Flytoget får ny eier: – Et bedre resultat enn fryktet
Flytoget skal overføres fra Næringsdepartementet til Samferdselsdepartementet. Dermed får selskapet samme eier som blant annet Vy.

Regjeringen vil samle alle togselskapene som eies av staten i ett departement.
I fjor vår ble Vy tildelt all persontrafikk på jernbanen på Østlandet – foran Flytoget. Siden den gang har det vært usikkerhet rundt hva som vil skje med sistnevnte selskap. Både Vy og Flytoget driver sin persontogvirksomhet på Østlandet med utgangspunkt i en direktetildelingsavtale. Flytoget har konsesjon på tilbringertjenesten til Oslo lufthavn. Avtalen gjelder til og med februar 2028. Etter den datoen vil det komme et nytt regiontogtilbud på strekningen Drammen-Oslo S-Oslo lufthavn.
Helhetlig styring
Beslutningen om å overføre Flytoget til Samferdselsdepartementet sier ingenting om hva som vil skje med selskapet.
– Nå samler vi eierskapet til statens to persontogselskaper Vy og Flytoget på ett sted. Med overføringen av eierskapet til Flytoget legger vi til rette for en mer helhetlig styring av jernbanesektoren og en samlet forvaltning av persontogselskapene som staten eier. Overføringen vil i seg selv ikke e føre til endringer for Flytoget, verken for passasjerene eller for selskapet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Per Stene, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Flytoget, karakteriserer det som en gledens dag. De ansatte har fått beskjed om at det ikke skal skje noe med selskapet.
– Dette er et bedre resultat enn det vi hadde fryktet. Vi som jobber i selskapet ser på dette som en positiv beslutning. Nå er denne diskusjonen ferdig, og vi fred og ro fram til 2028, sier Stene.
Konkurrerer med andre
Samferdselsdepartementet eier allerede Vy, Bane Nor og Norske tog.
De to sistnevnte selskapene er kategorisert som selskap der statens mål er bærekraftig og mest mulig effektiv oppnåelse av sektorpolitiske mål. Selskapene i denne kategorien opererer primært ikke i konkurranse med andre.

Vy og Flytoget er kategorisert som selskap der staten har mål om høyest mulig avkastning over tid innenfor bærekraftige rammer. Selskapene i denne kategorien opererer primært i konkurranse med andre.