporveien AS nei – og Fagforbundet sentralt sier kampen er tapt. Det skaper bråk i sporveismiljøet.

Kjører du trikk eller T-bane i Oslo og er medlem av Fagforbundet, er du med i en av tre klubber: Sporvognklubben, T-baneklubben eller Helgedagsklubben.
Noen dager i forkant av årets tarifforhandlinger, nærmere bestemt mandag 22. april, klokka 21.57, fikk lederen i Helgedagsklubben en møteinnkalling fra konsernets daværende HR-sjef med overskriften «Organisering av Helgedagsbetjeningens klubb i Sporveiskonsernet.»
– Beskjeden kom som lyn fra klar himmel, sier daværende klubbleder Stian Haldsrud.
– Vanskelige tillitsvalgte
E-posten, som Fagbladet har lest, ble innledet med å slå fast at medlemmene i Helgedagsbetjeningens klubb jobber for to ulike selskaper, henholdsvis Trikk AS og T-bane AS.
Derfor er det «hensiktsmessig for Sporveien» at de er organisert i henholdsvis trikke- eller T-baneklubben.
• Møt T-banefører Stein: – I åttende klasse fikk jeg prøve meg en uke i arbeidslivet. Jeg bestemte meg for å ikke gjøre det igjen
Han minner også om at det står i avtalen mellom LO og arbeidsgiverforeningen Spekter at «forholdet mellom ledelsen og ansatte skal være basert på dialog, tillit og gjensidig respekt mellom partene på alle nivåer.»
I e-posten kommer det tydelig fram at ledelsen opplever Helgedagsbetjeningens klubb som vanskelige å samarbeide med. At de (...) «i liten grad søker å etablere et tillitsforhold til bedriftens representanter og i svært liten grad viser de nevnte representantene eller annen form for gjensidig respekt.»
E-posten ble avsluttet med en innkalling til et møte mellom ledelsen, Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) og lederen for Helgedagsbetjeningens klubb.
Ifølge Haldsrud trakk bedriften senere tilbake påstandene om vanskelig samarbeid, med begrunnelsen at ingen i administrasjonen på trikk og bane kjente seg igjen.
– Vi har samarbeidet godt med administrasjonen, men selvsagt stilt kritiske spørsmål der det har vært nødvendig, sier Haldsrud.
Etter å ha lest e-posten var Stian Haldsrud likevel ikke i tvil om bakgrunnen for møteinnkallingen: Etter 80 år ville ikke ledelsen i Sporveien AS lenger forholde seg til helgeførernes tillitsvalgte.

Ulike interesser
I dag er det rundt 230 personer i Sporveien AS som kun jobber helg. Rundt 200 av disse har inntil nylig vært organisert i Fagforbundet gjennom OSA og Helgedagsbetjeningens klubb.
– Helgebetjeningen har stått samlet i nesten 80 år, og hatt egne tillitsvalgte fordi det å jobbe lørdag og søndag er noe ganske annet enn å jobbe mandag til fredag. Vi har andre interesser og ofte andre hensyn som skal ivaretas, sier Haldsrud og nevner som eksempler saker om ansiennitet og overtidstillegg.
Haldsrud forteller at ledelsen i Sporveien AS i fjor ønsket å endre den såkalte konkurranseansienniteten. Denne ansienniteten teller for eksempel når arbeidstid og -sted fordeles. Den med lengst fartstid i bedriften får velge vakter først.
Tidligere ble ansienniteten ifølge Haldsrud regnet fra året du ble ansatt. Var du ansatt i 1978, fikk du velge vakter før en som var ansatt i 2007. Så ville ledelsen heller regne antall arbeidsdager. Det betyr at en person som ble ansatt i 1978 og bare har jobbet helger, plutselig hadde ansiennitet fra 2008. Dermed ville en person som ble ansatt på fulltid i 2007, men som først nylig hadde meldt overgang til helg, få lov til å velge vakter først.
– I fulltidsklubbene vil vi drukne og komme i mindretallsposisjon. For å si det sånn: Det er en grunn til at vi har klart å organisere 90 prosent av de deltidsarbeidende førerne, sier Haldsrud.
Han minner om at deltidsarbeidende er blant gruppene i arbeidslivet som er vanskeligst å organisere.
Leder Ola Floberg i Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) opplyser til Fagbladet at foreningen også har vært godt fornøyd med at helgearbeiderne selv har skjøttet sine saker overfor bedriftens ledelse.

– Ikke tilstrekkelig grunnlag
E-posten fra HR-sjefen utløste en hektisk møtevirksomhet. Mens ledelsen i Oslo Sporveier hevdet at det ikke var hjemmel i hovedavtalen til å ha en egen klubb begrunnet i arbeidstid, forteller Ola Floberg i OSA at han raskt og tydelig sa ifra til ledelsen om at bedriften ikke har noe med hvordan de ansatte organiserer seg.
– Det ble vi ikke hørt på. Dermed tegnet vi en uenighetsprotokoll, som vi gikk videre med til Fagforbundet Oslo, slik at de kunne utrede saken, forteller Floberg.
Sekretær Lasse Kristiansen i Fagforbundet Oslo fikk ansvar for å behandle saken og legge den fram for Fagforbundet Oslos forhandlingsutvalg. Forhandlingsutvalget skulle avgjøre om den skulle løftes opp til et høyere nivå, og bli en såkalt tvistesak mellom LO Stat og Spekter. Fagforbundet Oslo vurderte uenigheten mellom Oslo Sporveiers Arbeiderforening og Sporveien AS opp mot hovedavtalen og lokale avtaler.

