Fagarbeider Veronica er endelig klar for høgskolestudier
Veronica kom inn på drømmestudiet: barnehagelærer. Uten studiekompetanse, men med masse erfaring fra arbeidslivet.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Hodene er bøyd over pc-er, bøker og notatblokker. Veronica Dahlen Hagens (36) faste studiegruppe har benket seg til felles innsats. Det nærmer seg deleksamen for førsteårsstudentene på barnehagelærerstudiet på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Det som tidligere het førskolelærer.
– Gruppearbeidet er viktig. Vi har jobbet sammen siden studiestart. Nå i innspurten hører vi hverandre i pensum, sier Veronica.
• Nå kan fagarbeidere søke sykepleier- og barnehagelærerstudier
– Ung i huet
Når vi spør medstudentene om det er rart å gå i klasse med en voksen student som Veronica, bare ler de.
– Hun er jo så ung i huet, skratter Sara Engebretsen (21).

– Dessuten har hun så mye erfaring å bidra med. Det er interessant når vi diskuterer teori i praksis, mener Karoline Haavik (24).
• Grønt lys fra Stortinget til helsefagarbeidere som vil bli sykepleier
Færre tar videreutdanning
Retten til å søke høyere utdanning på realkompetanse, det vil si kompetanse opparbeidet i arbeidslivet, både gjennom formell og ikke-formell læring, har eksistert i 17 år. Likevel viser tall fra Norsk senter for forskningsdata at andelen som kommer inn, synker. Av alle studentene som starter på høyere utdanning, har andelen realkomtetansestudenter sunket fra 2,5 prosent i 2002, til 2,2 prosent i 2015.
• Enorm interesse for alternativ vei til bachelor-grad
17 års arbeidserfaring
Veronica Dahlen Hagen er en av de få som slapp gjennom nåløyet og ble tatt opp på høgskole på bakgrunn av arbeidserfaring. I bånn har hun fagbrev i barne- og ungdomsarbeid. Det betyr fire års skolegang fra videregående fordelt på to år teori og to års praksis, og bestått fagarbeiderprøve.
Realkompetansen er opparbeidet gjennom 17 år i arbeid. Hun jobbet først i barnehage, så sju år i SFO og skole, der hun blant annet har fulgt opp elever med spesielle utfordringer. Hun har også vært telefonselger og stått i butikk. I tillegg har hun vært avlaster for en multihandikappet gutt. Før hun igjen jobbet i åtte år som fagarbeider i barnehage, de to siste årene som pedagogisk leder.
• Heftig strid om ny vei til sykepleierutdanning
Redd for ikke å klare det

– Jeg tenkte i mange år at en gang skal jeg studere videre. Allerede i 2008 hørte jeg om at vi kunne komme inn på høyere studier på bakgrunn av realkompetanse.
– Hvorfor ventet du så lenge?
– Jeg var redd. For at det skulle være for vanskelig. For at jeg ikke skulle klare det. Det er tross alt høyskole. Du vet jo ikke hva du går til og om du duger, forklarer Veronica.
– Dessuten måtte jeg ha skikkelig tro på meg selv, at jeg var bestemt på å lese pensum.
• – Det er de med fagbrev i bunnen som er A-laget
Først samboer – så sjefen
Vinteren 2015 var hun klar.
Først fikk hun full støtte fra samboeren for at økonomien skulle tåle en nedgang i studieperioden. Så ba hun om en samtale med sjefen i barnehagen i Røyken kommune.
– Hun sa bare «flott, supert» før hun snudde seg mot pc-en. Ikke for å snu ryggen til meg – men for å vise meg hvordan jeg skulle søke og hvilke økonomiske støtteordninger som fantes. Jeg ble så glad.
– Jeg jobber fortsatt 50 prosent i barnehagen, men får ti prosent ekstra lønn derfra, så det er jo supert.
I tillegg søkte hun og fikk ti prosent ekstra lønn fra Røyken kommune, mot at hun binder seg til å jobbe i to år etter bestått eksamen.
– Dessuten får jeg stipend og tar opp studielån, så da klarer jeg meg. Lånet tenker jeg å betale tilbake med høyere lønn som barnehagelærer, sier hun fornøyd.
• Sykepleierforbundet ser fortsatt rødt
Tips på veien til barnehagelærer
Når du søker opptak på realkompetanse, må du søke hvert enkelt lærested. Det er ikke felles opptakskrav på skolene gjennom samordna opptak. Veronica har mange tips til de som ønsker å søke.
– Du må søke i god tid, det tar tid å skaffe papirene som viser all arbeidserfaring. Alt må leveres digitalt. Dessuten er fristen tidligere enn ved samordna opptak, påpeker Veronica.
I tillegg til heltidsstudier fins det tre deltidsvarianter: samlingsbasert eller arbeidsplassbasert utdanning. Veronica valgte å ta den tredje varianten: bachelor over fire år, mot normalt tre år.
En urolig sommer
Veronica fant fram papirer på fagbrev, arbeidserfaring og fikk et anbefalingsbrev fra sjefen. Så satte hun seg ned for å skrive et motivasjonsbrev.
– Det føltes vrient, men heldigvis fins det tips på nettet. Jeg skrev at jeg hadde mann, barn, to katter, lang erfaring og at jeg ville utvikle meg faglig. Og at jeg lenge hadde tenkt på å bli en bedre utgave av meg selv, og at jeg var kjempeklar for å ta mer ansvar.
– Jeg måtte jo gi dem en grunn til å velge meg, sier Veronica og ler så det skinner både i øyne og tenner.
Våren og sommeren mens hun ventet på svar, var som en lang berg-og-dalbane.
– Jeg var så motivert. Jeg hadde sommerfugler i magen. Selvtillitten gikk opp og ned. Så kom endelig positivt svar, og det var så stas. Jeg var så stolt. En ny fase i livet.