Nasjonal rammeplan for SFO
Endelig felles plan for SFO: Her står det at barna skal leke
Ny rammeplan slår fast at SFO skal prioritere den frie leken. Det er SFO-ansatte Elin Lundby og Ines Ganzer glade for.

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
SFO-leder Elin Lundby og assistent Ines Ganzer har tatt fram hoppetau til førsteklassingene, som akkurat har avsluttet dagens skoleøkt. Noen av barna hopper tau, mens andre bruker tauene til å lage figurer på bakken. Det er sånn det skal være, på SFO er det den frie leken som skal være i høysetet.
Det slår også den nye rammeplanen for SFO fast. Den ligger på bordet i SFO-lokalene på Myklerud skole, med oransje post-it lapper på de sidene SFO-leder Elin Lundby har merket seg.

Skal prioritere lek
Hun blar opp på en side hun har merket seg spesielt godt og slår planen i bordet.
– Jeg er veldig glad i denne: «Punkt 2.5. SFO skal prioritere rom og tid for lek.»
SFO har aldri hatt en nasjonal rammeplan før, men nå er den på plass. Rammeplanen, som trådte i kraft 1. august 2021, slår fast at SFO ikke er en pedagogisk virksomhet slik som barnehage og skole, men et fritidstilbud der leken har stor plass.
Det er Fagforbundet-medlemmene Elin Lundby og Ines Ganzer svært fornøyd med.
– Tiden barna tilbringer på SFO er fritiden deres. De sitter lenge på skolen og har ikke nødvendigvis så lyst til å være med på en voksenstyrt aktivitet når de kommer hit, sier Ganzer, som er plasstillitsvalgt for assistenter og fagarbeidere på Myklerud SFO.

Hun synes det er bra at rammeplanen anerkjenner at barn og lek hører sammen, og at den dermed kanskje trekker i en litt annen retning enn samfunnsutviklingen for øvrig.
«Vi håper rammeplanen vil synlig-
gjøre at vi trenger mer ressurser for å gi barna et godt tilbud på SFO»
Ines Ganzer, plasstillitsvalgt ved Myklerud skole
– Det virker ofte som at barn skal lære så mye som mulig på så kort tid at de ikke får tid til noe annet. Men spør du barna hva de vil, så vil de leke, sier hun, og legger til:
– De lærer mye gjennom egenbestemt lek også, blant annet sosial kompetanse, turtaking, å følge skrevne og uskrevne regler og å innordne seg i en gruppe.
Håper på bedre bemanning
Men hvordan de vil leke og hva de vil leke med, er ofte forskjellig fra barn til barn.
– Vi er nødt til å se disse forskjellene for å kunne tilrettelegge godt for at alle skal få utfolde seg, fortsetter hun.
Å få til det, krever at det er nok ansatte på jobb.
Da Lundby begynte å jobbe på SFO i Nesodden kommune i 1999, var det en ansatt på ti barn.
Nå er det mellom 15 og 18 barn per SFO-ansatt
i kommunen.
Ganzer håper rammeplanen kan bli et første skritt på veien for en nasjonal bemanningsnorm i SFO, som også tar hensyn til barn med spesielle behov.
– Vi håper rammeplanen vil synliggjøre at vi trenger mer ressurser for å gi barna et godt tilbud på SFO. Vi sitter med en følelse av at vi ofte burde gjort mer, men med bemanningen vi har, har vi ikke mulighet til det, sier hun.
Ønsker mer plantid
Ganzer har ikke rukket å sette seg godt inn i den nye rammeplanen ennå, for planleggingsdagen som egentlig var avsatt til det, måtte brukes til å gjøre i stand lokalene til skolestart. Hun skulle gjerne sett at rammeplanen var tydeligere på hvor mye planleggingstid som må til for å kunne oppfylle det som står i den.
– Den er litt generell. Jeg skulle gjerne sett at den fastslo hvor mange timer vi skal bruke på planlegging – det er en svakhet at det er rom for tolkning her. Om de mener alvor med hva de vil SFO skal være, må vi jo ha tid til å sette oss inn i hva rammeplanen sier og planlegge hva vi skal gjøre for å følge den.