– Etter en grundig gjennomgang måtte vi erkjenne at det ikke var tilstrekkelig grunnlag for å bestride arbeidsgivers syn. Hvis vi hadde løftet saken til LO stat, ville de høyst sannsynlig ha tapt saken mot Spekter, sier Kristiansen.
– Jeg må understreke at Fagforbundet gjerne hadde sett at Helgedagsbetjeningens klubb kunne fortsette som før slik fagforeningen lokalt har hevdet ovenfor arbeidsgiver, men at det dessverre ikke var tilstrekkelig grunnlag for det i gjeldende avtaleverk, legger han til.
Tilbakemeldingen fra Fagforbundet 9. juli ble ikke godt mottatt blant de tillitsvalgte i Helgedagsbetjeningens klubb.
– Vi føler oss veldig sviktet. Jeg har vært medlem i Fagforbundet i over 20 år og trodde aldri jeg skulle forlate Fagforbundet eller LO-familien, men verken OSA eller Fagforbundet sentralt har gjort noe særlig for å hjelpe oss, sier Haldsrud.
Forlot Fagforbundet
Sammen med resten av styret i Helgedagsbetjeningens klubb meldte han 14. august overgang fra Fagforbundet til Yrkestrafikkforbundet i YS. I YTF er det opprettet en ny avdeling for de nye medlemmene.
– Denne avdelingen er i praksis den reetablerte helgedagsbetjeningens forening, hvor jeg er konstituert leder, opplyser Haldsrud.
For ordens skyld: Ifølge Leder Ola Floberg i OSA er Helgedagsbetjeningens klubb under OSA-paraplyen ikke oppløst, men foreningen jobber i disse dager med hvordan de skal organisere seg i framtida.
Ifølge Stian Haldsrud har bedriften ennå ikke godtatt den nye lederen eller tillitsvalgtapparatet, men bedt om mer tid til å vurdere saken, som i praksis kan innebære at de får en ny forening basert på arbeidstid.
– Ingen selvstendige rettigheter
Fagbladet har spurt Sporveien om hvordan de ser på at helgedagsbetjening som er ansatt i to ulike selskaper nå organiserer seg i samme avdeling i YTF.
Kommunikasjonsavdelingen i Sporveien AS har svart via e-post:
«Sporveien som arbeidsgiver forholder seg til YTF, ikke den enkelte avdeling innenfor YTF. Helgedagsbetjeningens forening har, som en avdeling i YTF, ingen selvstendige rettigheter. Vi kommer til å holde fast ved at tillitsvalgtes representasjon i samarbeidsfora med videre skal følge selskapsstrukturen, og antall tillitsvalgte YTF kan stille med i samarbeidsfora vil være begrenset.»
Les hele svaret her:
– Bedriften gjør det de kan for ikke å forholde seg til helgedagsbetjeningens tillitsvalgte. Der står saken, kommenterer Stian Haldsrud, og legger til:
– Det er viktig at vi står sammen, det er det som har vært vår suksessfaktor i nesten 80 år og hovedårsaken til at vi har klart å organisere 90 prosent av all helgedagsbetjeningen.
– Men dere splittes jo nå, når noen av dere melder seg ut og bytter forbund?
– Nja, noen har sine grunner til å bli værende, men de aller fleste kommer over med tida. Vi er ikke så veldig redde for det.

Splittelse
OSA opplyser at de har mottatt over 70 utmeldinger de siste ukene. Leder Ola Floberg i OSA mener det kunne vært verre. I en e-post til Fagbladet skriver han at «det er rundt en tredjedel som har meldt seg ut, noe som betyr at OSA fortsatt har kjøttvekta – to tredjedeler. Det vil si tariffmakt over særbestemmelsene.»
– Det verste som kan skje i en slik situasjon er jo splittelse, at medlemmer heller melder seg ut enn å ta oppgjøret innad i foreningen. Men vi har fortsatt 130 medlemmer som er helgedagsbetjening, de skal vi håndtere. Nå må vi finne ut hvordan: Skal vi beholde klubben, danne et nettverk, et plass-styre eller finne en annen løsning, sier Floberg.
– For vår del handler det om å ivareta arbeidshverdagen, personalsaker og medlemmene. Jeg må presisere at selv om bedriften ikke vil forholde seg til klubben, så er den ikke oppløst. Men siden noen tillitsvalgte har meldt seg ut, må vi finne nye tillitsvalgte som kan ivareta de helgeansattes interesser, for eksempel når det settes opp vaktplaner.
Denne uka er det planlagt medlemsmøter i både Sporvognklubben og T-baneklubben i OSA. Organisering av helgedagsbetjeningen er eneste sak på agendaen.